vasael.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷ - 25 February 2020
حجت‌الاسلام محقق‌نیا:

لزوم توجه مجلس جدید به اقتصاد مقاومتی / نمایندگان باید علم اقتصاد بدانند

وسائل ـ رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه اظهار کرد: مجلس جدید باید از حوزه‌های مختلف به ویژه علم اقتصاد آشنایی کافی داشته باشد و به ریل‌گذاری بهتر برای تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند. قطعاً مجلس قوی و کارآمد می‌تواند قوانین و مقررات لازم را تصویب کند.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا،لزوم توجه مجلس جدید به اقتصاد مقاومتی/ نمایندگان باید علم اقتصاد بدانند عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره وضعیت اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور پس از شش سال از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و نقش مجلس جدید در این باره پرداخت و اظهار کرد: با توجه به آنچه مشاهده می‌کنیم اقداماتی صورت گرفته اما در زمینه‌های مختلف شاهد کم‌کاری‌ها و غفلت‌هایی بوده‌ایم؛ از جمله در زمینه شفافیت در اقتصاد و توجه به تولید داخلی غفلت کردیم، هرچند به دلیل جلوگیری از واردات، تولید تا حدودی جان گرفته که ناخواسته و توفیق اجباری بوده است.

 

نیازمند تولید محصولات جدید هستیم

وی با اشاره به ضرورت افزایش صادرات ادامه داد: معتقد جای کار بیشتری در زمینه اقتصاد مقاومتی وجود دارد از جمله اینکه باید به میزان بیشتری به افزایش تولید، افزایش صادرات و کاهش واردات توجه کنیم. هرچقدر اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهیم، تحریم‌ها هم کم‌اثر شده و تودهنی محکمی به آمریکا زده‌ایم.


محقق‌نیا درباره نقش دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرد: باید به فکر محصولات جدیدتر و بهتر باشیم تا بتوانیم از گردنه تحریم به سلامت عبور کنیم. بخش اعظم این وظیفه هم برعهده دولت است. باید سیاستگذاری‌های مهمی در حوزه دولت انجام شود و شاید این سیاستگذاری‌ها ربطی هم به تحریم نداشته باشد. اتفاقاً الان بهترین فرصت برای دولت است که با توجه به تنگناهای اقتصادی، با شتاب بیشتری اقدام کند.

 

جایگاه مجلس در اقتصاد مقاومتی

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نقش مجلس در تحقق اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: فضا در داخل هم مناسب است و البته مجلس هم جایگاهی ویژه‌ای در این زمینه دارد و باید در تصویب قوانین به‌روز و مناسب تعجیل کند. کم‌کاری‌هایی در این حوزه از مجلس کنونی مشاهده شده است و امیدواریم مجلس جدید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی فعال‌تر عمل کند.

مدیریت بانک مرکزی باید به شکلی باشد که تسهیلات سیستم بانکی به سمت پروژه‌های کلان هدایت شود که برای آینده کشور و گذار از شرایط تحریمی مهم است. الان وظیفه سیستم بانکی است که به کمک اقتصاد، دولت و مردم بیاید
رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه با پرداختن به اهمیت آشنایی نمایندگان به علم اقتصاد، تأکید کرد: مجلس جدید باید از حوزه‌های مختلف به ویژه علم اقتصاد آشنایی کافی داشته باشد و به ریل‌گذاری بهتر برای تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنند. قطعاً مجلس قوی و کارآمد می‌تواند قوانین و مقررات لازم را برای این منظور تصویب کند.

 

نقش شبکه بانکی در تحقق اقتصاد مقاومتی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره میزان همکاری شبکه بانکی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: شبکه بانکی کمک کرده که برخی از مشکلات دولت برطرف شود اما این کافی نیست. معتقدم نظام بانکی می‌توانست خیلی بیشتر در راستای تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار باشد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین حوزه‌ای که می‌تواند به ما کمک کند تا از تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان به خوبی عبور کنیم همین شبکه بانکی است.

وی با اشاره به ضرورت تأمین مالی پروژه‌های بزرگ و ملی از سوی نظام بانکی بیان کرد: باید سهم بخش تولید و مولد در اقتصاد و همچنین سهم پروژه‌های بزرگ در اقتصاد کشورمان از طریق منابع شبکه بانکی افزایش یابد. امروز هر بانکی در کشور باید حداقل یک پروژه بزرگ را تأمین مالی کند. معتقدم بانک مرکزی باید بانک‌ها را موظف کند که حداقل ده درصد منابع شبکه بانکی به سمت پروژه‌های کلان، ملی و حیاتی برود.

 

امکان تأمین مالی پروژه‌های بزرگ از سوی بانک‌ها

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: یکی از کارهای مهمی که بانک‌ها در شرایط کنونی می‌توانند انجام دهند در زمینه تأسیس پالایشگاه است. ده درصد از منابع بانک‌های بزرگ ما به راحتی می‌تواند یک پالایشگاه را تأمین مالی کند. بانک‌های متوسط ما نیز می‌توانند پروژه‌های پتروشیمی را تأمین مالی کنند. امروز نباید اجازه دهیم که منابع سیستم بانکی، که پول مردم است، در راستای منافع عده‌ای خاص هزینه شود و تأمین مالی پروژه‌های غیرمولد در اقتصاد ما صورت گیرد.

محقق‌نیا در پایان گفت: مدیریت بانک مرکزی باید به شکلی باشد که تسهیلات سیستم بانکی به سمت پروژه‌های کلان هدایت شود که برای آینده کشور و گذار از شرایط تحریمی مهم است. الان وظیفه سیستم بانکی این است که به کمک اقتصاد، دولت و مردم بیاید. این سیستم می‌تواند پاسخ محکمی به آمریکا بدهد و به خوبی با تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان مقابله کند اما متأسفانه هنوز چنین شرایطی فراهم نشده است./908/241/ح

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲