vasael.ir

کد خبر: ۱۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷ - 04 December 2019

نگاهی بر کتاب «تلقیح مصنوعی در آینه فقه»

وسائل ـ تلقیح مصنوعی در آینه فقه، پنجمین کتاب از مجموعه مسائل مستحدثه پزشکی است که این مجموعه استقبال مراجع تقلید، فضلای حوزه و جامعه پژشکان را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار وسائل، انتشارات بوستان کتاب، کتاب نگاهی بر کتاب «تلقیح مصنوعی در آینه فقه»تلقیح مصنوعی در آینه فقه را به قلم سید محسن مرتضوی منتشر کرده است.

از وظایف فقه پویا و غنی شیعه، پاسخ دادن به مسائل نوپیدا و موضوعات جدیدی است که جامعه اسلامی به آن نیاز پیدا کرده است و عالمان و فقیهان شیعه نیز همواره در اعصار مختف با تلاش های علمی و مجاهدت های خستگی ناپذیر خود به این مهم پرداخته اند. یکی از مسائل جدید و نوظهور در حوزه مسائل پزشکی، تلقیح مصنوعی و روشهای نوین باروری است.

تمایل بشر برای بهره مندی از نعمت فرزند، انکارناپذیر است و هر انسانی ذاتا در جستجوی داشتن فرزندی است که به او دل بستگی داشته باشد و خود را در وی دریابد، و بدین ترتیب تداوم نسل و حیات قوام پذیرد.

از دیرباز تولید مثل یکی از آمال و خواسته های طبیعی بشر بوده است و یکی از نگرانی ها و دغدغه هایی که همواراه در طول تاریخ بر زندگی شخصی و اجتماعی آدمیان تأثیر گذاشته، ناتوانی های جنسی و ممکن نبودن باروری زنان و مردان بوده و در قرون متمادی، انسان ­های بسیاری به دلیل نداشتن قدرت باروری، این آرزو را با خود به گور برده اند و نسلشان منقرض شده است. ناباروری، حامله نشدن یک زن در عرض یک سال زندگی زناشویی، با وجود مقاربت و استفاده نکردن زوجین از روش­های جلوگیری از بارداری است.

عقیم بودن و ناباروری همواره به صورت یک رنج و گرفتاری سخت در زندگی جلوه گر می شود؛ رنجی که همه همسران از آن می گریزند و مایل نیستند شاهد این قصه دردناک در زندگی خویشتن باشند و ۱۰ تا ۱۵ درصد زوج‌های با این مشکل مواجه هستند.

امروزه تلقیح مصنوعی و روش های نوین باروری، یکی از رایج ترین روش ها برای درمان ناباروری می باشد و به همین منظور ده ها مرکز درمان ناباروری در شهرها به چشم می خورد که با استفاده از روش هایی جون اهدای اسپرم، اهدای تخمک و رحم جایگزین، اقدام به باروری زوجین ناباور می کنند.

از این جهت، تلقیح مصنوعی نیاز به بحث همه جانبه، موضوع شناسی و بررسی احکام تکلیفی و وضعی مرتب از خود دارد که در این نوشتار نویسنده کوشیده است با استفاده از منابع دست اول روایی و فقهی، مباحث استدلالی و اجتهادی درباره این موضوع به تفصیل مطرح کند.

تلقیح مصنوعی در آینه فقه، پنجمین کتاب از مجموعه مسائل مستحدثه پزشکی است که بعد از کالبدشکافی، پیوند اعضا و مرگ مغزی، شبیه سازی انسان قتل از روح ترحم، اتانازی، به چاپ رسیده است.

این مجموعه مورد استقبال مراجع عظام تقلید، علما و فضلای حوزه، اساتید و پژوهشگران دانشگاه به ویژه جامعه پژشکان قرار گرفته است.

 

ساختار کتاب

این کتاب از دوبخش با عنوان های: بررسی حکم تکلیفی صور مختلف تلقیح مصنوعی و بررسی احکام مرتبط با تلقیح مصنوعی و یک خاتمه تشکیل شده است.

نگارنده در بخش نخست، به بررسی موضوعاتی همچون: مباحث کلیات و موضوع شناسی، بررسی حکم تکلیفی صور مختلف تلقیح داخل رحمی و خارج رحمی و رحم جایگزین پرداخته است.

مؤلف در بخش دوم نیز احکام مرتبط با تلقیح مصنوعی همچون: نسب، ثبوت عده، حکم نفقه حامل، حکم اسقاط و از بین بردن نطفه و معاملات با تلقیح را آورده است.

همچنین در خاتمه موضوعاتی مانند پیوند اعضای تناسلی بدن، مجوزات معاینات پزشکی، حق استیلاد از طرق غیر متعارف برای شوهر، مورد بحث و کنکاش واقع شده است.

 

برشی از کتاب/ حکم شرعی صور تلقیح اسپرم و تخمک در خارج رحم و انتقال به رحم مصنوعی

اسپرم مرد و تخمک زن در خارج از رحم با هم ترکیب و تلقیح می شوند و بعد نطفه منعقد شده برای ادامه مراحل رشد جنین به رحم مصنوعی در آزمایشگاه منتقل می شود و دوران حمل و رشد جنین در رحم مصنوعی طی می شود و جنین همان جا متولد می گردد.

پیش بینی دانشمندان این است که بتوانند در آینده ای نزدیک، رحم مصنوعی را با تمام خصوصیات ویژگی ­های رحم طبیعی زن، برای رشد جنین انسانی فراهم کنند تا زنانی که قدرت نگهداری حمل را ندارند یا نمی خواهند از رحم اجاره ای و رحم جایگزین انسانی استفاده کنند، بتوانند جنین خود را در رحم مصنوعی در آزمایشگاه متولد کنند.

پرورش جنین در رحم مصنوعی هم صور و اشکال مختلفی دارد که به حکم تکلیفی برخی از آنها اشاره می کنیم:

تلقیح اسپرم شوهر و تخمک زن در خارج رحم و انتقال به رحم مصنوعی؛ جایز است

تلقیح اسپرم شوهر و تخمک زن اجنبی در خارج رحم و انتقال به رحم صناعی؛ جایز است.

تلقیح اسپرم و تخمک از حیوان با گیاهان و انتقال به رحم مصنوعی؛ جایز است.

تلقیح یکی از طرفین اسپرم و تخمک انسانی و طرف دیگر اسپرم و تخمک حیوانی یا گیاه و انتقال آنها به رحم مصنوعی؛ جایز است.

کتاب تلقیح مصنوعی در آینه فقه راهی بازار نشر شد

 

نظرات فقها و مراجع تقلید درباره تلقیح در خارج رحم و پرورش و تولد در رحم صناعی

مرحوم آیت الله خویی: اخذ نطفه مرد و پرورش آن در رحم مصنوعی به غرض تولد فرزند جایز است.

آیت الله فاضل لنکرانی: اگر اسپرم شوهر و تخمک همسرش را در بیرون رحم به هم بیامیزند و تا آخر در دستگاه مصنوعی پرورش یابد، این عمل جایز است؛ اما باید از مقدمات حرام اجتناب کرد.

آیت الله وحید خراسانی: گرفتن نطفه مرد و گذاشتن آن در رحم مصنوعی و پرورش آن به منظور تولید فرزند جایز است؛ مگر این که متوقف بر انجام حرامی باشد که ارتکاب آن کار حرام است.

آیت الله مکارم شیرازی: تلقیح اسپرم و تخمک زن و شوهر و رشد جنین در محیط آزمایشگاهی، به شرطی که مستلزم مقدمات حرام نباشد، اشکالی ندارد.

آیت الله تبریزی: چنانچه نطفه تا زمان تولد در رحم مصنوعی می ماند و مستلزم امر حرامی نباشد، مانعی ندارد.

 

گفتگو با نویسنده کتاب

حجت‌الاسلام سید محسن مرتضوی در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: این کتاب پس از کالبدشکافی، پیوند اعضا و مرگ مغزی، شبیه‌سازی انسان، قتل از روی ترحم (اتانازی)، پنجمین کتاب از این مجموعه به شمار می‌رود که به همت بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شده است.

استاد حوزه علمیه قم درباره محتوای کتاب گفت: همان گونه که در چکیده این کتاب آمده است، تلقیح مصنوعی، از مشغولیت‌های جدید دانش بشری و از مسائل مستحدثه فقه اسلامی است، زیرا ناباوریهمواره رنج و گرفتاری در زندگى انسان‌ها به شمار رفته و مایه نگرانی آنها بوده است.

مرتضوی افزود: امروزه، تلقيح مصنوعى و روش‌های جدید باروری، از رايج‌ترين روش‌ها برای درمان ناباروری است و به همین دلیل، بحث همه‌جانبه، موضوع‌شناسى و بررسى احكام تكليفى و وضعى در این موضوع ضروری است.

عضو گروه فقه پزشکی جامعةالمصطفی بیان کرد: در این کتاب، مباحثی مانند اهدای اسپرم، اهدای تخمک، رحم جایگزین، خرید و فروش اسپرم و تخمک و جنین، احکام عده و نفقه و نسب و ارث مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مرتضوی گفت: مؤسسه بوستان کتاب قم وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «تلقیح مصنوعی در آینه فقه» را به صورت رقعی در 368 صفحه چاپ کرده است./504/422/ح

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۰۲:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۳۸
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۴۰:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۰۴