vasael.ir

کد خبر: ۱۶۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴ - 23 February 2020
استاد حوزه و دانشگاه:

انقلاب اسلامی مردمی ترین انقلاب دنیاست / جریان روشنفکری هیچ گاه مردمی نشد

وسائل ـ حجت الاسلام محمدی انجام امور به دست مردم را از سیاست های کلان رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: این سیاست را باید رخ مدعیان دموکراسی جهان کشید.

به گزارش وسائل، حجت الاسلام محسن محمدی انقلاب اسلامی مردمی ترین انقلاب دنیاست | جریان روشنفکری هیچ گاه مردمی نشددر گفت وگویی با اشاره به نقش و جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بیان کرد: در اندیشه سیاسی اسلام بسیار مطرح می شود که حضور مردم، ملاک مقبولیت به شمار می رود یا مشروعیت؟ در غرب، به ویژه پس از رنسانس که انسان گرایی قدرت می گیرد، مردم ملاک مشروعیت هستند.

معاون علمی مؤسسه تاریخ تطبیقی افزود: از نظر اندیشه سیاسی شیعه، مردم ملاک مقبولیت هستند و ملاک مشروعیت فقط تعالیم الهی است گرچه عینیت یافتن، تحقق، اجرا و جنبه بیرونی تعالیم الهی با مردم است به گونه ای که اگر مردم پشتیبانی نداشته باشند انبیای الهی نیز نمی توانند کاری انجام دهند چنانچه امام علی(ع) در سال های خانه نشینی، امام بود اما خلافت و حکومتی نداشت.

وی اضافه کرد: به صورت کلی مردم ملاک مشروعیت به شمار نمی روند و اگر بر خلاف شرع مقدس حکم دادند، مشروع نیست؛ به عنوان مثال اگر مردم حجاب را رعایت نکنند، این حکم مشروح در خارج تحقق پیدا نمی کند اما حکم حجاب برداشته نمی شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به نقش مردم در تشکیل انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران مردمی ترین انقلاب دنیا است زیرا سایر انقلاب ها با حضور طیف خاصی از مردم همانند کارگر، روستائیان یا روحانیان شکل گرفته اند اما در انقلاب اسلامی ایران همه صنف ها و طیف ها حضور داشته اند که در طول تاریخ بی نظیر است و عقبه مردمی آن را نشان می دهد.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مهندس بازرگان بیان می کند مردم به خانه های خود روند و ما می خواهیم مملکت را اداره کنیم، اما امام خمینی در مقابل این سخن موضع گرفته و بیان می کنند، «مردم صاحب این انقلاب هستند و باید در تمامی صحنه ها حضور داشته باشند» که اگر این اندیشه امام خمینی نبود در آغاز جنگ مردم بیان می کردند، مملکت ارتش دارد و باید جنگ را کنترل کنند در حالی که چنین نشد و امام خمینی مملکت را مردم گرایانه اداره کردند و در جنگ نیز بسیج مردمی شکل گرفت.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در زمینه عوامل مردمی بودن امام خمینی(ره) تبیین کرد: امام خمینی(ره) روحانی بود و روحانیت شیعه بر خلاف روحانیت برخی مذاهب و ادیان، مردمی است و در طول تاریخ هیچ وابستگی به حکومت ها نداشته و در بطن مردم، کنار مردم و در تعامل با آنان زندگی کرده است.

وی افزود: جریان روشنفکری در کشور ما مردمی نشد زیرا این جریان با گفت و گوی نخبگانی شکل گرفته و از ادبیات مردمی فاصله دارد در نتیجه هیچ اثر گذاری در مردم نداشته و از پایگاه اجتماعی برخوردار نشده است، اما روحانیت ادبیات اجتماعی داشته و مردم نیز آن را قبول داشته اند.

حجت الاسلام محمدی با تصریح بر این که امام خمینی(ره) صرفا یک فقیه یا سیاست مدار نبود، بیان کرد: امام خمینی(ره) شخصیتی سیاست مدار، فلیسوف، فقیه و عارف بود؛ عارف با فطرت انسان ها ارتباط دارد و فطرت نیز امری عام است در نتیجه ادبیات ایشان برای همه جهانیان قابل درک است.

وی افزود:  پس از این که آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی شدند، جنبه مردمی بودن انقلاب تقویت و ارتباط رهبری با مردم عمق پیدا کرد به گونه ای که از زمان ایشان رهبر معظم انقاب از ابتدا جریان مشورت با مردم ارتباط با نهادهای نخبگانی افزایش پیدا کرد و امروزه نیز دیده می شود ایشان در مناسبات مختلف ساعت ها با مردم و نخبگان رشته های مختف دیدار دارند.

معاون علمی مؤسسه تاریخ تطبیقی انجام دادن امور به دست مردم را از سیاست های کلان رهبر معظم انقلاب دانست و تصریح کرد: این سیاست رهبری را باید به رخ جهانیان کشید، کشورهایی که شعار دموکراسی و مردم سالاری می دهند اما در عمل مردم را به صورت واقعی مشارکت نمی دهند در حالی که در انقلاب اسلامی مهم ترین تحولات از طریق مردم صورت گرفته است و حتی فتنه 88 از طریق مردم اداره شد.

وی خاطرنشان کرد: روش رهبری این است که مردم بصیرت شان ارتقا پیدا کند و خود آنها کشور را اداره کنند؛ به عنوان مثال در قضیه برجام تمامی مردم متوجه شده اند که رهبر مخالف است و تصریح کرده اند به مذاکره با آمریکا و اروپا خوشبین نیستند اما به دولتی که طرفدار مذاکره است می گوید بروید مذاکره کنید که با چنین کاری مردم را رشد می دهند و تربیت سیاسی می کنند در نتیجه امروزه مردم نگاه شان نسبت به چهار سال گذشته به نظرات رهبری بسیار نزدیک شده است.

حجت الاسلام محمدی در ادامه با اشاره به تکلیف بودن شرکت در انتخابات گفت: در تاریخ شیعه علمای فراوانی تلاش کرده اند تا میراث شیعه را حفظ کنند؛ از سوی دیگر نظام ایران اسلامی است و در طول تاریخ، حکومت شیعه ای وجود نداشته است و ما وظیفه داریم آن را حفظ کنیم و اگر کاری که موجب تضعیف نظام اسلامی می شود را انجام دهیم، گناه بزرگی مرتکب شده ایم.

وی افزود: از سوی دیگر شرکت در انتخابات حق است زیرا در این مملکت زندگی می کنیم و انتخاب ما تعیین می کند چه تحولاتی در کشور رخ دهد و انتخاب های ما است که گفتمان و طرز فکرهای مختلف را در حکمرانی و مدیریت در این کشور حاکم می کند بنابراین حق داریم فردی را انتخاب کنیم که این کار را انجام دهد یا آن کار را انجام ندهد./908/229/ح

 

منبع: رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳