vasael.ir

کد خبر: ۱۶۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴ - 19 February 2020
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

روزمرگی در فعالیت‌های مسئولان؛ مانع اقتصاد مقاومتی / بانک‌ها همکاری نمی‌‌کنند

وسائل ـ حجت‌الاسلام عیسوی اظهار کرد: عادت کردن به کارهای روزمره در میان مسئولان اقتصادی کشور مانعی جدی برای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است، چراکه تحقق این پروژه مهم نیاز به روحیه و مدیریت جهادی دارد، اما متأسفانه این روحیه را کمتر مشاهده کرده‌ایم.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین محمودروزمرگی در فعالیت‌های مسئولان؛ مانع اقتصاد مقاومتی/ بانک‌ها همکاری نمی‌‌کنند عیسوی، عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگویی درباره میزان تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پس از شش سال از ابلاغ آن اظهار کرد: در حد و شعار می‌توان گفت که اقداماتی صورت گرفته است اما در عمل کارنامه درخشانی در زمینه تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

وی با اشاره به دلایل اجرا نشدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی را باید در ساختارهای تصمیم‌گیری و مدیریتی کشور جست‌وجو کرد. عادت کردن به کارهای روزمره در میان مسئولان اقتصادی کشور مانعی جدی برای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است چراکه تحقق این پروژه مهم به روحیه و مدیریت جهادی نیاز دارد اما متأسفانه این روحیه را کمتر مشاهده کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام عیسوی درباره نقش تحریم‌های اقتصادی در ممانعت از تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: اساساً بخش عمده‌ای از هدف ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم‌ها بود. اگر تحریم وضعیت جدیدی بود آنگاه می‌توانستیم بگوییم که تحریم برای اقتصاد مقاومتی مانع ایجاد کرده است اما تحریم از قبل وجود داشت و ما به این سیاست‌ها عمل نکرده‌ایم که بدانیم خروجی آن چه خواهد شد؟‌

سازوکار لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی تعریف نشده است

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: وقتی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل نمی‌کنیم بنابراین نباید انتظار تغییر وضعیت را داشته باشیم. معتقدم اعتقاد کافی در این مورد وجود نداشته و سازوکار لازم نیز برای آن تعریف نشده است. منظور از روحیه جهادی این است که چیزی را بپذیریم و با همه وجود برای تحقق آن پای کار بیاییم. وقتی اعتقاد و اراده‌ای برای تحقق مقاومتی وجود نداشته باشد. طبیعتاً همین وضعیت کنونی ادامه خواهد داشت.

مدیریت کلان اقتصادی کشور از جمله بانک مرکزی سازوکارهای لازم را تعریف نکرده و نظارت لازم را هم نداشته‌اند تا بانک‌ها در این راستا حرکت کنند. مقررات دست و پاگیر و سخت‌گیری‌هایی که در زمینه تولید وجود دارد و نرخ‌های سود کلانی که بانک‌ها از تولیدکننده دریافت می‌کنند باعث شده تولیدکننده انگیزه‌ای برای فعالیت نداشته باشد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره تأکید رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر ضرورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی یادآور شد: کاهش وابستگی به نفت زمانی ممکن است که تولید ملی تقویت شود؛ بدین معنی که ما رشد اقتصادی داشته باشیم که مبتنی بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی باشد و بدین منظور باید راهکارهای جدیدی را ایجاد کنیم؛ از جمله سیستم بانکی کشور باید در خدمت تولید قرار گیرد. اساساً یکی از ویژگی‌های اصلی اقتصاد مقاومتی این است که تولید رونق پیدا کند.

دولت کسری بودجه را از طریق صندوق ذخیره ارزی جبران نکند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حذف نفت از اقتصاد ایران امکان‌پذیر است؟ تأکید کرد: لزومی ندارد که حتماً نفت را از اقتصاد حذف کرده و آن را در بودجه به صفر برسانیم. بالاخره نفت یکی از ثروت‌هایی است که در اختیار ما قرار دارد و هم ما و هم دنیا نیازمند آن هستیم اما موضوع مهم این است که درآمدهای نفتی را به چه شکلی وارد اقتصاد کنیم؟ وگرنه چرا باید با فروش نفت، دولت با کسری بودجه مواجه شود. علت این موضوع وابستگی عمده‌ به درآمدهای نفتی است.

حجت‌الاسلام عیسوی با اشاره به مشکلات کسری بودجه در کشور، ادامه داد: چرا باید هر وقت دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود به سراغ صندوق ذخیره ارزی برود. این صندوق برای این بوده که بنیان‌های اقتصاد تقویت شوند، نه اینکه آن کسری بودجه دولت را جبران کنیم. بهترین شیوه برای اینکه درآمدهای نفتی وارد اقتصاد شود این است که این پول‌ها برای پروژه‌های بلندمدت اقتصادی کشور به کار گرفته شود تا ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی را به صورت منطقی توسعه دهد و زیرساخت‌ها را تقویت کند. در نتیجه در آینده می‌تواند آورده بسیار بیشتری برای کشور داشته باشد، در غیر این صورت وضعیت موجود که از سال‌های قبل از انقلاب هم درگیرد آن بوده‌ایم ادامه خواهد داشت.

بانک‌ها چه اندازه به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کردند

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که چرا نظام بانکی کشور در چند سال اخیر نتوانسته در خدمت تولید باشد؟ بیان کرد: علت اصلی این است که مدیریت کلان اقتصادی کشور از جمله بانک مرکزی سازوکارهای لازم را تعریف نکرده و نظارت لازم را هم نداشته‌اند تا بانک‌ها در این راستا حرکت کنند. مقررات دست و پاگیر و سخت‌گیری‌هایی که در زمینه تولید وجود دارد و نرخ‌های سود کلانی که بانک‌ها از تولیدکننده دریافت می‌کنند باعث شده تولیدکننده انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت‌های تولیدی نداشته باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: لازم است تغییر رویکرد جدی در سیستم بانکی رخ دهد. همچنین این سیستم نیازمند نظارت جدی دارد تا بانک‌ها در خدمت نیازهای واقعی اقتصاد قرار بگیرند. امیدواریم دولت و مجلس آینده بتوانند به خوبی در این راستا گام بردارند./908/241/ح

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵