vasael.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳ - 20 January 2020
محمدحسین رجبی‌دوانی تبیین کرد؛

تمدن‌سازی‌ مؤلفه‌ مهم نهاد‌های اجتماعی است

وسائل ـ پژوهشگر تاریخ اسلام با تأکید بر اینکه کارکرد اصلی هیئت‌های مذهبی در حوزه ارتقای اخلاق، معنویت و سبک زندگی است، گفت: باید تلاش کرد که هیئت‌های مذهبی از ماهیت اصلی خود دور نشوند و صرفاً به مداحی اکتفا نکنند و از سخنرانان متعهد و انقلابی و فاضل هم استفاده کنند.

به گزارش وسائل، نشست علمی با موضوع «تمدن‌سازی‌ مؤلفه‌ مهم نهاد‌های اجتماعی استالگوی هیئت‌های مذهبی در ارتقای معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی» صبح امروز یکشنبه، ۲۹ دی‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام و جمعی از مداحان و پژوهشگران برتر کشور در عرصه هیئت در سالن همایش‌های سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

محمدحسین رجبی دوانی در این نشست، سخنان خود را پیرامون نقش هیئت‌های مذهبی در ترویج و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب آغاز کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تأکید می‌کنند که انقلاب اسلامی وارد مرحله دوم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است و برای برداشتن گام‌های استوار در آینده باید آینده را درست شناخت و از گذشته درس گرفت. اگر از این راهبرد غافل شویم، دروغ‌ها به‌جای حقیقت خواهند نشست و آینده در معرض تهدید‌های ناشناخته قرار خواهد گرفت.

 

تمدن‌سازی‌؛ مؤلفه‌ مهم نهاد‌های اجتماعی

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه باید نگاهی به وضعیت هیئت‌های مذهبی در گذشته و چهل سال اخیر داشته باشیم، افزود: در بحث علم تاریخ تمدن آمده است که حاکمیت‌ها یا فرهنگ مردم می‌تواند نهاد‌های تمدنی را پدید بیاورند. در تمدن‌سازی‌ها یکی از مؤلفه‌های مهم ایجاد نهاد‌های اجتماعی است که از سوی مردم یا حاکمیت پدید می‌آید. از زمانی که مذهب شیعه در کشور ما مذهب رسمی اعلام شد، زمینه ایجاد نهاد‌های مذهبی ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌های مذهبی نهاد‌هایی استثنایی و منحصر به‌فرد هستند که در هیچ تمدن و مذهبی نمونه آن را نمی‌توان پیدا کرد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در همین رابطه با موضوع مداحی که یکی از اصول هیئت‌هاست فرمودند: «هیئت‌های مذهبی امتیاز شیعه‌اند و شیعه تنها این امر مهم را دارد».

این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد‌: هیئت‌های مذهبی در دوران صفویه شکل گرفتند و در دوران قاجار قوام جدیدی پیدا کردند. در زمان پهلوی اول به‌صورت علنی و آشکار به مقابله با هیئت‌ها می‌پرداختند و پهلوی دوم که در ظاهر این کار را نمی‌کرد، با ترویج فرهنگ منحط غربی و به سخره گرفتن ارزش‌های دینی درصدد تضعیف جایگاه هیئت‌های مذهبی در کشور بودند؛ که البته هرچه فشار بیشتری آوردند، نتیجه عکس گرفتند.

وی اضافه کرد: بعد از آن هیئت‌ها در انقلاب اسلامی بسیار مؤثر بودند، به‌طوری که مردم را در محرم سال ۵۷ به میدان مبارزه با طاغوت آوردند. در آن دوران، بخش مهمی از نیرو‌های مردمی از هیئت‌های مذهبی برخاسته از مساجد و حسینیه‌ها بودند که بعد از انقلاب به جبهه‌های نبرد با دشمن بعثی و صهیونیستی صدام اعزام می‌شدند.

رجبی دوانی با تأکید بر اینکه هیئت‌های مذهبی تقویت‌کننده روحیه اخلاقی و معنوی رزمندگان در دوران دفاع مقدس بودند، افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، هفت عرصه را برای ساختن کشور مطرح کردند که هیئت‌های مذهبی در تمام این عرصه‌ها می‌توانند نقش‌آفرین باشند، اما کارکرد اصلی آن‌ها در حوزه ارتقای اخلاق، معنویت و سبک زندگی است.

 

برکات هیئت‌ها

این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: هیئت‌ها قبل از انقلاب اسلامی عمدتاً از سوی افراد میانسال، کهنسال و به اصطلاح جاافتاده تشکیل و مدیریت می‌شدند، اما یکی از برکات انقلاب اسلامی ورود گسترده و همه‌جانبه جوانان در راه‌اندازی و اداره هیئت‌هاست. ورود افراد تحصیل‌کرده و دانشگاهی به هیئت‌ها یکی دیگر از برکات انقلاب است؛ به طوری‌که اکنون تعداد زیادی از هیئت‌های دانشجویی و هیئت‌های اساتید دانشگاهی را هم در کشور داریم.

وی به ترویج روحیه انقلابی و جرم‌ستیزی از سوی هیئت‌های مذهبی و دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: همین بچه هیئتی‌ها بودند که در سال ۸۸ به مقابله با فتنه خائنانه دشمنان انقلاب و اسلام و رهبران آن مبادرت کردند. در آن زمان تلاش دشمن برای سکولار کردن هیئت‌های مذهبی بسیار زیاد بود و اگر هیئت‌های مذهبی سکولار شوند، کشور و نظام اسلامی دچار آفات و آسیب‌های بسیاری می‌شوند.

رجبی دوانی با بیان اینکه باید تلاش کرد که هیئت‌های مذهبی از ماهیت اصلی خود خالی نشوند، گفت: هیئت‌ها نباید صرفاً به مداحی اکتفا کنند و نباید از سخنرانان متعهد، انقلابی و فاضل خالی شوند. سخنرانی روحانیون انقلابی باید محور فعالیت هیئت‌ها باشد، هرچند در بسیاری از هیئت‌ها این‌چنین نیست.

 

تأثیر هیئت‌ها در رفع مشکلات اجتماعی

این کارشناس تاریخ اسلام اظهار کرد: هیئت‌ها می‌توانند در رفع مشکلات جامعه مؤثر و نمود بیرونی داشته باشند؛ همان‌طور که حضرات معصومین(ع) دغدغه و اهتمام جدی به رفع مشکلات مردم داشتند؛ لذا اگر مردم متوجه شوند که هیئت‌ مشکلات آنان را برطرف می‌کند، مطمئناً بیشتر جذب آن می‌شوند و همین موضوع زمینه‌ای برای ارتقای روحیه انقلابی در آنان و تحقق اخلاق، معنویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه شود.

وی با بیان اینکه این سنت خداوند است که اگر افراد برای رضای پروردگار فعالیت کنند، خداوند به آنان نصرت می‌رساند، گفت: این به شرطی است که هیئت‌ها با نظرات و کنترل دقیق سازمان تبلیغات اسلامی، هیئت رزمندگان، بسیج مداحان و سایر دستگاه‌های مسئول مشترکاً راهنمایی شوند تا در عرصه‌های گوناگون تبیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب در گام دوم، شاهد بروز و ظهور فعالیت‌های ارزشمند آن‌ها باشیم. در کنار آن هم مسئولان هیئت‌های مذهبی برای جلب رضایت خداوند باید فعالیت کنند و حرکت این هیئت‌ها در مسیر شکل‌گیری تمدن‌نوین و عظیم اسلامی باشد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با تأکید بر اینکه هیئت‌های مذهبی نیازمند نگاهی جدید و جامع‌شناسانه هستند، اظهار کرد: با این نگاه هیئت‌های مذهبی می‌توانند کامل و جامع به خدمت انقلاب اسلامی دربیایند. همه می‌دانیم که هیئت‌های مذهبی علت محدثه و مبقیه انقلاب اسلامی هستند. لذا باید کارکرد‌های آن را هم بهتر تبیین کنیم و مورد استفاده قرار دهیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی یکی از مشکلات اصلی کشور است که هیئت‌های مذهبی به عنوان یک جامعه اثرگذار نقش مهمی در کاهش آنها دارند، افزود: به همین جهت شناخت رویش‌ها و آسیب‌ها در فهم دقیق ما از اهداف انقلاب اسلامی و حرکت در مسیر رشد آن ضروری و اثرگذار است.

وی با اشاره به حضور در جلسه اجتماعی کشور و مطرح شدن علل و ریشه‌های انواع آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد، گفت: عده‌ای در این جلسه مدعی کاهش دینداری و عدم استقبال مردم از آموزه‌های دینی در جامعه هستند، در حالی که افکارسنجی‌ها، استقبال گسترده جوانان و مردم از هیئت‌های مذهبی و حضور آنان در محافل مذهبی و شب‌های قدر رد سخنان این افراد است. نمونه این موضوع حضور پرشور مردم در مراسم تشییع سردار شهید قاسم سلیمانی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که فرمودند: «باید معنویت جهت‌دهنده سایر حوزه‌ها از جمله سیاست، علم و فناوری باشد»، گفت: ایمان و عمل هر کدام نیمی از اسلام هستند و به هر میزان که ایمان و معنویت با عمل افزایش پیدا کند، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهیم بود.

وی با اشاره به مهمترین موارد بیانه گام دوم انقلاب، ابراز کرد: با توجه به این بیانه باید به این سؤال پاسخ داد که در حال حاضر مهمترین مسئله و اولویت انقلاب اسلامی چیست؟ و از آنجایی که دست ما از دامان حضرت بقیه الله(عج) کوتاه است، می‌توانیم در نگاه به سخنان مقام معظم رهبری پاسخ را به دست آوریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه مهمترین و اولویت‌دارترین مسئله امروز کشور، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، اراده اجتماعی به منظور ایستادگی و مقاومت در مسیر تمدن‌ اسلامی است، گفت: مردم باید تصمیم بگیرند و بایستند؛ مردمی که مایه‌های دینی دارند و حتماً مؤثرترین جایی که با آن‌ها نسبت می‌گیرند هیئت مذهبی است؛ لذا در این مسیر هیئت‌های مذهبی باید مسئله اصلی کشور را دنبال کنند و احساسات و عواطف را به خدمت بگیرند.

حجت‌الاسلام قمی تصریح کرد: مردم اگر تصمیم بگیرند و ایستادگی کنند و در مسیر آفاق تمدنی گام بردارند و مسیرشان را به درستی ادامه دهند، هم نظام انقلاب اسلامی محقق خواهد شد و هم حرکت‌های تمدنی و مهمترین مایه خودسازی که قیام است شکل خواهد گرفت؛ لذا هیئت‌ها با تقویت معرفت و معنویت و همه اثراتی که دارند، باید این مسئله را تقویت کنند و ترویج دهند و آن را در خدمت به پیشبرد اهداف آفاق تمدنی تلقی دهند./910/422/ح

 

منبع: مفتاح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۰۳:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۴۸
اذان مغرب
۱۹:۵۷:۱۴