vasael.ir

کد خبر: ۱۶۵۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱ - 20 May 2020

نشست علمی نقش رسانه ای امپریالیسم غرب بر جهان اسلام برگزار شد

وسائل ـ نشست علمی با موضوع «نقش رسانه ای امپریالیسم غرب بر جهان اسلام» به مناسبت روز جهانی قدس در فضای مجازی و از طریق وبینار و توییتر برگزار شد.

به گزارش وسائل، به همت رایزنی فرهنگی و با همکاری نشست علمی نقش رسانه ای امپریالیسم غرب بر جهان اسلام برگزار شداتاق های ایران در دانشگاه های اندونزی و با محوریت اتاق ایران در دانشگاه رادن فتح شهر پالمبانگ نشست علمی با موضوع «نقش رسانه ای امپریالیسم غرب بر جهان اسلام» به مناسبت روز جهانی قدس در فضای مجازی و از طریق وبینار و توئتتر برگزار شد.

در این نشست نزدیک به ۵۰ نفر از طریق وبینار و ۱۷۰ نفر از طریق توئیتر از قشرهای مختلف شامل دانشجویان، اساتید و علاقمندان به این موضوع حضور داشتند.

دراین نشست کی کی میکائیل مسوول اتاق ایران در دانشگاه رادن فتح شهر پالمبانگ به عنوان مدیر برنامه این نشست علمی، ضمن بیان کوتاهی از کلیات نقش رسانه و جایگاه آن در جامعه و تاثیرات آن بر افکار عمومی از رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در اندونزی برای فراهم نمودن چنین فضایی آن هم در هفتاد و دومین سالروز نکبت تشکر کرد.

دراین مراسم مهرداد رخشنده رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در اندونزی گفت: بررسی نقش رسانه ای امپریالیسم غربی صهیونیستی یکی از موارد مهمی است که باید در باره آن بویژه در کشورهای اسلامی اهمیت داد و در باره آن بحث و تبادل نظر گردد تا واقعیت بیشتری از آن در این جوامع آشکار شود. نتایج تحقیقات پژوهشگران حاکی از آنست که اکثریت قریب به اتفاق حجم اخباری که در رسانه های کشورهای جهان سوم انعکاس و انتشار می یابد، به وسیله چند کارتل خبری بین المللی تهیه و مخابره می شود. حتی کشورهای همجوار نیز اخبار یکدیگر را به نقل از این کارتل های خبری بازگو می کنند و محدود به اخبار و اطلاعات نمی شود بلکه مشابه آن را در تمامی محصولات فرهنگی اعم از فیلم های سینمایی، کتاب، امواج ماهواره ای و شبکه های کامپیوتری نیز می توان دید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تصویر کشورهای اسلامی و جهان سوم که در رسانه های غربی به نمایش درمی آید معمولاً ناقص و تحریف شده است و تصویر جهان غرب که توسط آژانس های بین المللی دراین کشورها انعکاس می یابد، به همین نسبت غیر واقعی است. طی قرن اخیر بزرگراه های ارتباطی بر اساس میزان پیشرفت فن آوری و بهره برداری از ثروت توسط کشورهای پیشرفته به عنوان یک بازوی قوی و قدرتمند برای سلطه بر جهان سوم عمل می کنند. این بزرگراه ها با جهت دادن به افکار عمومی جریان اطلاع رسانی را در کنترل گرفته و از ورود واقعیات به جامعه جهانی جلوگیری می نمایند.

رخشنده تاکید کرد: درجهان پرمکر و فریب امروز و در شرایطی که توطئه های متعدد اعتقادی، سیاسی، فکری، اجتماعی و اقتصادی علیه اسلام و مسلمانان اجراشده یا در حال اجراست، شناخت عمیق تحریف های خبری دشمن بسیار مهم است. این تحریف های خبری صرفاً به ارائه چند خبر و تحلیل مغرضانه از موضوعات سیاسی و اقتصادی ختم نشده بلکه گاهی ناخواسته بر جریان های خبری نیز تأثیر می گذارند. درحال حاضر آمریکا به دلایل متعدد تاریخی به صورت پایتخت صهیونیسم جهانی و نقطه ابتدایی تحرک و منبع تبلیغات رسانه های صهیونیستی درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: قدرت هراس انگیز لابی صهیونیست ها یک موضوع جدید نیست بلکه سال هاست به عنوان عاملی مهم در کشورهای غربی و علی الخصوص آمریکا ایفای نقش می کند. بیشتر رسانه های آمریکا شامل شبکه های بزرگ رادیویی، کانال های تلویزیونی، روزنامه ها و نشریات دیگر در اختیار گروهی از مؤسسات اقتصادی هستند که در تملک صهیونیست ها قرار دارند. بنابراین تعجب آور نیست اگر تصمیمات و سیاست های متخذه در این کشور به ویژه در عرصه سیاست خارجی بیشتر منطبق با مواضع اسراییلی ها باشد.

مهرداد رخشنده در پایان سخنان خود بیان داشت: امروز پایه های رژیم غاصب اسرائیل و بت غرب در حال فروپاشی است و به همین دلیل آنان از گسترش واقعیت های اسلام واقعی در هراس اند و به همین دلیل است که امروز شاهد هجمه های سخت دشمنان با شیوه های اسلام هراسی و ایران هراسی هستیم.

سخنران بعدی برنامه زهیری مسراوی از نویسندگان رسانه ای و اهل قلم اندونزی بود که ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از طریق پاورپوینت مطالب خود را ارائه داد و گفت: امپریالیسم از طریق رسانه های جمعی اداره می شود و این رسانه ها معانی و پیام ها را به عنوان بخشی از کنترل سیاست و اقتصاد تولید و توزیع می کنند تا بتوانند امپراطوری های قدرت بسازند و آن را حفظ کنند. رسانه های قدرت در تلاش برای گسترش دسترسی خود هستند تا بتوانند امپریالیسم خود را پرنفوذ تر نمایند و به همین دلیل رسانه ها به ابزاری برای شرکت سازی، تجمیع ثروت برای اهداف خاص، تحکیم و جهانی سازی تبدیل شده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: روپرت مرداک از سال ۲۰۰۰ با کنترل ۸۰۰ شرکت رسانه ای در ۵۰ کشور قدرت رسانه ای را ایجاد کرده است. زهیری مسراوی درادامه تصریح کرد: امپریالیسم برای ترویج و توجیه دیدگاه بازیگران امپریالیسم راه اندازی شده است، نه قربانی امپریالیسم و ایالات متحده را می توان به عنوان یک امپریالیست واقعی دانست. ایالات متحده از نیروی نظامی خود، مانند عملیات نظامی، پراکسی، جاسوسی و اطلاعاتی، هواپیماهای بدون سرنشین، حملات سایبری، شبه نظامیان غیرنظامی جهت جلوه دادن خود به عنوان مبارزان بشردوستانه استفاده می کند. در همین راستا ۴۰۰ عامل یا روزنامه نگار را در یک اتاق ویژه کنترل می کند تا نظرات خود را در رسانه های اصلی به دست بگیرد.

وی درادامه سخنان خود تاکید کرد: پنتاگون همیشه از ژنرال های بازنشسته خود برای حضور در رسانه های اصلی و همچنین فروش سلاح های پیشرفته خود استفاده می کند و با شگردهای مختلف همچون ۱۱ سپتامبر جهت شکل گیری کمپین جهانی «جنگ با تروریسم» بهره می برد و به افغانستان حمله می کند و در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله می کنند و رسانه های آمریکایی از اصطلاح «تروریست» علیه صدام حسین که قبلاً" شریک استراتژیک وی بود، استفاده کردند. همچنین شاهد بودیم از سال ۲۰۱۱ میلادی چگونه رسانه های آمریکایی به بهانه دموکراسی، مداخلات بشردوستانه، جنگ با تروریسم و سلاح های کشتار جمعی در سرنگونی رژیم بشار اسد در سوریه استفاده کرده اند. که البته با شکست روبرو شده است.

مسراوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز همچنان شاهد تبلیغات رسانه ای ایالات متحده علیه غنی سازی انرژی هسته ای ایران هستیم و این در حالی است که از سال ۱۹۶۸، ایران به طور داوطلبانه توافق نامه ای مبنی بر عدم توسعه هسته ای برای تسلیحات جنگی امضا کرده است. ایران از دهه ۱۹۵۰ برای نیازهای انرژی خود به توسعه انرژی هسته ای پرداخته است. امام خمینی و آیت الله علی خامنه ای، سلاح های هسته ای را یک عمل غیر اسلامی دانسته و می دانند. اما ایالات متحده و اسرائیل همواره از رسانه ها به عنوان تبلیغات استفاده می کنند که ایران سلاح های هسته ای بسیار کشنده تولید خواهد کرد. در همین ارتباط رسانه های آمریکایی، ایران را همواره به عنوان «دولت اقتدارگرا» یا اتوریته و «دولت فاسد» توصیف می نمایند و متاسفانه ذهنیت منفی شکل گرفته است. در حالیکه ایران تنها کشوری در خاورمیانه است که از انقلاب سال ۱۹۷۹، جمهوری اسلامی ایران موفق به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی شده است، به طوری که جانشینی مقامات به خوبی پیش رفته است. ایران یکی از کشورهای دموکراتیک خاورمیانه است.

زهیری مسراوی در پایان سخنان خود تصریح کرد: لابی های اسرائیل در ایالات متحده با موفقیت کنترل کاخ سفید و رسانه های اصلی، از جمله تأثیرگذاری بر نامزدهای ریاست جمهوری را انجام داده است، به گونه ای که هنگام انتخاب شدن، روسای جمهور آمریکا شجاعت این را نداشه باشند که اسرائیل را تحت فشار قرار دهند. حتی در دوره ترامپ، رسانه های آمریکایی همچنان از برنامه «امپریالیسم ترامپ» علیه فلسطین با دستور کار تشکیل "اسرائیل بزرگ" با قرار دادن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، حمایت می کنند./422/910/م

منبع: مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲