vasael.ir

کد خبر: ۱۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶ - 11 January 2020

تأکید رهبر انقلاب بر عدم تسامح در اسلامیت سند پیشرفت

وسائل ـ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: مقام معظم رهبری بیان کردند که در اسلامیت الگوی پیشرفت اصلاً تسامح نکنید؛ این سند باید اسلامی باشد و در اسلامیت الگو حوزه باید محور قرار گیرد.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین تأکید رهبر انقلاب بر عدم تسامح در اسلامیت سند پیشرفتمیرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، امروز، ۲۱ دی‌ماه، در  نشست بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و طرح پیشنهادی فرهنگستان علوم اسلامی در قم گفت: مقام معظم رهبری در شکل‌گیری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سه هدف را یعنی نظریه‌پردازی و تولید فکر در راستای پیشرفت اسلامی و گفتمان‌سازی و تنظیم سند را ابلاغ فرمودند.

میرمعزی با اشاره به اهمیت این مرکز در نزد مقام معظم رهبری ادامه داد: در این چند سال دو بار خدمت ایشان رسیدیم و ایشان هر دو بار تذکر دادند که هدف اصلی باید تولید فکر باشد. همچنین به بنیاد فکری که در فرانسه بوده و لیبرالیسم را پایه‌گذاری کرده اشاره فرمودند؛ مقام معظم رهبری بیان کردند که شما خواهید رفت ولی این مرکز خواهد بود و این هدایت‌ها را خواهد داشت. همچنین ایشان تأکید کردند که در اسلامیت الگوی پیشرفت اصلاً تسامح نکنید؛ این سند باید اسلامی باشد و در اسلامیت الگو حوزه باید محور قرار گیرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه قم با مهم دانستن بعد اسلامی سند الگو، افزود: نخبگان به جای اینکه بر اساس مبانی سکولار و غیراسلامی تولید فکر کنند، باید به کمک مرکز الگو، جریان دانش در کشور و حتی در دنیای اسلام به جریانی که همه براساس مبانی اسلامی فکر می‌کنند و نظریه می‌دهند عوض شود؛ لذا باید مشخص شود که این سند چه مقدار اسلامی هست و چه مقدار اشکال دارد، چراکه نقشه راه تمدن اسلامی ایرانی است.

میرمعزی با بیان اینکه این سند، بالادستی همه اسناد است، اظهار کرد: این نقطه شروعی برای کار بزرگتر است تا متفکران ما دغدغه پیدا کنند که براساس آموزه‌های اسلامی به تولید فکر و نظریه در مقوله پیشرفت بپردازند.

معاون پژوهش حوزه با اشاره به وجود اختلافات زیاد فکری و مبنایی در جمع بزرگ نخبگان در گستره ملی در تدوین سند اظهار کرد: این سند در فرایند گفت‌وگوی نخبگان دانشگاهی ـ حوزوی تولید شد؛ مثلاً مبانی معرفت‌شناسی الگو (با اینکه از مهم‌ترین مبانی است) با این توجیه که فهم این مبانی برای بسیاری از نخبگان ثقیل است، حذف شده؛ یعنی مبانی معرفت‌شناسی در سند وجود داشت، ولی علت حذف آن ثقیل بودن تلقی شده است.

وی با بیان اینکه سند پس از تصویب خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد و ایشان به این نتیجه رسیدند که برای بررسی و تکمیل در معرض نقد نهادهای مهم کشور و نخبگان حوزه و دانشگاه قرار گیرد، افزود: مؤسسات بسیاری در قم این سند را بررسی کرده‌اند، از جمله می‌توان به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و پژوهشگاه فرهنگ اسلامی اشاره کرد. همچنین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مباحث خود را در دست تنظیم دارند و نهادهای متعددی از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی و ارائه نظر هستند و مجلس شورای اسلامی نیز نظر داده است.

وی در مورد روند بررسی پیشنهادها در مرکز الگو بیان کرد: ابتدا این مباحث در اندیشکده‌ها بررسی شده است؛ اشکالات و پیشنهادها ارائه می‌شود و در چارچوب اندیشکده‌ها با دلیل، رد یا تأیید می‌شود. شورایی نیز وجود دارد که اشکالات عام را بررسی، رد یا تصویب می‌کند؛ همچنین نتایج نظرات اندیشکده‌ها یک بار دیگر در شورای متشکل از رؤسای اندیشکده‌ها و برخی از معاونان و شخصیت‌ها بررسی می‌شود و نهایتاً کلیت کار در شورای عالی بررسی خواهد شد.

میرمعزی با اشاره به امتیاز خاص مطالب ارائه شده از فرهنگستان علوم اسلامی، بیان کرد: بسته ارائه شده در مورد سند از سوی فرهنگستان، بسته منسجمی است؛ این کار نسبت به برخی کارهای دیگر این مزیت را دارد که مبتنی بر مبانی و اصول و روش مشخصی است و به همین جهت انسجام و عمق بیشتری دارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه از برگزاری همایشی برای ارائه دستاوردهای بررسی سند اسلامی ایرانی در سال آینده خبر داد./908/422/ح

 

منبع: شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳