vasael.ir

کد خبر: ۱۵۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳ - 21 January 2020
پرنده ویژه/ منادیان سکولاریسم ۲

اهمیت «عدالت» در شرع و قانون اساسی

وسائل ـ عضو ھئیت علمی پژوھشگاه فرھنگ و اندیشه اسلامی ضمن اشاره به اهمیت موضوع عدالت در شرع و قانون اساسی گفت: قانون و عدالت، هر دو فراگیر و بهره‌آور برای جامعه می‌باشند، اما عدالت، راهبری فراگیر است که همۀ روابط، تعاملات، رفتارها و امور از جمله قانون باید بر اساس آن طراحی شود.

حجت‌الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری عضو ھئیت علمی اهمیت «عدالت» در شرع و قانون اساسیپژوھشگاه فرھنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار وسائل، به تبیین مقوله حقوق ملت در قانون اساسی پرداخت و اظهار داشت: قانون، ضوابط و اصول کلّی معیّنی است که از طرف یک منبع دارای قدرت و اعتبار اجتماعی، مقرر می شود و در آن برای همه کسانی که در قلمرو آن منبع قدرت زندگی می‌کنند، تکالیف، حقوق و مسئولیت‌هایی معیّن، مشخص می­‌کند که باید همگان، قوی یا ضعیف، کارگزاران و شهروندان، به رعایت آن ملزم باشند، به امتیازها و محدویت­‌های برآمدۀ از آن، ملتزم شوند و به عواقب تخلّف از آن گردن نهند.

وی به اهمیت موضوع عدالت در شرع و قانون اساسی اشاره و تأکید کرد: قانون و عدالت، هر دو فراگیر و بهره‌آور برای جامعه می‌باشند، اما عدالت، راهبری فراگیر است که همۀ روابط، تعاملات، رفتارها و امور از جمله قانون باید بر اساس آن طراحی شود.

حجت‌الاسلام سیدباقری با اشاره به حقوق ملت در اصل سوم قانون اساسی گفت: حقوقی مانند محيط مساعد برای رشد فضايل اخلاقی بر اساس ايمان و تقوا و مبارزه با كليه مظاهر فساد و تباهی؛ بالابردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمينه ها؛ آموزش و پرورش؛ محو هرگونه استبداد و خودكامگی و انحصارطلبی؛ تأمين آزادی های سياسی و اجتماعی در حدود قانون؛ مشاركت عامه مردم در تعيين سرنوشت خويش؛ رفع تبعيضات ناروا و ايجاد امكانات عادلانه برای همه، در تمام زمينه های مادی و معنوی؛ ايجاد نظام اداری صحيح و ايجاد امنيت قضائي عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون تاکید شده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی، انقلابی در راستای استیفای حقوق ملت و بر اساس ارزش‌های اسلام بوده است. انسان در اندیشه اسلام بر اساس تکلیفی که دارد، دارای کرامت است و مبتنی بر اصل کرامت، از حقوق طبیعی و عدالت در روابط اجتماعی برخوردار است.

حجت‌الاسلام سیدباقری خاطرنشان کرد: در اندیشه سیاسی اسلام به ویژه در اندیشه شیعه، اصل عدالت، برابری و برخورداری از حقوق و امنیت، مصونیت قضایی، منع هتک حرمت، آزادی بیان و آزادی‌های مختلفی برای ملت وجود دارد که در قانون اساسی جمهوری اسلامی تاکید شده است.

وی افزود: حقوق ملت در متن اندیشه اسلام به عنوان یک ارزش دینی در نظر گرفته شده است و مردم در نظام اسلامی حق دارند ذیل حقوق الهی و در چارچوب جمهوریت و در محتوای کلانی به نام قانون اساسی به حقوق خود برسند.

وی حقوق ملت در قانون اساسی را برگرفته از اندیشه عدالت خواند و گفت: عدالت جوهره اندیشه شیعه و جلوه اش در قانون اساسی است و اگر جامعه به دنبال اجرای عدالت باشد، به نسبت اجرای عدالت، حقوق ملت نیز استیفا خواهد شد./300/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵