vasael.ir

کد خبر: ۱۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ - 28 March 2020
حجت الاسلام دکتر صفا در گفتگوی تفصیلی با وسائل مطرح کرد؛

اقتصاد دانش بنیان؛ تنها راه تحقق جهش تولید

وسائل ـ عضو علمی کمیته راهبری اقتصاد مقاومتی با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص مسئله جهش تولید و اصلاحات نظام بانکی، گفت: برای جهش تولید هیچ راهکاری نداریم جز فعال سازی اقتصاد دانش بنیان داخلی؛ رونق تولید و جهش تولید، زنجیره های به هم پیوسته اقتصاد مقاومتی است. یعنی اقتصاد دانش بنیانی که بتواند از جهات مختلف این جهش تولید را به وجود بیاورد.

به گزارش خبرنگار وسائل، یکی از دغدغه های مهم رهبر اقتصاد دانش بنیان؛ تنها راه تحقق جهش تولیدمعظم انقلاب در مسائل اقتصادی، امر تولید است، به گونه ای که سال 98 را رونق تولید و سال 99 را جهش تولید نام گذاری فرمودند؛ بر کسی پوشیده نیست که تحقق بخش عمده ای از منویات معظم له در گرو اصلاح ساختار نظام بانکی با اجرای کامل و روزآمد قانون بانکداری بدون ربا و نهادینه کردن نظام های قرض الحسنه، تأمین اعتبارات خرد و اعتبارات لازم برای سرمایه گذاری بزرگ است.

در همین راستا پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در بررسی پرونده طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران به گفتگو با حجت الاسلام دکتر احمد صفا استاد حوزه و دانشگاه و عضو علمی کمیته راهبری اقتصاد مقاومتی پرداخته است.

وی ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه و آرزوی قبولی طاعات همه خوانندگان محترم پایگاه فقه حکومتی وسائل، به مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسویان با وسائل اشاره کرد و گفت: من در پاسخ به مطالب ایشان فقط به دو کلام از رهبر معظم انقلاب اشاره می کنم.

ایشان فرمودند بانکداری اسلامی مسئله بسیار مهمی است و اگر ما بتوانیم این حقیقت را به معنای جامع کلمه در جامعه به وجود بیاوریم، فتح بزرگی خواهد بود، چراکه فتح بزرگترین سنگر اقتصادی دنیاست. اینجا یک سئوال مطرح می شود که ما برای این فتح احتیاج به یک نسخه علمی، اسلامی و کاربردی داریم، این‌چنین نسخه ای چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

در پاسخ این سئوال من باز هم رجوع می کنم به فرمایشات رهبری که ایشان می فرمایند این نسخه باید دارای دو رکن باشد. پایه اول افزایش ثروت ملی و پایه دوم توزیع عادلانه و رفع محرومیت در درون جامعه اسلامی است. ایشان فرمودند که هر نسخه ای و لو علی الظاهر مستند به منابع دینی باشد و نتواند این دو مهم را تأمین کند، اسلامی نیست.

رکن اول افزایش ثروت کشور اسلامی است که باید بتواند با قدرت اقتصادی، اهداف خود را در سطح بین المللی پیش ببرد و رکن دوم هم مسئله توزیع عادلانه و محرومیت زدایی است که خیلی واضح است و نیازی به تفسیر ندارد.

حال سئوال اصلی ما از این بزرگواران این است که آیا واقعا این طرح هایی که برای بانکداری پیشنهاد می شود، می تواند این دو پایه، یعنی هم افزایش ثروت ملی و هم توزیع عادلانه و رفع محرومیت در جامعه اسلامی را تامین کند؟ پاسخ این سئوال با قاطعیت منفی است.

زیرا هر چند برخی از مستندات این طرح منابع به ظاهر دینی است اما چون هیچ تناسبی با فقه دست نخورده و فقهی که آیات و روایات ما را به آن دعوت می کنند ندارد. قرآن کریم می فرماید «كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ»، یعنی گردش ثروت نباید صرفا در دست ثروتمندان جامعه باشد و باید عدالت اجتماعی وجود داشته باشد.

در سال گذشته رشد نقدینگی حدود 24 درصد بود و از این مقدار حدود 80 درصد را سیستم بانکی ما ایجاد کرده است. رشد اقتصادی ما مثبت نبوده و رشد سرمایه گذاری منفی 12 درصد بوده است. این افزایش نقدینگی که پایه پولی کشور را به دوهزار و دویست هزار میلیارد تومان رسانده است و هشتاد درصد آن را سیستم بانکی کشور ایجاد کرده است، چرا در زندگی مردم وارد نشده و تولید کشور را پیش نبرده است؟

چرا موجب پویایی اقتصاد نشده و سبب نشده است که مردم به این اقتصاد امیدوار باشند. در سال گذشته سیستم بانکی ما چیزی حدود هفتصد و یا هشتصد هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اما اقتصاد رونق و جهشی نداشته است.

وقتی ما به این سیستم بانکی دقیق تر نگاه کنیم، متوجه می شویم که این سیستم احتیاج به یک تغییر مبنایی و اساسی دارد. چرا این خلق پول عظیمی که در حکم منبع ثروت عمومی جامعه است باید هشتاد درصد آن در خدمت یک عده خاص باشد؟

سئوال بنده از این بزرگواران این است که ایشان در کجای طرح جدید بانکداری، به این دو رکن و پایه به صورت عملیاتی پرداخته اند؟ تمام این دویست و چهارده ماده طرح جدید بانکداری به گونه ای تنظیم شده است که بیشتر به نفع بانک ها باشد بدون اینکه کمکی به اقتصاد و تولید کشور کند.

عضو علمی کمیته راهبری اقتصادی مقاومتی در پاسخ به نقد حجت الاسلام والمسلمین موسویان پیرامون انتساب نظریه استخر سرمایه به شهید صدر(ه)، گفت: بیش از پنج دهه از این نظریه