vasael.ir

کد خبر: ۱۵۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸ - 14 January 2020
موبد اردشیر خورشیدیان:

عدالت اجتماعی با بازتعریف حقوق عرفی و مدنی بر پایه حقوق بشر محقق می‌شود

وسائل ـ رئیس انجمن موبدان تهران بیان کرد: اگر به ترتیبی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند، حقوق شرعی، عرفی و مدنی بر پایه حقوق بشر، که خدادادی است، تنظیم شود، یقیناً می‌توان الگوی تحقق عدالت اجتماعی را به دست آورد که از کوچک‌ترین واحد اجتماعی یعنی خانواده آغاز می‌شود و تا جامعه جهانی ادامه می‌یابد.
به گزارش وسائل، نشست علمی «حقوق اقلیت‌هایعدالت اجتماعی با بازتعریف حقوق عرفی و مدنی بر پایه حقوق بشر محقق می‌شود دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران الگوی تحقق عدالت اجتماعی»، امروز، ۲۴ دی‌ماه، با حضور جمعی از رهبران اقلیت‌های دینی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

موبد اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان زرتشتی تهران، در این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: خداوند به انسان خرد، عقل و دین بخشیده و از این جهت، انسان تنها موجودی است که توان دارد براساس علوم عقلی، قوانین حاکم بر طبیعت را کشف و بر پایه اخلاق، از آن‌ها در زندگی استفاده کند تا از این طریق انسان بتواند به سوی راستی حرکت کند و جهان نیز به سمت آبادانی رهنمون شود.

وی تصریح کرد: خداوند با این هدف انبیا (ع) را مبعوث به رسالت کرد که مردم جز خداوند کسی را عبادت نکنند و همچنین خداوند بالاترین عبادت را خدمت به خلق خود قرار داده و هدف خدا این است که بین افراد جامعه فضایی منسجم به وجود آید که همه یکتاپرست باشند؛ بنابراین لازم است که انسان‌ها، خرد، دانایی، عقل و دین را در پیش گرفته و جز راه راست نجویند و جز نیک نپویند.

خورشیدیان افزود: همه پیروان ادیان توحیدی ایمان دارند که خداوند رب‌العالمین است و به همه مخلوقات خود عشق می‌ورزد. بنابراین، خداوند، خدای نژاد و قوم خاصی نیست و انسان برای رسیدن به درجات عالی اخلاق باید به دو مسئله مهم که عبارت از خرد و وجدان است، توجه کند و خردورزی و مهرورزی را در تمام امور فردی و اجتماعی خود سرلوحه قرار دهد.

وی ابراز کرد: همه افرادی که انقلاب سال ۱۳۵۷ را به یاد دارند، مستحضرند که امام خمینی (ره) که بنیان‌گذار انقلاب بود، فرمودند که مذهب همه ما توحید است و همه ما امت واحده هستیم. همین اصل نیز سرلوحه کار تدوین‌گران قانون اساسی قرار گرفت و در اصل ۱۳ و ۲۰ و دیگر اصل‌ها، زرتشتیان، یهودیان و عیسویان، از هم‌میهنان ادیان توحیدی شناخته شده که از حقوق انسانی برابر بهره‌مند هستند، در عین حال که از مذهب خود تبعیت می‌کنند.

خورشیدیان ادامه داد: همه می‌دانیم و ایمان داریم که حقوق بشر حق خدادادی و طبیعی همه انسان‌ها در سراسر جهان است. اگر به ترتیبی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند، حقوق شرعی، عرفی و مدنی را بر پایه حقوق بشر که خدادادی است تنظیم کنیم، یقیناً می‌توانیم الگوی تحقق عدالت اجتماعی را داشته باشیم که از کوچک‌ترین واحد اجتماعی یعنی خانواده شروع می‌شود و تا جامعه جهانی هم خواهد رسید.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب به عنوان جانشین امام خمینی (ره)، به اصول قانون اساسی پایبند بوده و هستند. امید داریم که همه ادیان توحیدی با مفاد بیانیه گام دوم انقلاب، که از سوی رهبر انقلاب صادر شد و به مثابه نقشه راه ایران و ترمیم چشم‌اندازی روشن جهت تضمین آینده کشور است، همراه شوند و همه اقوام و مذاهب در همه عرصه‌های اجتماعی، در راستای رشد و پیشرفت و دفاع از میهن کوشش کنند.

خورشیدیان بیان کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، می‌توانیم شاهد تحقق الگوی عدالت اجتماعی باشیم و البته امیدواریم که دستور عالمانه و قانونی رهبر انقلاب به قانون‌گذاران نیز ابلاغ شود که مفاد قانون ۸۸۱ که شامل ادیان توحیدی شناخته شده است، مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه سرکیس داویدیان، رهبر ارامنه کاتولیک ایران، طی سخنانی بیان کرد: خداوند زندگی عالی را در محبت کردن قرار داده است و بنابراین لازم است که به یکدیگر محبت کنیم و در عشق به محبوب هراسی نداشته باشیم، چراکه اگر کسی هراسی داشته باشد، در این راه ثابت قدم نخواهد بود. امروز در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم که بیانیه آن نیز از سوی رهبر انقلاب منتشر شد؛ لذا لازم است که برای آرمان‌های متعالی و درخشان ایران که در راستای پیشرفت و رونق اقتصادی و برطرف کردن نیاز‌های کشور است، کوشش کنیم.

وی تصریح کرد: در تمام ملاقات‌هایی که با مسئولان مختلف داشته‌ایم، همواره نسبت به دوستی و حرکت در مسیر تحقق بخشیدن به اهداف کشور تأکید کرده‌ایم و گام برداشته‌ایم و این تأکید‌ها نیز در راستای تعهدات ما در روابط برادرانه‌ای است که داریم. خداوند عاشق محبت کردن است و ما نیز به عنوان فرزندانش موظفیم که در عشق و احترام متقابل زندگی کنیم.

رهبر ارامنه کاتولیک ایران افزود: مسئولان ایران نیز همواره با ما تعامل داشته و با تشویق‌های خود، مشوق اقلیت‌های مذهبی و فعالیت‌های آنان بوده‌اند. در گذشته برهه‌های خطرناکی مانند جنگ تحمیلی را داشته‌ایم که جوانان ارمنی در این جنگ از هیچ‌گونه فداکاری دریغ نکرده‌اند، چراکه ارزش‌های معنوی به ما حکم می‌کند که شهادت در راه خدا، کشور و خانواده باید مورد توجه باشد. ما خواهان بازگشت به آن زمان نیستیم، اما اگر اتفاقی رخ دهد، فرزندان میهن حاضرند که مجدداً از این مرز و بوم دفاع کنند.

وی با اشاره به حوادث و اتفاقات اخیر تصریح کرد: در چند روز اخیر رویداد‌های ناگواری رخ داد، از جمله می‌توان به شهادت سپهبد سلیمانی اشاره کرد که آن را محکوم و مراتب تسلیت خود را به رهبر انقلاب و مردم ایران اعلام می‌کنیم. همچنین در مورد حادثه هواپیمای اوکراینی نیز همدردی خود را اعلام می‌کنیم و به واسطه سال نوی میلادی برای همه ایرانیان روز‌های خوش و پرنعمتی را آرزومندیم./908/241/ح
 
 
منبع: ایکنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳