vasael.ir

کد خبر: ۱۶۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶ - 08 April 2020
مقابله حکیمانه با ویروس کرونا /۱

منشأ ترس از کرونا و چگونگی مقابله با آن

وسائل ـ ترس از کرونا، از خود کرونا خطرناک تر اســت. افرادی مرتب مردم را توصیه می کنند که نترسید. این حرف، حرف خوب و درستی است اما همین که گفته شود نترسید و راه مقابله با ترس این است که مســائل بهداشتی را رعایت کنید و... آیا جلوی ترس گرفته می شــود؟ اینها پیشگیری است و لازم، اما جلوی ترس را نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار وسائل، کتاب مقابله حکیمانه با ویروس منشأ ترس از کرونا وچگونگی مقابله با آنکرنا با این هدف تدوین شده است که مبلغین و مروجین بتوانند از آن به عنوان یک سلاح و پشتوانه محتوایی استفاده کنند تا در عرصه های رســانه و فضای مجازی، گفتگوهای عامیانه مردم افزایش آگاهی و...به عنوان رزمنده های درصحنه، این خرمشهر پیشرو را هم به مدد الهی فتح کنند. در این قسمت منشا ترس از کرونا و چگونگی مقابله با آن را مورد بررسی قرار می دهیم:

ترس از کرونا، از خود کرونا خطرناک تر اســت. افرادی مرتب مردم را توصیه می کنند که نترسید. این حرف، حرف خوب و درستی است، اما اگر مرتب به کسی گفته شود نترس، جز اثر بسیار اندکی که القا دارد، آیا طور دیگری می تواند عمل کند؟ آیا واقعا می شود ترس را اینگونه ریشــه کن کرد؟ همین که گفته شود نترسید و راه مقابله با ترس این است که مســائل بهداشتی را رعایت کنید و... آیا جلوی ترس گرفته می شــود؟ اینها پیشگیری است و لازم، اما جلوی ترس را نمی گیرد. صد بار هم اگر انسان ها دست شان را خوب شستشو کنند، باعث زایل شدن ترس از ویروس کرونا نمی شود.


باید ببینیم که ریشه این ترس
کجاســت / 
آیا می شود با آن مقابله کرد یا نه؟

برای پی بردن به ریشه این ترس، در ابتدا باید بفهمیم که ویروس، موجود مســتقلی نیست و موجود ریز و کوچکی اســت از موجوداتی کــه خداوند متعال خلق کرده است، همچنین باید بدانیم خداوندی که ویروس را خلق کرده، قادر است که جلوی فعالیت ویروس را بگیرد و ما همه تحت اراده او هستیم و نه تحت اراده ویروس؛ این طور نیست که یک ویروس بیاید یک مملکت را، یک عده ای را که انســان هستند، مسلمانان شیعه و مخلوق خداوند هستند، مستقلا زیر سؤال برده و تحت تأثیر قرار دهد.

ما چون ویروس را نمی بینیم، می ترســیم. خداوند متعال، انسان را، به خصوص انســان مسلمان و شیعه اهل بیت (علیهم السلام) را دوست دارد. این طور نیســت که هر طور ویروس بخواهد بتواند آزادانه عمل کند. آن چیزی که کار ویروس است، ویروس آن را انجام می دهد.

ریشه ترس، از حوادثی است که به خاطر جهل انسان است؛ و یا ترس از عواقب آن حادثه اســت که موجب مرگ و مرض و بیماری بشود و چون عواقب ناخوشــایندی است می ترسیم. اگر ریشه این قضایا پیدا شــود و بدانیم که اینها ترس ندارد این ترس از بین میرود. اما چگونه؟

همه ما یک روز به دنیا آمده ایم و یک روز هم قرار است که بمیریم. این به دســت ما نیســت! نه به دنیا آمدن مان دست ما بود و نه از دنیا رفتن مان. ترس ما چــه تاثیری دارد؟ فقط ما باید رفتارمان را قبل از مرگ مان اصلاح کنیم. آن چیزی که ترس دارد، این است که با رفتار نامناسب و غیراسلامی از این عالم برویم و نتیجه  اش را ببینیم.

لذا نفس از این دنیا رفتن، ترس ندارد و دست ما هم نیست. امیرالمومنین(علیه السلام) که دائم در مبارزه و جنــگ بودند می فرمایند: «أَیَّ یَوْمَیَّ مِنَ الْمَوْتِ أَفِرُّ أَ یَوْمَ لَمْ یُقْدَرْ أَمْ یَوْمَ قُدِرَ ، یوْمَ مَا قُدِّرَ لَا أَخْشَى الرَّدَى وَ إِذَا قُدِّرَ لَمْ یُغْنِ الْحَذَر» از کدام روز مرگ می توانم بگریزم آن روزی که مرگ در آن مقدر نشده یا آنکه مقدر شده است اگر مرگ در روزی مقدر نشده باشد من از آن باکی ندارم و هشیار هم نمی تواند از روزی که در آن مرگ برایش مقدر شده است، بگریزد.

اگر روزی که مرگ مقدر شــده بترسم، دیگر مقدر شده و تغییری در آن نیســت؛ لذا ترس ندارد. اگر هم میگویید از روزی که مرگ مقدر نشــده بترســم که آن روز هم ترس ندارد، چرا که مرگی در آن روز نیســت! اینچنین بود که امیرالمومنین(علیه الســلام)بدون اینکه زره اش پشــت داشته باشد به قلب دشــمن زده و مبارزه می کرد؛ هیچ وقت ترس از مرگ نداشت چون می دانست که تقدیر حیات و مرگ دست خداوند متعال اســت.

بنابراین هر موقع مقدر باشد مرگ می آید و هر موقع مقدر نباشــد هم نمی آید و مــا کاری نمی توانیم بکنیم. ما باید وظایف مان را درست انجام بدهیم. ترس از ویروس کرونا به خاطر مرگی اســت که احتمالا در پیش داشته باشــد. البته واضح است که مراقبتهای لازم و بهداشت باید رعایت شــود.

اگر دستوراتی که در رســانه های موثق توسط متخصصین و مســئولین داده می شود، رعایت نگردد، ممکن است فرد مبتلا شده ودچار بیماری شــدیدی بشود و حتی مرگ هم سراغش بیاید. اما این زمانی است که رعایت نکرده باشد. فرد باید نکات بهداشــتی را رعایت کرده و وظیفه خودش را درســت انجام بدهد و بداند که بقیه کار دست تقدیر الهی است.

یک بخشی از تقدیر، دست انسان است و اگر انسان این ملاحظات و نکات را رعایت بکند مقدرات الهی هم بر اســاس رفتار انسان تغییر می کند. اگر این ملاحظات را کرد و وظیفه خودش را درســت انجام داد و دانست که مرگ، شــفا و بیماری دست خداست و اعتقاد هم داشت، دیگر ترسی سراغ او نمی آید.

ما باید وظیفه خودمان را انجام دهیم؛ دســت مان را بشــوییم؛ تماس ها را کــم می کنیم و... اما بدانیم بقیه امور با خداوند متعال اســت. ما تلاش مان را می کنیم و می دانیم که تقدیر دست خداوند متعال است؛ لذا ترس به سراغ مان نمی آید./504/422/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹