vasael.ir

کد خبر: ۱۶۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۸ - 21 May 2020

سایه طمع اقتصادی حکام مرتجع بر آرمان فلسطین

وسائل ـ سران کشور‌های اسلامی باید بدانند که هرگونه دادوستد و قرارداد تجاری با رژیم اشغالگر قدس باعث تقویت زیرساخت‎های اقتصادی این رژیم و افزایش فشار بر فلسطینیان خواهد شد، در حالی که تحریم اقتصادی می‎تواند این رژیم را به زانو درآورد و آرمان فلسطین را محقق سازد.
به گزارش وسائل، ۷۲ سال از تأسیس رژیم جعلی و سایه طمع اقتصادی حکام مرتجع بر آرمان فلسطیناشغالگر قدس می‎گذرد؛ رژیمی که در طول چند دهه گذشته مصائب بسیاری برای جهان اسلام به ویژه مردم فلسطین ایجاد کرده است. در این مدت جنبش‌های مختلفی برای آزادی فلسطین از قید اشغالگران تشکیل شده که به طرق مختلف نظامی، اقتصادی، سیاسی و مدنی همه تلاش خود را برای مبارزه با این رژیم به کار گرفته‌اند، اما حمایت و پشتیبانی کشور‌های غربی و عدم اتحاد مسلمانان، مانعی جدی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین بوده است.
 

نقش سرمایه‌داران یهودی در تشکیل اسرائیل

یکی از اقدامات مهمی که پس از انقلاب اسلامی ایران صورت گرفت نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با عنوان روز جهانی قدس توسط حضرت امام خمینی (ره) بود؛ قطعاً این روز و راهپیمایی گسترده‌ای که در سراسر جهان علیه اشغالگری رژیم حاکم بر قدس صورت می‎گیرد نقشی مؤثر در رساندن مظلومیت ملت فلسطین به جهانیان دارد، اما در کنار این اقدام شاید مقوله‌ای که نیاز به پرداخت جدی‎تر در راستای سست شدن پایه‌های این رژیم دارد توجه به تحریم اقتصادی است.

همچنین، یکی از بنیان‌های تشکیل رژیم اشغالگر قدس در سال ۱۹۴۸ سرمایه‌داران یهودی در کشور‌های غربی بودند که هم با حمایت مالی از گروه‌های صهیونیستی و هم فشار به سیاستمداران کشور‌های غربی، آن‌ها را وادار به حمایت از تشکیل این رژیم در خاورمیانه کردند. این سرمایه‌داران در طول سال‌های پس از آن نیز یکی از عوامل اصلی تقویت بنیه اقتصادی صهیونیست‌ها و فشار بر فلسطینیان بوده‌اند.
 

ممنوعیت روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی پس از انقلاب

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای تشکیل، رژیم صهیونیستی را نامشروع و تمام روابط سیاسی و اقتصادی پیشین با آن را قطع کرد. در تمام این مدت نیز هرگونه روابط اقتصادی با این رژیم و فروش محصولات آن در داخل کشور ممنوع بوده است و همین موضوع نیز باعث زیان‌هایی به اقتصاد رژیم صهیونیستی شده است.

در واقع فروپاشی رژیم پهلوی باعث شد تا اسرائیل مهم‌ترین متحد سیاسی و اقتصادی خود در منطقه را از دست بدهد. قبل از انقلاب قرارداد‌های اقتصادی بزرگی با رژیم صهیونیستی منعقد شده بود و بسیاری از محصولات ساخت اسرائیل در ایران به فروش می‎رسید. همچنین بسیاری از نیاز‌های نفتی رژیم اشغالگر قدس توسط ایران تأمین می‎شد و همین عامل باعث افزایش قدرت اقتصادی صهیونیست‌ها شده بود.

در زمان تحریم نفتی جهان غرب توسط اعراب به دلیل حمایت از ملت فلسطین نیز ایران تنها کشوری بود که به غرب و اسرائیل نفت می‎فروخت. همه این اقدامات باعث شده بود تا روز به روز قدرت این رژیم افزوده شده سرکوب فلسطینیان نیز تشدید شود. همین موضوع نیز عاملی برای تلاش حضرت امام خمینی (ره) در راستای سرنگونی رژیم پهلوی بود.

حضرت امام خمینی (ره) در همین باره فرموده‌اند: «یکی از جهاتی که ما را در مقابل شاه قرار داده است، کمک او به اسرائیل است. من همیشه در مطالبم گفته‌ام که شاه از همان اول که اسرائیل به وجود آمد با او همکاری کرده است و وقتی که جنگ بین اسرائیل و مسلمانان به اوج خود رسیده بود، شاه همچنان نفت مسلمین را غصب کرده و به اسرائیل می‌داد و این امر، خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است» (صحیفه امام، جلد ۵، ص. ۱۸۷). ایشان همچنین درباره حرمت روابط تجاری با رژیم صهیونیستی می‎فرمایند: «بر همه حرام است که اموال مسلمین را، آن اموالی که مال یک ملت است به باد بدهد و به دشمن‌های اسلام مثل اسرائیل بفروشد.» همچنین در جایی دیگر درباره اهمیت تحریم نفتی اسرائیل توسط مسلمانان می‎فرمایند: «دولت‌های ممالک نفت‌خیز اسلامی لازم است از نفت و دیگر امکاناتی که در اختیار دارند، به عنوان حربه علیه اسرائیل و استعمارگران استفاده کرده، از فروش نفت به آن دولت‌هایی که به اسرائیل کمک می‌کنند خودداری کنند.»
 

تشکیل جنبش‌های تحریم در میان مسلمانان اروپا و آمریکا

این سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی، اهمیت تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی از جانب حکام کشور‌های اسلامی و همه حامیان حقوق فلسطینیان را به خوبی به نمایش می‎گذارد، چراکه اگر اقتصاد این رژیم تضعیف شود، سیاست و نظامی‎گری آن نیز تضعیف خواهد شد و می‎توان به انزوا و پایان دادن به اشغالگری آنان در سرزمین‌های اسلامی و تشکیل کشور مستقل فلسطین که آرزوی دیرینه همه مسلمانان است امیدوار بود.

از سوی دیگر در سالیان اخیر برخی از مسلمانان ساکن در اروپا و آمریکا نیز اقدام به تحریم کالا‌های تولیدی این رژیم از قبیل: محصولات کشاورزی همانند خرما و پرتقال و همچنین بنزین تولیدی در اسرائیل کرده‌اند، اما نکته تأسف‌بار همکاری برخی از کشور‌های بزرگ اسلامی از قبیل: عربستان سعودی، ترکیه، مصر و اردن با این این رژیم است که به مانعی برای موفقیت اقدامات صورت گرفته در راستای تضعیف همه‌جانبه رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.
 

روابط اقتصاد برخی کشور‌های اسلامی با اسرائیل

برخی از این کشور‌ها علی‎رغم توصیه علمای دینی شیعه و اهل سنت مبنی بر تحریم همه‌جانبه رژیم صهیونیستی به ویژه از منظر اقتصادی، قرارداد‌های بزرگ تجاری با آن منعقد کرده و با این اقدام هم به ماهیت سیاسی اشغالگران قدس رسمیت بخشیده‌اند و هم ابزار لازم را در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند که به سرکوب هرچه بیشتر مردم مظلوم فلسطین بپردازند.

از سوی دیگر یکی از اقداماتی که صهیونیست‌ها برای فروش محصولات خود در کشور‌های اسلامی انجام می‎دهند فروش مخفیانه کالا‌های تولیدی خود بدون استفاده از برند آن است که می‎تواند باعث افشای مکان تولید آن شود. در سالیان اخیر به خوبی این مسئله هویدا شده که تحریم کالا‌های اسرائیلی آسیبی جدی به تجار و کشاورزان این کشور وارد کرده است و به ویژه برای بسیاری از محصولات کشاورزی تولیدی در رژیم اشغالگر قدس در کشور‌های دیگر به فروش نمی‎رود؛ بنابراین صهیونیست‌های برای کم کردن آثار اقتصادی این تحریم‎ها به فروش مخفیانه محصولات خود روی آورده‌اند.

در همین باره محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک، در گفت‌وگویی می‎گوید: نباید اجازه دهیم کالا‌های ساخت رژیم صهیونیستی آزادانه در کشور‌های اسلامی خرید و فروش شود بلکه باید این کالا‌ها تحریم شده و البته تحریم این رژیم فقط به مسائل اقتصادی محدود نشود. برخی از دانشگاه‌های غربی نیز بنا را بر این گذاشتند که به دانشجویان اسرائیلی اجازه تحصیل ندهند، اما با واکنش و لابی‌گری رژیم صهیونیستی مواجه شد.

قدیری‌ابیانه درباره میزان موفقیت اقدامات کشور‌های اسلامی در تحریم اقتصادی رژیم اشغالگر قدس معتقد است: تلاش‌هایی در برخی از کشور‌هایی اسلامی در راستای تحریم کالا‌های ساخت این رژیم انجام گرفته و واردات کالا‌های ساخت این رژیم مجاز نیست، اما آن‌ها از ترفند‌هایی برای فروش محصولات خود در بازار این کشور‌ها استفاده کرده و مثلاً کالا‌های کشاورزی خود را بدون اینکه نامی از این رژیم برده شود در بازار این کشور‌های اسلامی به فروش می‌رسانند.
 

لزوم اتحاد جهان اسلام

در پایان باید گفت که شکی نیست مشکلی که امروزه فلسطینیان با آن مواجه هستند، مربوط به همه جهان اسلام است و همه مسلمین که به فرموده قرآن کریم یک امت واحده هستند باید با وحدت و اتحاد برای مقابله همه‌جانبه با رژیم صهیونیستی به ویژه تحریم اقتصادی آن آماده باشند. در این راستا لازم است که فروش نفت از جانب برخی کشور‌های اسلامی به این رژیم متوقف و خرید کالا‌های آن نیز در سراسر سرزمین‌های اسلامی ممنوع شود.

همچنین سران کشور‌های اسلامی نباید این جمله تاریخی حضرت امام خمینی (ره) را فراموش کنند: «اگر مسلمین جهان مجتمع بودند و هر کدام یک سطل آب در اسرائیل می‌ریختند، آن را آب می‌برد.» لذا باید بدانند که هرگونه داد و ستد و قرارداد تجاری با رژیم اشغالگر قدس باعث تقویت زیرساخت‎های اقتصادی این رژیم و افزایش فشار بر فلسطینیان خواهد شد؛ در حالی که تحریم اقتصادی می‎تواند این رژیم را به زانو درآورد و آرمان فلسطین نیز محقق شود./910/م

منبع: ایکنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹