vasael.ir

کد خبر: ۱۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴ - 09 December 2019
از سوی آیت الله مبلغی صورت گرفت؛

روش شناسی اجتهاد رهبر معظم انقلاب

وسائل ـ نشست روش شناسی اجتهاد حضرت آیت الله خامنه‌ای بر اساس کتاب غنا، یکشنبه ۱۷ آذر ساعت ۱۸ در مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی، با سخنرانی آیت الله مبلغی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وسائل، در این نشست، آیت الله مبلغیگزارش |روش شناسی اجتهاد مقام معظم رهبری به اهمیت روش شناسی اجتهاد پرداخت و گفت: ما در فقه روش داریم اما روش شناسی نداریم؛ روش شناسی فواید بی شماری دارد و استنتاج ما را سریع تر، دقیق تر، جامع تر و به روزتر می کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: روش شناسی اجتهاد، مطالعات فقهی را کن فیکون می کند؛ برای برخی که دچار تحیر در درس خارج هستند و دچار خستگی درسی شده اند، راه برون رفت شان تمرکز بر روش شناسی است.

آیت الله مبلغی گفت: باید روش فقیهان نیرومند مثل امام(ره)، حضرت آیت الله خامنه ای، شهید صدر و آیت الله خویی را بشناسیم؛ این کار، ما را جلو می اندازد؛ ولی اگر روش شناسی نداشته باشیم متوقف می شویم

در ادامه، وی به ابعاد روش شناسی اشاره کرد و گفت: ارکان عملیه الاستنباط 7 بخش است که روش در آنها ظهور می یابد: 1 ـ فقه النص (فقه القرآن، فقه الحدیث: مضمون الحدیث/ سند الحدیث)، 2 ـ فقه الموضوع، 3 ـ فقه الآراء، 4 ـ فقه اللغه، 5 ـ فقه السیر و المرتکزات و الاعراف 6ـ فقه التطبیق 7 ـ فقه الترتیب.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: فقه الحدیث حضرت آیت الله خامنه ای مبتنی بر سه روش است؛ الف ـ لحن القول شناسی؛ یکی از راه های رسیدن به لحن القول، قرائت همه روایات وارده در مسئله است (رک. ص 345  کتاب غنا)؛ ب. بهره گیری از قاعده مناسبات حاکم بر سوال و جواب، ج. لزوم مراجعه به منبع اصلی حدیث (به جای کتب فقهی)

وی بهره گیری از قاعده مناسبات حاکم بر سوال و جواب را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: یکی قاعده ناظرسازی جواب امام به انگیزه معرفتی سائل است؛ مثلا اگر دقت کنیم که انگیزه سائل پرسش از یک امر بدیهی نیست فهم ما از پاسخ امام تغییر می کند. دوم قاعده ناظرسازی جواب امام به اندیشه سائل است؛ باید بدانیم که ارتکازات ذهنی سائل چه بوده است.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری به روش‌های مورد استفاده آیت الله خامنه ای در زمینه فقه الموضوع اشاره کرد و بیان داشت: ایشان در این زمینه از سه روش استفاده می کنند؛ الف ـ توجه به جامعه زمان صدور احادیث، ب ـ بهره گیری از نگاه تخصصی؛ مثلا شناخت موسیقی کلاسیک و غیرکلاسیک، ج ـ مناط شناسی.

آیت الله مبلغی تصریح کرد: مناط شناسی عمدتا در موضوعات رخ می دهد؛ سه نوع تنقیح مناط می توانیم داشته باشیم که نوع اول آن رایج است اما دو نوع دیگر آن عمدتا در آثار حضرت آیت الله خامنه ای به چشم می خورد؛ یکی الغای خصوصیت داخلی، که رایج است. دوم الغای خصوصیت خارجی است.

وی در توضیح مورد دوم گفت: یعنی خصوصیت از لسان شارع نیست اما به ادبیات فقهی که رجوع می کنیم، می بینم وجود دارد، مثلا مثل طرب انگیزی، لعب و موزون بودن که این پیرایه های خصوصیتی باعث شده مناط واقعی از دسترس خارج شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تثبیت خصوصیت را سومین نوع تنقیح مناط دانست و افزود: به عنوان مثال حضرت آیت الله خامنه ای خصوصیت «اضلال عن سبیل الله» را مناط حرمت غنا می دانند./200/422/ح

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳