vasael.ir

کد خبر: ۱۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴ - 06 April 2020

چگونگی تحقق همکاری جوامع و مسئولیت اجتماعی در برابر کرونا

وسائل ـ روز جهانی بهداشت و سلامتی در حالی فرارسیده است که تمامی سیستم‌های بهداشتی و سلامت جهان در گیر مقابله با کرونا هستند، مقابله‌ای که بیش از هر چیز به همکاری جوامع نیاز دارد که در شعار ۲۰۲۰ سازمان بهداشت جهانی نمود یافته است.
به گزارش وسائل، امروز، ۱۸ فروردین‌ماه، روز جهانیچگونگی تحقق همکاری جوامع و مسئولیت اجتماعی در برابر کرونا بهداشت و سلامت است. همکاری در کنار جوامع برای اطمینان از دسترسی فراگیر به خدمات بهداشتی و تغذیه‌ای برای همه به ویژه اقشار آسیب‌پذیر، شعار سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای روز جهانی بهداشت و سلامت در سال ۲۰۲۰ انتخاب شده است.

روز جهانی بهداشت و سلامت در حالی فرارسیده است که سلامت جهانیان با تهدید ویروس فراگیری به نام کووید ۱۹ روبه‌رو شده است. اجتماعات سیاسی، مذهبی، فرهنگی، ملی و مردم در تمام جوامع به دنبال شیوع این ویروس تعطیل شد و دولت‌ها به نمایندگی از ملت‌های خود همدیگر را به همکاری برای مقابله با این بیماری و مراقبت از شهروندان و حراست از نسل بشر فراخواندند. در واقع دو ماه قبل از روز جهانی بهداشت شعار این روز در قالب یک عزم جهانی برای مقابله با کووید ۱۹ رخ نمایانده است.

از سوی دیگر دولت‌ها مردم را به همکاری با نهاد‌های بهداشتی فراخواندند تا در خانه‌های خود بمانند و زنجیره انتقال را قطع و به مسئولیت اجتماعی خود در برابر این بیماری عمل کنند. این روز‌ها درباره مسئولیت اجتماعی بسیار سخن گفته می‌شود. امری که می‌تواند جوامع را در برابر بیماری‌های همه‌گیر و پاندمیک حفظ و به بخشی از شعار سازمان بهداشت جهانی عمل کند.
 
 

لایه‌های مسئولیت اجتماعی


احمد قویدل، مدیرعامل بنیاد هموفیلی و عضو ستاد مدیرت کرونای استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، به مسئولیت اجتماعی مردم و سازمان‌ها در برابر کرونا اشاره کرد و گفت: برای اینکه مسئولیت اجتماعی در برابر این بیماری محقق شود و بتوان زنجیره انتقال بیماری را از بین برد باید چندین لایه را مشخص کرد. در لایه یا خط اول بیماری، که افزایش آگاهی برای اتخاذ رفتار‌های صحیح است، مردم و کارشناسان بهداشتی و اپیدمیولوژی قرار دارند که باید با همکاری اعضای خانواده خود و نظارت بر رفتار‌های بهداشتی یکدیگر زنجیره انتقال بیماری را قطع کنند. کارشناسان بهداشت و متخصصان اپیدمیولوژی نیز، که در خط اول مسئولیت اجتماعی در برابر کرونا قرار دارند، باید با راهنمایی مردم آنان را به حفظ سلامت خود فراخوانند.

عضو ستاد مدیریت کرونا ادامه داد: مردم با داشتن احساس مسئولیت اجتماعی مانند ماندن در خانه و پرهیز از تردد‌های بی‌مورد می‌توانند به کنترل زنجیره انتقال بیماری کمک کنند. کارشناسان بهداشتی نیز با آگاه‌سازی باید بتوانند درک صحیحی از ویروس، راه انتقال و عوارض آن را به مردم انتقال دهند. رسانه‌ها نیز در خط دوم مسئولیت اجتماعی در مبارزه با کرونا هستند و نقش غیر قابل انکاری در اطلاع‌رسانی به مردم دارند.

قویدل نهاد‌های اجتماعی، خیریه، اشخاص حقیقی و حقوقی، اساتید دانشگاه و روحانیون را نیز در خط سوم مسئولیت اجتماعی دسته‌بندی کرد و گفت: این نهاد‌ها علاوه بر کمکی که به دولت و نظام سلامت برای مقابله با بیماری کرونا می‌کنند، می‌توانند در اعتمادسازی و افزایش آگاهی مردم نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

رئیس بنیاد هموفیلی بیان کرد: در خط چهارم مسئولیت اجتماعی نیز سیستم‌های درمانی، کادر درمان، پزشکان و پرستاران قرار دارند، که به صورت عملی و بالینی باید به درمان بیماران بپردازند، چنانچه سه خط قبلی مسئولیت اجتماعی محقق نشود، تمامی بار بیماری بر دوش این خط می‌افتد. در واقع موج بیماران به بخش درمانی وارد می‌شوند و ممکن است حجم بالای کار آن‌ها را به سمت فرسودگی سوق دهد.
 

مسئولیت اجتماعی در گرو مراقبت از یکدیگر  است


ابراهیم متولیان، رئیس بسیج جامعه پزشکی، نیز در گفت‌وگو با ایکنا، مسئولیت اجتماعی را در گرو مراقبت از یکدیگر به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر دانست و اظهار کرد: این موضوع در آموزه‌های دینی ما نیز وجود دارد. خداوند می‌فرماید: «ارحم ترحم» به همدیگر رحم کنید تا من نیز به شما رحم کنم.

متولیان تأکید کرد: بهترین کار عمل به توصیه‌های دینی است. باید هوای یکدیگر را داشته باشیم، از افراد مسن مراقبت و به افراد بی‌بضاعت کمک کنیم و از حضور در اجتماعات بپرهیزیم./908/422/ح
 
منبع: ایکنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳