vasael.ir

کد خبر: ۱۶۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱ - 13 May 2020
حجت الاسلام شفیعی نژاد مطرح کرد؛

نقش کارگر در جهش تولید / امنیت شغلی متوقف بر حفظ ارزش پول است

وسائل ـ حجت‌الاسلام عباس شفیعی‌نژاد گفت: اگر می‌خواهیم تولید در کشور جهش پیدا کند و شاهد افزایش اشتغال و رفع معضل بیکاری باشیم، باید برخی از لوازم و زمینه‌های آن را هم فراهم کنیم؛ برای مثال اگر به همه کسانی‌که سرمایه‌ای در اختیار دارند توصیه کنیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند اما به آن‌ها توضیح ندهیم که چقدر از این پول وارد کسب و کار و بهبود فضای تولید می‌شود ممکن است نتایج خوبی برای اقتصاد کشور در پی نداشته باشد.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام عباس شفیعی‌نژاد، نقش کارگر در جهش تولید | امنیت شغلی متوقف بر حفظ ارزش پول استمدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و عضو هیئت‌مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اهمیت کار و کارگر در اسلام پرداخت و گفت: کار یکی از عوامل مهم تولید در کنار مدیریت، سرمایه و مواد اولیه است که برای تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اقتصاد سرمایه‌داری با نیروی کار همانند سایر عوامل برخورد می‌شود و در واقع حداکثر‌سازی سود تولیدکننده هدف اصلی اقتصاد سرمایه‌داری است.

 

تفاوت نگاه اسلامی و سرمایه‌داری به کارگر

شفیعی‌نژاد اظهار کرد: در اقتصاد سرمایه‌داری مهم نیست که کالا با درآمد کمتری برای کارگر تولید شود بلکه هدف فقط بیشترکردن سود شخص سرمایه‌دار است و دیگر برای کارفرما مهم نیست که این شخص دارای خانواده است و باید نیازهای وی به شکل مناسبی تأمین شود.

وی با اشاره به تفاوت نگاه اسلامی و سرمایه‎داری به مقوله کار، افزود: در اقتصاد اسلامی، کار دارای ارزش است، اما متأسفانه فرهنگی گفتاری و رفتاری بسیاری از مردم در کشور ما کپی شده از فرهنگ غربی است که از کار با عنوان یک رنج و زحمت نام برده می‌شود، لذا در فرهنگ ما از کسی که زیاد کار می‌کند گاه با واژ‌ه‌های نامناسبی نام می‌برند و این امر ناشی از تبعیت از فرهنگ لیبرالی به مقوله کار و کارگر است، اما کار و کارگر در اقتصاد اسلامی ارزش و جایگاه بالایی دارد.

 

نگاه قرآن به مقوله کار

این کارشناس مسائل اقتصادی با پرداختن به اهمیت اشتغال‌زایی در اقتصاد اسلامی، بیان کرد: به ویژه در اقتصاد اسلامی تأکید بر این است که با حداقل منابع، تعداد بیشتری از افراد را به کار مشغول کنیم تا تبعات اقتصادی بیکاری کاهش یابد. لذا رهبر معظم انقلاب به خوبی به اهمیت ایجاد اشتغال و جایگاه کارگر در دین اسلام تأکید کردند.

مدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: پیغمبر گرامی اسلام(ص) بر دست کارگری بوسه زده و بسیار از وی تقدیر کرد. حتی در فرهنگ اسلامی آمده است که کسی برای رفاه خانواده خود تلاش می‌کند فعالیت وی معادل کسی است که به جهاد در راه خدا رفته است. در قرآن کریم نیز آمده است: «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست.» (النجم/۳۹) این در واقع جایگاه والای کارگر در دین مبین اسلام است.

 

نقش کارگر در جهش تولید

وی بیان کرد: هر چند در برخی از تفاسیر از این مورد به امور اخروی تفسیر شده است اما علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌گوید که این موضوع شمولیت دارد و شامل کارهای مادی هم می‌شود و انسان در همین دنیا نتیجه تلاش خود را خواهد دید.

شفیعی‌نژاد با اشاره به نقش کارگر در تحقق جهش تولید، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم تولید در کشور جهش پیدا کند و شاهد افزایش اشتغال و رفع معضل بیکاری باشیم، باید برخی از لوازم و زمینه‌های آن را هم فراهم کنیم؛ برای مثال اگر به همه کسانی‌که سرمایه‌ای در اختیار دارند توصیه کنیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند اما به آن‌ها توضیح ندهیم که چقدر از این پول وارد کسب و کار و بهبود فضای تولید می‌شود ممکن است نتایج خوبی برای اقتصاد کشور در پی نداشته باشد. از سوی دیگر در برخی از تعاونی‌ها و کسب و کارهای کوچک شاهد هستیم که اشتغال زیادی ایجاد می‌شود لذا باید این مسائل را به خوبی برای مردم روشن کنیم.

 

لوازم تأمین امنیت شغلی 

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: یکی از اساتید اقتصادی که از هندوستان به ایران آمده و آشنایی چندانی با اقتصاد اسلامی نداشتند، تعریف می‌کردند که بعد از مدت‌ها تحقیق به این نتیجه رسیدم که اسلام بنا دارد که همه را تاجر کند. لذا برای جهش تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور باید بر روی مواردی از قبیل کسب و کارهای کوچک و زودبازده، مشاغل خانگی، دامداری‌های کوچک و مواردی از این دست تمرکز و از آنها حمایت کنیم.

مدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر تأمین امنیت شغلی، گفت: یکی از مباحث مهم در فضای کسب و کار این است که کالایی که تولید می‌کنید دارای بازار باشد، اما اگر بازار فروش خوبی برای محصولات نباشد امنیت آن مشاغل به خطر خواهد افتاد. لذا باید سیاست‌های کلان کشور همانند سیاست‌های پولی با دقت تدوین شود تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و افراد مطمئن باشند که اگر کالایی را تولید می‌کنند برای آن مشتری نیز وجود دارد لذا یکی از مسائل مهم در امنیت شغلی این است که ثبات اقتصادی و ارزش پول کشور حفظ شود تا شاهد مشکلات ناشی از نبود امنیت شغلی در کشور نباشیم./908/241/ح

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹