vasael.ir

کد خبر: ۱۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳ - 18 January 2020
مروری بر زندگانی آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی؛

از «فتوا به حرمت مطلق موسیقی» تا «برگزیده کتاب سال ایران»

وسائل ـ حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی موسیقی را مطلقاً حرام می‌داند و حضور ورزشکاران زن را نیز مایه شرمساری اعلام کرده است. ایشان منتقد جدی فلسفه و عرفان است و خواندن آن را نیز حرام می‌داند.

به گزارش وسائل، آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از «فتوا به حرمت مطلق موسیقی» تا «برگزیده کتاب سال ایران»اگرچه در زمره مراجع شیعه به شمار می‌رود اما در میان مردم کمتر شناخته شده است. به مناسب سالروز قمری تولد مسن ترین مرجع تاریخ تشیع به تاریخ قمری، مروری بر زندگانی او می‌کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، متولد ۳۰ بهمن ۱۲۹۷ شمسی در گلپایگان است. وی علی‌القاعده مسن‌ترین مرجع از مراجع تقلید شیعه است.

معظم‌له در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمده است، ادبیات را در محضر ملا ابوالقاسم معروف به قطب  آموخت و سطح را نزد پدرش، ملا محمدجواد فراگرفت. در سال ۱۳۱۷ شمسی به قم آمد و بعد از مدتی به نجف عزیمت نمود. یک سال نگذشته بود که دوباره به قم مراجعت نمود و پانزده سال درس مرحوم آیت‌الله بروجردی شرکت کرد و در زمره مشاورین و حلقه استفتاء ایشان قرار گرفت. از اساتید مهم آن بزرگوار در قم، آیات: سید محمدتقی خوانساری، حجّت، صدر، بروجردی و در نجف، آیات: شیخ محمدکاظم شیرازی، سید جمال‎الدین گلپایگانی و شیخ محمدعلی کاظمی را می‎توان نام برد.

برخورداری از چنین موقعیت‎های والای علمی، ایشان را در حوزه علمیه قم، در ردیف ممتازان قرارداد و بزرگانی چون آیات: سید جمال‎الدین گلپایگانی، بروجردی، امام خمینی و سید محمدرضا گلپایگانی و بعضی دیگر، مقام بلند علمی ـ معنوی او را ارج نهادند. آیت‌الله‌ سید جمال‎الدین گلپایگانی(رحمه‌الله) در حدود ۴۵ سال پیش، اجتهاد متین و اوج مقام فقهی آیت‌الله‌العظمی صافی را طی مکتوبی مهم، اعلام کرد.

ایشان، سال‌ها از طرف مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی(قدس سره) و پس از ارتحال آن بزرگوار، از معدود کسانی بود که مسئولیت امتحان فضلای حوزه در سطح عالی و درس خارج را داشته و شماری از مجتهدان کنونی و مدرسین حوزه علمیه قم، نزد معظم له امتحان‌داده‌اند.

آیت‌الله لطف‌الله صافی که حداقل از دو دهه قبل، باوجود داشتن تمامی شرایط مرجعیت، کریمانه از آن گذشته بود، با ارتحال آیت‌الله‌ گلپایگانی(قدس سره) در آذرماه ۱۳۷۲هجری شمسی، بنا به تقاضاهای مکرّر و اصرار پی‌درپی علما و مردم، بالأخره تصدّی مرجعیت را پذیرفت و اکنون به‌عنوان یکی از مراجع عمده و ارکان اصلی حوزه علمیّه قم، به شمار می‎رود.

حیات سیاسی

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حضور درصحنه‌های مختلف مبارزه با رژیم ستم‎شاهی، باعث حساسیت ساواک نسبت به این فقیه آگاه گشت و بالأخره به توقیف یکی از کتب ایشان که حاوی مطالبی در نقد فساد رژیم شاه بود، منجر شد. در همین حال نشر بعضی کتب مهم آیت‌الله‌ صافی که در دفاع از تشیّع نگاشته بود نیز در بعضی از کشورهای عربی ممنوع شد و بدین‌صورت دولتمردان این کشورها همسو با برخی مزدوران قلم‌به‌دست استعمار، نتوانستند خشم خود را از نوشته‎های آگاهی‌بخش و بیدارکننده‎اش پنهان نمایند.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ایشان در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی، به‌عنوان عضو مجلس خبرگان اوّل، انتخاب و در سال ۱۳۵۹ هجری شمسی، از سوی حضرت امام خمینی(قدس سره) به عضویت شورای نگهبان منصوب شد و هشت سال به‌عنوان دبیر شورای نگهبان، منشأ خدمات ارزنده‎ای به‌نظام مقدس و مردم عزیز گشت و در پاسداری از حریم اسلام و قرآن، لحظه‎ای تردید به خود راه نداد.

نظریات خاص

آیت‌الله صافی گلپایگانی موسیقی را مطلقاً حرام می‌داند و حضور ورزشکاران زن را نیز مایه شرمساری اعلام نموده است. ایشان منتقد جدی فلسفه و عرفان است و خواندن آن را نیز حرام می‌داند.

تألیفات

وی ازجمله متفکران و نویسندگان شیعی است که بیش از یک‌صد اثر و ده‌ها نوشتار به زبان‌های فارسی و عربی تألیف کرده است. این مرجع تقلید، در حوزه مباحث امامت و مهدویت از پژوهشگران پرکار شیعی و از پیشکسوتان مهدویت‌پژوهی است. «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» از آثار معروف اوست که به دستور مرحوم آیت‌الله بروجردی این کتاب را تألیف نموده است. وی به خاطر نوشتن کتاب «التعزیر؛ أنواعُه و ملحقاتُه» که یک کتاب فقهی است، برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و به خاطر نوشتن کتاب «پرتوی از عظمت امام حسین علیه‌السلام»، برنده کتاب سال ولایت گردیده است. وی همچنین به دلیل نوشتن همین کتاب در سال ۱۳۸۱، به‌عنوان خادم برگزیده فرهنگ مکتوب عاشورا از سوی وزارت ارشاد شناخته شد. او برگزیده هفتمین همایش دکترین مهدویت به خاطر تألیف کتاب منتخب الاثر است.

برخی از عناوین تألیفات وی به‌قرار زیر است:

هدایهالعباد، ج ۱ و ۲

منتخب الاثر فی الامام الثانی‌عشر، ج ۱ و ۲ و ۳

فقه الحج، ج ۱ و ۲ و ۳ و ۴

المباحث الاصولیه

مناسک حج

مناسک عمره مفرده

منتخب توضیح‌المسائل

هزار سؤال پیرامون حج

مجموعه استفتائات قضایی

استفتائات پزشکی

جامع الاحکام، ج ۱ و۲

رساله‌ای در احکام ثانویه

امان الامه من الضلال و الاختلاف

العقیده بالمهدویه

ارث الزوجه

حکم نکول المدعی علیه عن الیمین

التعزیر (احکامُه و ملحقاتُه)

احادیث الائمه الاثنی‌عشر، اسنادُها و الفاظُها

الاحکام الشرعیه ثابته لاتَتَغَیَّر

حدیث افتراق المسلمین علی ثلاث و سبعین فرقه

ضروره وجود الحکومه او ولایه الفقهاء فی عصر الغیبه (الخمس و ولایه الفقیه)

بحث حول الاستسقام بالازلام (مشروعیه الاستخاره)

بین العلمین، الشیخ الصدوق والشیخ المفید

رساله فی الشهره

مناسک الحج

رساله فی معاملات المستحدثه

حول دیات ظریف ابن ناصح

رسائل فقهیه

تعلیقات علی الکفایه

حواشی علی العروه الوثقی/908/422/ح

 

منبع: اجتهاد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲