vasael.ir

کد خبر: ۱۶۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴ - 03 May 2020
به همت پژوهشکده باقر العلوم(ع)؛

کتاب «مکتب سیاسی امام خمینی در بستر تاریخ انقلاب» منتشر شد

وسائل ـ «مکتب سیاسی امام خمینی(ره) در بستر تاریخ انقلاب» توسط حجت الاسلام محمد طلایی در ۳۸۶ صفحه به رشته تحریر درآمده است و توسط انتشارات پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام به زیور تبع آراسته شده است.

به گزارش وسائل، بدون شک نام امام خمینی (ره) با کتاب «مکتب سیاسی امام خمینی(ره) در بستر تاریخ انقلاب» منتشر شدتاریخ معاصر جهان آمیخته و به‌ویژه برای مسلمانان نامی آشنا و محبوب است. امام خمینی مرد قرن و احیاگر میراث عظیم اسلامی در جهان امروز است.

به رغم سیطره‌ تمدن غرب بر جهان امروز و شیفتگی بسیاری به زرق و برق آن، امام خمینی (ره) راه جدیدی را برای انسان امروز ارائه کرده و منادی معنویت و روحی جدید برای جهان بی‌روح در عصر حاضر گردید.

امام خمینی (ره) احیاگر اسلام ناب محمدی (ص)، تجسم وحدت دین و سیاست بود. ایشان با طرد نگاه حداقلی به دین، قلمرو آن را گسترده و جامع معرفی کرد.

دینی یکپارچه با سیاستی الهی که سکولاریزم در آن جایگاهی ندارد؛ حوزه قدسی از حوزه عرفی جدایی ناپذیر است و معنویت گرایی، تهذیب نفس و سلوک عرفانی مغایر با حضور در متن سیاست و اجتماع نیست.

جامعِ عرفان نظری و سلوک عملی با سیاست، در شرایطی مکتب خود را ارائه کرد که پارادایم حاکم بر دنیا سکولاریزم با دو ویژگی جدایی دین از سیاست و تفکیک دولت از معنویت بود.

راه‌های مختلفی برای شناسایی آرا و اندیشه‌های سیاسی یک اندیشمند وجود دارد. یک راه مناسب برای شناخت امام خمینی (ره) شناسایی اصول مکتب سیاسی و گفتمان ایشان است. مکتب سیاسی عبارت است از منظومه‌ی دیدگاه‌ها و آرای یک اندیشمند یا اندیشمندانی که یک دیدگاه نظام مند درباره ی عرصه‌ی سیاست عرضه می‌کنند.

در یک تعریف اجمالی گفتمان عبارت است از مجموعه‌ای از احکام، گزاره‌ها و نشانه‌ها که سازنده‌ی یک نظام معنایی متمایز از دیگر گفتمان‌ها هستند. گفتمان‌ها در واقع منظومه‌های از معانی هستند که در آن‌ها نشانه‌ها با توجه به تمایزی که با یکدیگر دارند هویت و معنا می‌یابند. گفتمان‌ها تصور و فهم ما از واقعیت و جهان را شکل می‌دهند.

در کتاب " مکتب سیاسی امام خمینی (ره) در بستر تاریخ انقلاب" سعی شده است با روش تحلیل گفتمانی مکتب سیاسی امام خمینی، تا حدودی نسل جدید را با آرا و افکار امام راحل آشنا سازند.

این کتاب توسط حجت الاسلام محمد طلایی در ۳۸۶ صفحه به رشته تحریر درآمده است و توسط انتشارات پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام به زیور تبع آراسته شده است.

برشی از کتاب:

راه مبارزه با اسلام آمریکایی از پیچیدگی خاصی بر خوردار است که تمامی زوایای آن باید برای مسلمانان پا برهنه روشن گردد، که متأسفانه هنوز برای بسیاری از ملت‌های اسلامی مرز بین " اسلام آمریکایی" و "اسلام ناب محمدی" اسلام پا برهنگان و محرومان و اسلام مقدس نماهای متحجر و سرمایه داران خدا نشناس و مرفهین بی درد، کاملاً مشخص نشده است. و روشن ساختن این حقیقت که، ممکن نیست در یک مکتب و در یک آئین دو فکر متضاد رودررو وجود داشته باشد از واجبات سیاسی بسیار مهم است. امام خمینی (ره)/908/229/ح

 

منبع: مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹