vasael.ir

کد خبر: ۱۶۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲ - 15 May 2020
فقه مقاومت / ۳

چرا از نهضت فلسطین حمایت می کنیم؟

وسائل ـ اصول و قوانین نظام و انقلاب اسلامی، ناشی از آموزه‌های دین مبین اسلام است؛ لذا از بدو شكل‌گیری تاكنون، اهداف خود را منحصر به برپایی حكومت اسلامی در ایران نكرده بلكه خود را موظف به آزادی و بیداری سایر ملل مظلوم جهان و حمایت از حقوق آنان می‌داند.

به گزارش خبرنگار وسائل، سرزمین فلسطین به لحاظچرا از نهضت فلسطین حمایت می کنیم؟ مقام و جایگاه مذهبی خاصی که در میان مسلمانان و مسیحیان و یهودیان دارد به عنوان سرزمینی مقدس، همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. اهمیت ویژه فلسطین در میان مسلمانان، بیشتر به لحاظ وجود مکان‌های مقدّس در آن سرزمین است.دکتر محیدصفاتاج، در یادداشتی به بیان دلایل و مبانی حمایت دینی از نهضت ضد صهیونیستی مردم مظلوم فلسطین پرداخته است و مبانی حمایت از جبهه مقاومت را تشریح کرده است.

در این یادداشت دلایل حمایت از نهضت فلسطین دسته بندی و مطالب ذیل آن به اختصار بیان شده است.

 

 مسجدالاقصی در تاریخ


نام «مسجدالاقصی» را نخستین بار خداوند بر این مکان مقدس و پرستشگاه کهن نهاد. مسجدالاقصی از جهت دیگری هم برای مسلمانان حائز اهمیت است و آن، قداست و اهمیت اسراء و معراج پیامبر اکرم(ص) است که از مسجدالحرام به قصد مسجدالاقصی و از آنجا به آسمان‌ها صورت پذیرفت.

 


 بیت‌المقدس در عصر ظهور


درباره آینده بیت‌المقدس نکاتی بسیار شنیدنی در روایات اسلامی وجود دارد؛ نظیر این‌که، صور در آن‌جا دمیده می‌شود و محشر از آن‌جا شروع می‌شود. روایات مربوط به سرزمین فلسطین و حوادث و شخصیت‌های آن در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) نیز بر اهمیت جایگاه فلسطین در جهان اسلام افزوده است. بنابر نقل روایات، حضرت مهدی(عج) از مکه به بیت‌المقدس مهاجرت می‌کند و در آن‌جا ساکن می‌شود. برخی یهودیان که بعد از نبرد آزادی قدس، جان سالم به در می‌برند، تسلیم آن بزرگوار می‌شوند.

 

فلسفه حمایت از مظلوم در جمهوری اسلامی

 

قضیه فلسطین و حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت مسلمان آن بخشی از آموزه‌های اسلام است. اما متأسفانه مدت زمانی است كه توسط ابزارهای رسانه‌ای و دستگاه‌های تبلیغاتی نظام سلطه جهانی تبلیغ می‌شود كه با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی مردم ایران و تورم فزاینده‌ای كه در آن وجود دارد، چرا جمهوری اسلامی ایران با وجود این همه مشكلات، باز به مردم فلسطین كمك مالی و حتی از نهضت آن حمایت تسلیحاتی می‌كند؟!


هر چند وجود پاره‌ای از مشكلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... در سطح كشور، واقعیتی غیرقابل انكار است كه برای برون رفت از این وضعیت و دستیابی به وضعیت مطلوب‌تر، تلاش‌های مضاعفی لازم است؛ اما القاء این نوع تبلیغات به مردم هدفی جز تأمین امنیت پایدار رژیم جعلی صهیونیستی و تداوم سیاست‌های توسعه‌طلبانه تروریستی و تجاوزكارانه این رژیم در منطقه و جلوگیری از پیام جهانی انقلاب اسلامی ایران در بیداری ملل مسلمان منطقه ندارد.


به همین لحاظ ضروری است برای آگاهی‌بخشی و تبیین حقیقت و ماهیت دفاع از فلسطین، به این چند نكته اساسی توجه شود:
الف. قرآن مجید در آیات متعددی بر حمایت از ملل مظلوم تأكید ورزیده است همچنین در سنت نبوی و ائمه معصومان(ع) نیز سفارش زیادی به این امر شده است؛ چه این كه در اسلام، مسئولیت مقابله با تهدید و ارعاب وظیفه‌ای همگانی است كه باید یكپارچه، در برابر عوامل آن ایستاد و از مظلوم دفاع كرد. براساس اصول و مبانی اسلام، جامعه اسلامی پیكره واحدی است و مسلمانان نمی‌توانند در قبال سایر مسلمانان بی تفاوت باشند.


ب. اصول و قوانین نظام و انقلاب اسلامی، ناشی از آموزه‌های دین مبین اسلام است؛ لذا از بدو شكل‌گیری تاكنون، اهداف خود را منحصر به برپایی حكومت اسلامی در ایران نكرده بلكه خود را موظف به آزادی و بیداری سایر ملل مظلوم جهان و حمایت از حقوق آنان می‌داند.


جمهوری اسلامی ایران بر این اساس تاکنون، حمایت‌های بی‌دریغ مادی و معنوی خود را در ـ حد امكانات و شرایط بین‌المللی ـ از ملت‌های مظلوم به عمل آورده است و از آن‌جا كه مشكل اسرائیل مربوط به جهان اسلام است و تمامی مسلمانان مورد تهدید هستند، نجات ملت فلسطین و تشكیل دولت مستقل و طرد و نابودی اسرائیل، پیوسته مورد اهتمام مسئولان، مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و در این جهت، تدابیر قانونی و انواع حمایت‌های مالی، معنوی، تبلیغاتی و... صورت گرفته است. قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین خطوط اصلی سیاست حمایت از مردم فلسطین را مقرر داشته است.


ج. امروزه به دلیل گسترش ارتباطات و تكنولوژی، جهانی شدن اقتصاد و.. دولتی از توانایی بیشتر در سامان دادن به مسائل داخلی و تأمین امنیت و رفاه در سطح جامعه و تعقیب آرمان‌های ایدئولوژیك خود بهره‌مندتر است كه به صورت فعال، در مناسبات، معادلات و رقابت‌های بین‌المللی حضور داشته و در چارچوب اصول سیاست خارجی خویش، نقش مؤثری در تأثیرگذاری بر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا كند و از آنها جهت پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود استفاده نماید. بنابراین انجام حمایت‌های اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی در حد وسع و توان از ملت‌های مسلمان نه تنها با منافع ملی ما تعارض ندارد، بلكه در راستای تأمین منافع ملی ایران به حساب می‌آید.


امید آنکه همه مسلمانان جهان به وظیفه دینی و شرعی خود توجه کرده و برای حل مساله فلسطین تصمیم قاطع و اقدام فوری انجام دهند. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹