vasael.ir

کد خبر: ۱۵۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲ - 15 January 2020
حجت‌الاسلام فراهانی‌فرد:

پرهیز از «بِرندگرایی» لازمه توفیق در مقاومت اقتصادی است / نسخه اسلامی برای تولید و مصرف

وسائل ـ عضو هیئت‌‌ علمی دانشگاه قم گفت: لازم است بِرندگرایی را کنار بگذاریم و به سمت مصرف کالای باکیفیت داخلی برویم. اگر عزمی همگانی در میان مردم و مسئولان ایجاد شود، می‌توانیم به خوبی با تحریم‌ها مقابله کنیم و البته انجام آن به فرهنگ‌‌سازی نیاز دارد.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید فراهانی‌فرد، کارشناسپرهیز از «بِرندگرایی» لازمه توفیق در مقاومت اقتصادی است/ نسخه اسلامی برای تولید و مصرف اقتصاد اسلامی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم، در گفت‌وگویی به بیان نکاتی درباره تجلی‌های مهم مقاومت اقتصادی در شرایط تحریم پرداخت و گفت: در زمینه سیاستگذاری و نقش مسئولان در تحقق مقاومت اقتصادی که مقام معظم رهبری دائماً و در سال‌های مختلف، بر مجموعه‌ای از مباحث اقتصادی تأکید کرده‌اند که می‌توان همه آ‌نها را در حوزه اقتصاد مقاومتی تعریف کرد. در سال جاری نیز دائماً این تأکیدها بر تحقق اقتصاد مقاومتی تکرار شده و نگاه اصلی هم بر این بوده که تصور نکنیم این تحریم‌ها به زودی تمام خواهد شد.

دو نوع نگاه به تحریم‌ها

وی با اشاره به فرصت‌هایی که تحریم‌های اقتصادی برای ایران ایجاد می‌کند، ادامه داد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، نظام استکبار، جنگی بلندمدت علیه ما شروع کرده است. در این مورد می‌توانیم از دو زاویه به موضوع نگاه کنیم. یک نگاه این است که در محدودیت اقتصادی قرار می‌گیریم و طبیعتاً زندگی سخت‌تر خواهد شد، اما نگاه دیگر از منظر فرصت‌هایی است که تحریم‌های اقتصادی برای ما دارد.

حجت‌الاسلام فراهانی‌فرد یادآور شد: این شرایط همانند وضعیت دوران جنگ تحمیلی است. گرچه جنگ فی‌نفسه چیز خوبی نیست و آثار مخرب زیادی هم در پی دارد اما توانستیم جنگ تحمیلی را تبدیل به یک دانشگاه کرده در بسیاری از جنبه‌های نظامی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته باشیم و از جهت شخصیتی هم افراد نمونه‌ و سرداران بزرگی همانند شهید سردار سلیمانی تربیت کنیم که واقعاً دست‌پرورده جنگ تحمیلی بودند.

تحریم می‌تواند فرصت خوبی برای پیشرفت باشد

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: لذا ما چیز نامطلوبی همانند جنگ را تبدیل به فرصت بسیار خوبی کرده و دستاوردهای بسیار خوبی هم داشت. البته متأسفانه بعد از جنگ بسیاری از آن دستاوردها هم کمرنگ شد، اما قطعاً جنگ تحمیلی را می‌توان به یک دانشگاه و دارای فرصت‌های زیاد هم تشبیه کرد. امروز هم می‌توانیم با توجه به فرصت‌های بسیاری که در سطح کشور وجود دارد از جمله با داشتن نیروی انسانی با تحریم‌ها مقابله کرده و آن را تبدیل به فرصت کنیم.

در اقتصاد اسلامی برای تولید و مصرف، نسخه لازم وجود دارد. در اسلام، تولید با عنوان عبادت معرفی شده است. همچنین تأکید شده که نگاه صرفاً مبتنی بر سودآوری نباشد چراکه تولید خوب و با کیفیت، علاوه بر اینکه عبادت است باعث خدمت به هم‌نوع هم خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه نیازمند توجه بیشتر به سرمایه‌های انسانی هستیم گفت: جوانان با استعداد ما توانستند موشک‌های پیشرفته بسازند بنابراین قطعاً می‌توانند در زمینه تولید و رونق اقتصادی هم این کارآمدی را داشته باشند. قاعدتاً سرمایه انسانی بسیار خوبی که در کشور داریم ظرفیتی است که وقتی واردات و ارتباطات اقتصادی با خارج محدود شده ناگزیر به حمایت از آنها هستیم. متأسفانه وقتی این تحریم‌ها شروع نشده بود به دلایل و انگیزه‌های مختلفی به جوانان بها داده نشد و لذا طبیعی بود که بسیاری از استعدادها هم شکوفا نشود.

ضرورت حمایت از نیروی انسانی ماهر

وی اظهار کرد: با این اوصاف، چه از حیث نیروی انسانی و چه وضعیت اقلیمی کشورمان دارای توانایی‌های زیادی هستیم. ما شرایط بسیار مستعدی برای افزایش تولیدات کشاورزی در اقلیم‌ها و فصول مختلف داریم اما در این زمینه هم نیازمند استفاده از ظرفیت جوانان و قرار دادن امکانات در اختیار آنها هستیم. اگر مدیریت خوبی هم در این زمینه وجود داشته باشد علاوه بر خودکفایی در محصولات کشاورزی، می‌توانیم صادرات این محصولات را هم داشته باشیم.

حجت‌الاسلام فراهانی‌فرد افزود: در زمینه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هم جوانان ما به خوبی نشان داده‌اند که تا چه اندازه می‌توانند سرآمد باشند و در جاهایی هم که مورد حمایت قرار گرفته‌ا‌ند به خوبی توانسته‌اند بسیاری از نیازهای کشور را برطرف کنند. لذا باید شعار «ما می‌توانیم» را در سطح فرهنگی به خوبی غلبه دهیم. البته در زمینه سیاستگذاری، مقداری رویکردها نسبت به گذشته بهتر است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است.

وظایف مردم و مسئولان در مقاومت اقتصادی

این کارشناس اقتصاد اسلامی با اشاره به وظایف مردم در زمینه مقاومت اقتصادی تأکید کرد: در زمینه وظایف و مسئولیت‌های مردمی هم موضوع مصرف و تولید صحیح، از مباحث بسیار مهم هستند. در اقتصاد اسلامی برای تولید و مصرف، نسخه لازم وجود دارد. در اسلام، تولید با عنوان عبادت معرفی شده است. همچنین تأکید شده که نگاه صرفاً مبتنی بر سودآوری نباشد چراکه تولید خوب و با کیفیت، علاوه بر اینکه عبادت است باعث خدمت به هم‌نوع هم خواهد شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم در پایان گفت: مصرف‌کننده هم به صرف اینکه کالایی دارای برند معتبری است به سمت آن نرود. لازم است برندگرایی را کنار بگذاریم و به سمت مصرف کالای با کیفیت داخلی برویم. در مجموع اگر همت و عزمی همگانی در میان مردم و مسئولان ایجاد شود می‌توانیم به خوبی با تحریم‌ها مقابله کنیم و البته عملیاتی شدن این موضوع نیاز به فرهنگ‌‌سازی دارد؛ فرهنگ‌سازی هم نیازمند این است که ابتدا مسئولان درست عمل کنند. اگر مردم ببینند که مسئولان خودروی خارجی سوار شده و همه اجناس منزل آنها هم خارجی است بنابراین فرهنگ‌سازی مصرف کالای داخلی به راحتی میسر نخواهد شد./908/241/ح

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳