vasael.ir

کد خبر: ۱۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴ - 21 December 2019
مسائل مستحدثه پزشکی / ۱

فقه پزشکی | لمس و نظر نامحرم در جراحی زیبایی جایز نیست

وسائل ـ متن درس خارج مسائل مستحدثه پزشکی آیت الله محمد قائینی با موضوع «لمس و نظر» منتشر شد. ایشان لمس و نظر پزشک را تنها در صورت اضطرار جایز می‌داند و با توجه به اینکه معمولا در عمل جراحی زیبایی هیچ ضرورت و اضطراری نیست، پزشک جراح نمی‌تواند بیمار نامحرم را لمس و یا نگاه کند.

به گزارش خبرنگار وسائل، آیت الله محمد قائنی نجفی استاد درس خارجفقه پزشکی | لمس و نظر نامحرم در جراحی زیبایی جایز نیست حوزه علمیه قم روزهای چهارشنبه به بیان مسائل مستحدثه پزشکی بر اساس استفتائات مرحوم حضرت آیت الله تبریزی می‌پردازد. جلسه اول این درس با موضوع «لمس و نظر» روز چهارشنبه ۱۰ مهر ۹۸ برگزار شد. در این جلسه  به قاعده اولیه در بحث لمس و نظر پرداخته شد.

به مقتضای اطلاق آیه ۳۰ سوره نور، مرد نباید هیچ کدام از اعضای زن را ببیند همان طور که مرد نباید هیچ کدام از اعضای مرد را ببیند و بین مقام طبابت و علاج و غیر آن تفاوتی نیست و اگر جایی مجاز باشد باید دلیل بر استثنای آن از این اطلاق وجود داشته باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه یکی از مستثنیات این قاعده را، موارد ضرورت و اضطرار دانست و گفت: به استناد اطلاقات ادله ضرورت و اضطرار و نفی حرج و البته نگاه پزشک اعم از موارد ضرورت و اضطرار است و این طور نیست که در همه موارد رجوع به پزشک، اضطرار و ضرورت باشد و مقام علاج و طبابت مساوی با مقام ضرورت و اضطرار باشد.

وی در پایان اظهار داشت: مطابق قاعده اولی نظر به نامحرم جایز نیست و تفاوتی بین مقام علاج و غیر آن نیست همان طور که فرض ضرورت و اضطرار از آن استثناء شده است.

متن کامل تقریر را می‌توانید در اینجا بارگیری و مشاهده کنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹