vasael.ir

کد خبر: ۱۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ - 10 March 2020
گفتگوی اختصاصی وسائل با حجت الاسلام دکتر انصاری؛

راهکارهای مقابله با ویروس کرونا / نگاه مثبت به خداوند سلامت روانی را در پی دارد

وسائل ـ حجت الاسلام دکتر انصاری پزشک و روانشناس اسلامی گفت: اگر ما مسئله ویروس کرونا را بیش از حد برای خود بزرگ کنیم هومون کورتیزول در بدن ما بیشتر ترشح می‌شود و در نتیجه سیستم ایمنی بدن ما در مقابل بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا ضعیف می‌شود.

به گزارش خبرنگار وسائل، اضطراب می‌تواند بر رفتار ما اثر گفتگو | راهکارهای مقابله با ویروس کرونا / نگاه مثبت به خداوند باعث سلامت روانی می‌شودبگذارد و رفتار نیز خود ممکن است باعث بیماری یا تشدید وضعیت بیمار شود. تغییرات رفتاری ناشی از موقعیت‌های اضطراب آور، شرایط را برای همه اعضای خانواده ناسالم می‌کند، از جمله به‌صورت ایجاد بی نظمی در وعده‌های غذا و ساعت خواب.

در شرایط اضطرابی، فرد به گونه‌ای عمل می‌کند که احتمال ابتلا به بیماری یا آسیب‌دیدگی در وی افزایش می‌یابد. بنابراین، اگر نگرانی ما درباره چیزی هست که خارج از کنترل ما است یا درباره آینده‌ای که هنوز نیامده و نمی‌شود کاری برای آن انجام داد، درگیر اضطراب هستیم.

اضطراب باعث می‌شود افراد به طور مکرر پیام‌های اشتباه و نادرست برای هم ارسال کنند در حالی که دستورالعمل‌های درست و مؤثر نادیده گرفته می‌شوند، در این زمینه با حجت الاسلام دکتر حسن انصاری پزشک و روانشناس و رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی هدی گفتگویی انجام دادیم که مشروح آن را تقدیم خوانندگان محترم می‌کنیم:

 

وسائل ـ تأثیر نگرانی افراطی بر جسم و روان ما چیست؟ همچنین نگرانی افراطی چه رابطه‌ای با سیستم ایمنی بدن دارد؟

وقتی با یک مشکلی مواجه می‌شویم مثلاً ترس ابتلا به ویروس کرونا مشکل ما است؛ دو روش مقابله داریم؛ یکبار ما مشکل را به اندازه می‌بینیم آن موقع واکنش‌های ذهنی و روانی ما هم به اندازه است و افراطی نیست اما اگر ما آن مسئله و مشکل را بزرگتر از آنچه که هست می‌بینیم آن موقع واکنش‌های ما افراطی خواهد بود.

هورمونی به نام کورتیزول وجود دارد که در بدن ترشح می‌شود، این هورمون، هورمون طبیعی استرس است و سیستم ایمنی بدن را کنترل می‌کند؛ این هورمون سیستم ایمنی بدن ما را فعال و تقویت می‌کند. اما وقتی نگرانی افراطی پیدا می‌کنیم و دچار تشویش خاطر می‌شویم آنگاه در ذهن و در رفتارهای بهداشتی دچار یک افراطی می‌شویم این امر باعث می‌شود که هورمون کورتیزول از آن میزان طبیعی بیشتر ترشح می‌شود؛ وقتی این هورمون بیش از حد طبیعی ترشح شد، به جای اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت کند بر عکس سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.


اگر این هورمون در اثر نگرانی‌های افراطی بیشتر ترشح شود، سلول‌های مغز ما حساس می‌شود و ما زودرنج می‌شویم و خود زودرنجی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

 

گفتگو | راهکارهای مقابله با ویروس کرونا / نگاه مثبت به خداوند باعث سلامت روانی می‌شود

 

وسائل ـ راهکارهای لازم در زمینه کنترل استرس را بی زحمت بیان فرمایید؟

سعی کنیم اطلاعاتی که می‌خواهیم در مورد این ویروس و عوارض آن کسب کنیم فقط از طریق رسانه‌های معتبر کسب کنیم و همچنین به اندازه دنبال این اطلاعات باشیم، نه اینکه از صبح تا شب پای تلویزیون بوده و بخواهیم تمام اطلاعات را در این زمینه کسب کنیم؛ اطلاعات زیادی سلول‌های مغز ما را حساس می‌کند و میزان کورتیزول خون را بیشتر می‌کند و زیادی آن استرس ایجاد کرده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.

 

وسائل ـ رفتارهای بهداشتی که در این زمینه باید انجام بدهیم به چه میزان بوده و احتیاط بیش از حد در این زمینه چه آسیب‌هایی دارد؟

رفتارهای بهداشتی ما باید به اندازه باشد، یعنی سعی کنیم در زمینه رفتارهای بهداشتی متعادل باشیم؛ اگر رفتار به اندازه باشد تأثیر مثبت دارد بعضی‌ها اینجا می گویند باید احتیاط کنیم، و بارها بارها وسائل منزل را ضد عفونی می کنند؛ این احتیاط به ضرر ما تمام می‌شود به خاطر اینکه سیستم روانی ما را حساس می‌کند ما باید به همان میزانی که مسئولان بهداشت می گویند، مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.

 

وسائل ـ توکل بر خدا و نگاه مثبت به خداوند چه آثاری در برخورد با مشکلات مخصوصاً با این بیماری دارد؟

ما باید اعتقاد به این داشته باشیم که خداوند متعال حافظ و نگهبان ما است و کار از دست خدا خارج نیست و این عالم مدیر و مدبر دارد، پس سعی کنیم نگاه‌مان را به خداوند متعال مثبت کنیم. ما در روایات هم داریم که خداوند در گمان و ظن بنده‌اش است، اگر نگاه ما به خداوند مثبت بود بیشتر مورد لطف و عنایت خداوند قرار می‌گیریم.

 

وسائل ـ از دیدگاه روانشناسی نگاه مثبت به امور چه آثاری در جسم و روان انسان می‌گذارد؟

در روانشناسی ثابت شده هر چه نگاه ما به امور و واقعیت‌های پیرامون خود مثبت‌تر باشد سلامت روانی و آرامش ما بیشتر است پس سعی کنیم نگاه خود را به خدا مثبت کرده و خدا را دلسوزترین و مهربان‌ترین و محافظت کننده ترین فرد برای خود و خانواده‌مان بدانیم و در کنارش هم اصول بهداشتی را رعایت کنیم./402/422/ح

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
11:31 - 1399/01/04
رعایت بهداشت جسم ما را پاکیزه می‌کند و دعا و توسل، روح و روان را از آلودگی ها پاک می‌کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
11:59 - 1399/01/04
خداوند می‌فرماید هدف این ابتلائات و اینکه گاهی سختی‌ها و بلا‌ها به شما می‌رسد این است که مثل اقوام گذشته که «فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ» شما در گرفتاری‌ها به یاد خدا می‌افتید و هدف از خلقت شما هم همین تضرّع و بندگی است؛ لذا خداوند سختی‌ها را ایجاد می‌کند تا این رجوع به حقتعالی و تضرّع محقّق شود. این فرمایش خداوند متعال هدف بلا‌ها و سختی‌ها را نشان می‌دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹