vasael.ir

کد خبر: ۱۶۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳ - 27 February 2020

تلاش گسترده تشكیلاتی امام هادی

وسائل ـ امام خامنه‌ای می فرماید: در شهر سامرا عده‌ای از بزرگان شیعه جمع شدند و حضرت هادی علیه السلام توانست آنها را اداره کند و به وسیله‌ی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند.

به گزارش خبرنگار وسائل، حضرت هادی علیه السلام امام هادی علیه‌السلام و تلاش گسترده تشكیلاتی در جهت برنامه‌ای درازمدتچهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند؛ آنجا مزرعه داشتند و در آن شهر کار و زندگی می کردند. سامرا در واقع مثل یک پادگان بود و آن را معتصم ساخت.

در همین شهر سامرا عده قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیله آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام ـ با نامه نگاری و ... ـ برساند.

این شبکه های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دور دست و در همه اقطار دنیا، همین عده توانستند رواج بدهند و روز به روز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. امام هادی همه این کارها را در زیر برق شمشیر تیز و خون ریز همان شش خلیفه و علی رغم آنها انجام داده است.

حدیث معروفی درباره وفات حضرت هادی علیه السلام هست که از عبارت آن معلوم می شود که عده قابل توجهی از شیعیان در سامرا جمع شده بودند؛ به گونه ای که دستگاه خلافت هم آنها را نمی شناخت؛ چون اگر می شناخت، همه شان را تارومار می کرد. اما این عده چون شبکه قوی ای به وجود آورده بودند دستگاه خلافت نمی توانست به آنها دسترسی پیدا کند.

در همه میدان ها غلبه با اینها بود و همه جا آنها شکست خوردند. حضرت را از مدینه به سامره آوردند تا زیر نظر خودشان باشد؛ لیکن دیدند فایده ای ندارد. شما اگر حالات این سه امام را در مناقب و جاهای دیگر ملاحظه کنید، متوجه می شوید که در زمان این بزرگواران شبکه ارتباطاتی شیعه بیشتر از زمان امام باقر و امام صادق بوده است. از اقصی نقاط دنیا، نامه می فرستادند، پول می فرستادند و دستور می گرفتند در حالی كه اینها در محدویت بودند.

حضرت امام هادی علیه السلام در سامره محبوب مردم شده بود. همه ایشان را احترام می كردند و اهانتی در كار نبود. بعد هم در وفات آن حضرت و همچنین امام عسكری علیه السلام شهر غوغا شد. اینجا بود كه حكام فهمیدند رازی وجود دارد، آن را باید بشناسند و علاج كنند. آنها به مسئله «قدسیت» پی بردند. متوکل، حضرت را به مجلس شراب کشاند، تا خبر همه جا بپیچد كه علی بن محمد میهمان متوكل بود؛ بساط شراب و عیاشی هم در مجلس چید شده بود! شما ببینید این خبر چه تأثیری برجا می گذاشت.

حضرت با دید یك انسان مبارز به قضیه نگاه كرد و مقابل این توطئه ایستاد. حضرت به دربار متوكل رفت و مجلس شراب او را به مجلس معنویت تبدیل كرد. یعنی با گفتن حقایق و خواندن شعرهای شماتت بار متوكل را مغلوب كرد؛ به طوری كه در آخر حرف هایش متوكل بلند شد برای حضرت غالیه[1] آورد و او را با احترام بدرقه كرد.

حضرت به او گفت: «تو خیال می كنی اینجا نشسته ای، پنجه مرگ تو را فرا نخواهد گرفت؟» و همین طور مراتب عمل موت را تا كرم هایی كه به جان متوكل خواهد افتاد، بیان فرمود. حضرت مجلس را به كل متحول كرد و از دربار بیرون رفت. در مبارزه ای كه شروع كننده آن خلیفه ای تندخو و فدرتمند بود و طرف دیگر، یك جوان بی دفاع، طرف به ظاهر ضعیف تر، دست به یك جنگ روانی زد؛ مبارزه ای كه در آن نیزه و شمشیر كاربرد ندارد. اما اگر ما بودیم اصلا نمی توانستیم این كار را بكنیم.

این امام است كه می تواند موقعیت را بسنجد و طوری سخن بگوید كه خلیفه را خشمگین نكند. ممكن بود حضرت مثلا بلند شود و همه شیشه های شراب را به زمین بریزد. این عكس العمل خوبی نبود و نتیجه ای هم گرفته نمی شد، اما حضرت طوری دیگر عمل كرد. این بُعد قضیه خیلی همه است.

باید به این نكته در زندگی ائمه توجه داشته باشید كه این بزرگواران دائم در حال مبارزه بودند؛ مبارزه ای كه روحش سیاسی بود. زیرا كسی هم كه در مسند حكومت نشسته بود، مدعی دین بود. او هم ظواهر دین را ملاحظه می كرد. حتی گاهی اوقات نظر دینی امام را هم می پذیرفت. یعنی ابایی نداشتند كه گاهی نظر فقهی را هم قبول كنند. چیزی كه موجب می شد این مبارزه و معارضه با اهل بیت وجود داشته باشد این بود كه اهل بیت خودشان را «امام» می دانستند. می گفتند: «ما امامیم».

اصلا بزرگترین مبارزه علیه حكام همین بود. چون كسی كه حاكم شده بود و خود را امام و پیشوا می دانست، می دید شواهد و قراینی كه در امام لازم است، در حضرت هست و در او نیست و این موجود را برای حكومت خطرناك می شمرد؛ چون مدعی است. حكام با این روح مبارزه می جنگیدند و ائمه علیهم السلام هم مثل كوه ایستاده بودند.

بدیهی است كه در این مبارزه، معارف، احكام فقهی و خلقیات و اخلاقیاتی كه ائمه ترویج می كردند، جای خود را دارد. تربیت شاگرد بیشتر و ارتباطات شیعی، روز به روز گسترده تر شد. شیعه را اینها نگه داشت. شما مرامی را در نظر بگیرید كه 250 سال علیه آن حكومت شده است، اصلا باید هیچ چیزیش نماند، باید به كل از بین برود؛ ولی شما می بینید الآن دنیا چه خبر است و شیعه به كجا رسیده است./601/229/ح

 

برشی از كتاب انسان 250 ساله؛ زندگی نامه امام هادی علیه السلام

 

[1] . بوی خوش؛ مركب از مُشك و عنبر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹