vasael.ir

کد خبر: ۱۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ - 22 February 2020
رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان مطرح کرد؛

توجه ویژه نظام در بعد قانونگذاری و سیستم قضایی به حقوق کودک

وسائل ـ رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان گفت: نظام ما در بعد قانونگذاری، اجرا و سیستم قضایی همواره به حقوق کودک توجه ویژه‌ای داشته است.
به گزارش وسائل، محمدرضا حبیبی در مراسم افتتاح توجه ویژه نظام در بعد قانونگذاری و سیستم قضایی به حقوق کودکمدرسه زمستانی حقوق کودک، رسیدن به فهم مشترک در باب قوانین و مقررات حمایت از کودکان را از اهداف این گردهمایی برشمرد و بیان کرد: کودکان و نوجوانان به عنوان قشر آسیب‌پذیر و حساس و آینده‌ساز کشور نیازمند توجه و حمایت همه‌جانبه هستند و برگزاری این‌گونه نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی می‌تواند آثار و نتایج خوبی را در این حوزه به دنبال داشته باشد و می‌توان آینده‌ای با حداقل جرم با نیرو‌هایی کارآمد را انتظار داشت.
 
وی افزود: نظام ما در بعد قانونگذاری، اجرا و سیستم قضایی همواره به حقوق کودک توجه ویژه‌ای داشته و آموزه‌های دینی فقهی و اعتقادی ما که برگرفته از شریعت اسلام ناب محمدی است، به موضوع خانواده به عنوان یک نهاد بنیادین اجتماعی پرداخته است و ما خود را جدا از جهان و مسایل مرتبط با حقوق بشر نمی‌دانیم و به مفاد عهدنامه‌ها و کنوانسیون‌ها تا زمانی که مغایرت با اسلام نداشته باشد، پایبند بوده و هستیم.
 
رییس‌کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به برخی مواد در قانون آیین دادرسی کیفری عنوان کرد: در قانون آیین دادرسی کیفری مواد ۲۸۵ تا ۲۸۷ به الزاماتی اشاره دارد که در راستای حمایت از حقوق کودک است؛ از جمله تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرایم کودکان و نوجوانان هم در دادسرا و هم در دادگاه، قضاتی با شرایط ویژه رسیدگی‌کننده و نیز لزوم احتیاط همه‌جانبه در صدور قرار‌های تأمین در این خصوص و همچنین لزوم تشکیل پرونده شخصیت در جرایم مهم اطفال. در ماهیت نیز مواد ۸۸ و ۹۵ قانون مجازات اسلامی مجازات‌های اطفال را متفاوت از سایر افراد دانسته و بیشتر به آموزش، بازسازی و تربیت آن‌ها تاکید کرده است.
 
حبیبی عنوان کرد: توقع ما مردم ایران و هر انسان آزاده‌ای آن است که نگاه سازمان‌های حمایتی بین‌المللی از جمله یونیسف، نگاهی مطالبه‌گرایانه از رژیم‌هایی باشد که نه‌تن‌ها به حقوق کودک توجه نمی‌کند بلکه به صورت علنی جنایت علیه کودکان را در دستور کار دارند مانند اقدامات جنایتکارانه گروه‌های تروریستی در یمن، لبنان و سوریه./908/241/ح
 
 
منبع: روزنامه حمایت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹