vasael.ir

کد خبر: ۱۵۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ - 08 January 2020
یک حقوقدان حوزه بین الملل:

به شهادت رساندن سردار سلیمانی از منظر حقوق بین الملل مصداق تروریسم دولتی است

وسائل ـ حقوقدان حوزه بین الملل با بیان اینکه آمریکا با به شهادت رساندن سردار سلیمانی چند اقدام خلاف حقوق بین الملل انجام داده، گفت: به استناد منشور سازمان ملل متحد این عملیات و انجام آن باعث این شده است که امنیت بین المللی به هم بخورد.
به گزارش وسائل، حسین محمد نبی، وکیل پایه یک به شهادت رساندن سردار سلیمانی از منظر حقوق بین الملل مصداق تروریسم دولتی استدادگستری و حقوقدان حوزه بین الملل در گفتگویی با تبیین اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی از بعد حقوق بین الملل عنوان کرد: در خصوص ترور سردار سلیمانی که تمام کشور‌های منطقه مدیون اقدامات وی هستند و با توجه به اینکه جلوی داعش را برای حضور در منطقه گرفت باید بگویم که از منظر بین الملل باید به منشور سازمان ملل متحد توجه داشته باشیم.

این حقوقدان حوزه بین الملل خاطرنشان کرد: آمریکا با به شهادت رساندن سردار سلیمانی چند اقدام خلاف حقوق بین الملل انجام داده است.

وی با بیان اینکه این خشونت و ترور از نظر ما ترور دولتی قلمداد می‌شود، به تشریح تعریف ترور دولتی پرداخت و گفت: معنای ترور دولتی این است که یک کشور در کشور دیگری حضور پیدا کند و در آن کشور دست به انجام عملیات نظامی بزند؛ به این معنا که آمدن آمریکا در کشور عراق و انجام عملیات نظامی علیه مسئولان ما و به شهادت رساندن مسئولانی که در ارتش و مجموعه سپاه به عنوان افرادی بودند که جزء مقامات رسمی کشور ما محسوب می‌شدند، نقض حقوق آمره بین المللی محسوب می‌شود.

نبی اذعان کرد: تجاوز و حضور در یک کشور دیگر، توسل به زور و تروریسم در واقع همان تروریسم دولتی محسوب می‌شود؛ لذا این موضوع نقض فاحش حقوق بین الملل تلقی می‌شود و ناشی از عدم توجه به منشور سازمان ملل متحد است.

حقوقدان حوزه بین الملل تصریح کرد: به استناد منشور سازمان ملل متحد این عملیات و انجام آن باعث این شده است که امنیت بین المللی به هم بخورد و با توجه به بند دو، چهار و هفت از ماده دو منشور سازمان ملل متحد به سمت جنگ بردن منطقه محسوب می‌شود؛ لذا باعث این می‌شود که صلح و امنیت جهانی به خطر بیفتد.

وی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل متحد در این زمینه باید مبادرت به اتخاذ تصمیم کند و وزارت امور خارجه نیز نسبت به این موضوع در سازمان ملل متحد اعتراض کرده است و دبیرکل سازمان ملل محتد نیز این عمل را تقبیح کرده، اما نباید به این بسنده کرد و معتقدم دولت ما باید از طریق کنفرانس اسلامی و سایر سازمان‌های بین المللی این موضوع را پیگیری کند.

نبی افزود: سازمان ملل متحد نیز در این زمینه موظف است که پاسخگو و پیگیر این موضوع در شورای امنیت باشد و قطعا مسئولان ما در وزارت امور خارجه دنبال این اقدام هستند.

حقوقدان حوزه بین الملل عنوان کرد: در خصوص دفاع مشروع از منظر حقوق بین الملل مباحثی مطرح شده است و در واقع با توجه به اقدامی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران شده و سبب ترور سردار سلیمانی گردیده می‌توانیم در قالب دفاع مشروع نسبت به این قضیه پاسخ دهیم.

وی گفت: از ابتدا تا انتهای اقدامات دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی تخلفات آشکار حقوق بین المللی است که آمریکا مرتکب شده و در واقع آقای ترامپ به سمت جنگ حرکت می‌کند؛ لذا مسئول عواقب این حوادث دولت آمریکا است./908/241/ح
 
منبع: میزان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳