vasael.ir

کد خبر: ۱۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳ - 19 February 2020
مقامات قضایی تاکید کردند:

ضرورت رعایت رقابت سالم با پیشگیری از تخلفات انتخاباتی

وسائل ـ رییس کل دادگستری استان قزوین و دادستان گیلان بر لزوم رعایت رقابت سالم و اخلاق مداری توسط کاندیدا‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کردند.
به گزارش وسائل، جلسه ستاد پیشگیری از تخلفات وضرورت رعایت رقابت سالم با پیشگیری از تخلفات انتخاباتی جرایم انتخاباتی دادگستری استان سه شنبه با حضور رئیس کل دادگستری استان قزوین، مسئولان قضائی استان و کاندیدا‌ها در دادسرای عمومی و انقلاب تاکستان برگزار شد.

حجت الاسلام نورالله قدرتی در این نشست گفت: در انتخابات چهار اصل مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت حائز اهمیت است.

مقام ارشد قضائی استان بیان کرد: همه ما با تفاهم و همدلی جهت حفظ ارزش‌های انقلاب و نظام و اجرای قانون و شرع گرد هم آمده‌ایم، تا به نقطه نظری مشترک به نفع کشور، استان و شهرستان برسیم.

وی ضمن دعوت کاندیدا‌ها به داشتن رقابت سالم و اخلاق مداری بیان داشت: از کاندیدا‌ها انتظار می‌رود از طرفداران خود بخواهند مطابق شرع، قانون، اخلاق و انصاف عمل کنند و نسبت به انجام هر گونه تخلف از سوی آن‌ها اعلام بیزاری کرده و با آن برخورد نمایند.

رئیس کل دادگستری استان به کاندیدا‌های حاضر در جلسه متذکر شد: عدالت را سرلوحه کار خود قرار دهید، شما عهده دار مسئولیتی سنگین هستید و باید نسبت به گفتار و رفتار خود آگاه باشید و آنچه می‌گوئید مستدل و مستند باشد چرا که همواره در معرض قضاوت مردم قرار دارید.

وی افزود: همواره مورد نظارت هستید و دستگاه قضائی وظیفه دارد چنانچه تخلف و جرمی گزارش شود طبق مقررات قانونی به وظیفه خود عمل کند.

حجت الاسلام قدرتی بیان کرد: مهم‌تر از همه این نظارت‌ها نظارت الهی ست، کسی که به نظارت خدا بی توجه باشد هیچ چیز دیگر مانع و جلودار او نخواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: امیدواریم انتخابات امسال بیش از سال‌های گذشته انتخاباتی شرع مدار و قانون مدار جهت تحقق حضور حداکثری مردم و انتخاب اصلح باشد. وی افزود: حوزه‌های انتخاباتی به سه گروه حساس، نیمه حساس و عادی تقسیم می‌شوند و شهرستان تاکستان در گروه حساس قرار دارد امیدواریم با مدیریت و تدبیر مسئولین و مردم اقداماتی انجام شود تا به زودی این شهرستان هم در گروه عادی قرار گیرد.

حجت الاسلام قدرتی در خصوص ویژگی‌های نماینده اظهار داشت: در قانون انتخابات ویژگی‌هایی برای کاندیدا‌ها بیان شده است که احراز این ویژگی‌ها با هیئت‌های اجرایی و نظارت است. وی افزود: در واقع ویژگی‌های قانونی کف شایستگی‌ها را برای حضور در صحنه انتخابات بیان نموده است، اما باید تلاش کرد که نماینده اصلح انتخاب شود.

رئیس ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی استان قزوین در ادامه بیان کرد: برای شناخت نماینده اصلح توجه به ۱۹ ویژگی که مقام معظم رهبری دامه عزه العالی بیان کردند ضروری است.

حجت الاسلام قدرتی با اشاره به عناوین این ویژگی‌ها گفت: بنا به فرموده معظم له نخستین ویژگی نماینده مجلس قوی و کارآمدی برای مدیریت اجرایی کشور است در بیانات مقام معظم رهبری به تفکر معقول و شجاعت در عمل، خستگی ناپذیری و همت جهادی، حضور در بین مردم و اطلاع از نیاز‌های جامعه، بصیرت، هوشمندی، با تدبیر و با برنامه بودن، اهل اجرای عدالت و مبارزه با بی عدالت بودن، حرکت در جهت آرمان‌ها و پیشرفت کشور، دوری از منفعت‌های شخصی و حزبی، پایبندی به اقتصاد مقاومتی و عدم نگاه به بیرون مرزها، استفاده از شیوه تبلیغاتی صحیح خودداری از اسراف و پرداخت رشوه‌های تبلیغاتی، پرهیز از بد اخلاقی‌های انتخاباتی، پایبندی به مبانی و ارزش‌های اسلام، انقلاب و اهداف ملت، صمیمیت با مردم و خود را خدمتگذار مردم دانستن، استکبار ستیزی، شجاعت و مقاومت در برابر فشار‌های دشمن، ایمان، با تقوا و توکل به خدا، ساده زیستی و دوری از اشرافی‌گری، امانت‌داری، پاکدامنی و دوری از فساد، ایمان به نظرات و توانایی‌های مردم و صداقت اشاره شده است.
 

برخورد با عوامل خرید و فروش رأی

سید مهدی فلاح‌میری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان هم تحقق سلامت انتخابات و جلوگیری از وقوع تخلفات انتخاباتی از سوی کاندیدا‌ها و لیدرهایشان را مورد تأکید قرار داد و گفت: با عوامل خرید و فروش رأی و مخلان امنیت انتخابات با جدیت برخورد می‌کنیم.

او با اشاره به عزم جدی دستگاه قضایی و دادستانی با عوامل خرید و فروش رأی و مخلان امنیت انتخابات در گیلان، گفت: با توجه به نزدیک شدن به روز انتخابات، گزارش‌هایی در مورد فعالیت برخی از داوطلبان و لیدرهایشان برای خرید و فروش رأی دریافت شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان افزود: از آن‌جا که اصل سلامت انتخابات و تحقق آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیار حائز اهمیت است بنابراین دادستانی در این مورد با عزمی راسخ و با قاطعیت تمام ورود می‌کند.

سید مهدی فلاح‌میری گفت: قانون گذار در قانون انتخابات در مورد جرایم و تخلفات انتخاباتی با صراحت و شفافیت کامل سخن گفته و مصادیق بارز آن را برای اطلاع عموم از جمله خود کاندیدا‌ها و لیدرهایشان تشریح کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان، با اشاره به اینکه در بحث خرید و فروش رأی، در قانون برای آن صراحتاً جرم‌انگاری انجام شده است از تشکیل پرونده تخلفات انتخاباتی در استان خبر داد و افزود: در مورد جرایم و تخلفات انتخاباتی هم‌اینک پرونده‌هایی در سطح استان تشکیل شده است و در مرحله رسیدگی قرار دارد.

سید مهدی فلاح‌میری، با بیان اینکه در سراسر گیلان شاهد برقرار بودن شور انتخاباتی هستیم حفظ این فضای خوب و برگزاری انتخاباتی سالم را مورد تأکید قرار داد و گفت: همه باید برای برگزاری انتخاباتی سالم با مشارکت حداکثری تلاش کنیم از طرفی فضای کنونی نباید تحت هیچ شرایطی با تخلف و جرایم انتخاباتی که برخی مرتکب می‌شوند تحت‌الشعاع قرار گیرد.

او، انتخابات امیدآفرین در سایه مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی را لازمه تشکیل یک مجلس قوی و در تراز انقلاب اسلامی دانست و افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مجلسی که در رأس امور باشد قادر به حل مشکلات جامعه است و می‌تواند مطالبات برحق مردم را عملیاتی کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان یکی از مؤلفه‌های مهم برای داشتن مجلس کارآمد را عاری بودن فرآیند برگزاری انتخابات از تخلفات و جرایم انتخاباتی به ویژه خرید و فروش رأی اعلام و تصریح کرد: قانونگذار تخریب و بداخلاقی کاندیدا‌ها علیه نامزد‌های رقیب به ویژه در فضای مجازی را نفی کرده و آن را نیز از مصادیق جرایم انتخاباتی می‌داند./908/241/ح
 
 
منبع: روزنامه حمایت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹