vasael.ir

کد خبر: ۱۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰ - 29 November 2019
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تبیین کرد؛

امکان مطالعه الگوهای رفتاری در حوزه اقتصادی با رویکرد کلان

وسائل ـ برگزیده چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گفت: طرحی که بنده ارائه کردم طرح مطالعه نظام اقتصادی به روش اقتصاد کلان بود؛ وقتی به یک روش تاسیسی دسترسی نداریم می توانیم از طریق رویکرد کلان، الگوهای رفتاری را در حوزه اقتصاد اسلامی مطالعه کنیم.

به گزارش خبرنگار وسائل، مراسم اختتامیه چهارمین جایزه امکان مطالعه الگوهای رفتاری در حوزه اقتصادی با رویکرد کلانجهانی علوم انسانی اسلامی و پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی 7 آذر در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی برنده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در این مراسم با بیان اینکه در زمینه اقتصاد کارهای خوبی انجام شده است، اظهار داشت: امروز حرکت های خوبی در بحث گفتمان سازی و نظریه پردازی در باب علوم انسانی به ویژه در عرصه اقتصاد ایجاد شده است.

معاون پژوهش حوزه افزود: بنده از سال 72 وارد پژوهش در عرصه اقتصاد اسلامی شدم و اولین تحقیقی که انجام دادم و کتابی که با راهنمایی دوستان تدوین کردم کتاب «مبانی فلسفی نظام اقتصادی اسلام» بود و من این تلقی را داشتم که مفهوم کلیدی در این دانش نظام اقتصادی است و نظام اقتصادی مبتنی بر مبانی بینشی و فلسفه اقتصاد است.

وی با اشاره به تدوین کتاب های «مبانی مکتبی نظام اقتصادی اسلام» و «اهداف نظام اقتصادی اسلام» توسط خودش گفت: من نظام اقتصادی را یک نظام رفتارها و روابط اقتصادی مبتنی بر مبانی تعریف و الگوهای اقتصادی از منظر اسلام را در جهت رسیدن به اهداف را بررسی کرده ام.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد: به نظرم آمد برای ارائه الگوهای رفتاری از طریق مطالعه نظام اقتصادی به روش اقتصاد کلان می‌ توانیم مورد مطالعه قرار دهیم به این جهت این تحقیق را انجام دادم و طبق صلاحدید شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، این کتاب به «اقتصاد کلان با رویکرد اسلامی» تغییر نام داد.

وی عنوان داشت: مبانی اخلاقی، مکتبی، فلسفی، اهداف و چارچوب های نظام اقتصاد اسلامی را در کتاب دیگری تدوین کردم و چون نظام اقتصادی اسلامی نظام رفتارهای مطلوب اسلامی است باید فکر می‌ کردیم که برای تحقق آنها در خارج باید چه کرد که در اینجا بحث علم اقتصاد اسلامی مطرح می‌ شود؛ ما در اینجا نظام اقتصادی مطلوب را تحلیل و بر اساس شرایط زمان و مکان تبیین کردیم و در ادامه کتاب «درآمدی بر علم اقتصاد اسلامی» تدوین شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاشش در عرصه فلسفه مضاف به اقتصاد و دانش اقتصاد اسلامی یادآور شد: من نزدیک به یک دهه درگیر این بحث بودم؛ به عقیده من فلسفه اقتصاد اسلامی و فلسفه دانش اقتصاد اسلامی از یکدیگر جدا هستند و اولین فصل کتاب من در مورد فلسفه دانش اقتصاد اسلامی و ارتباط بین فلسفه اقتصاد اسلامی بود.

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی اضافه کرد: پس از این بحث اولین سؤالی که در مباحث فلسفی مضاف به دانش ها مطرح می‌ شود، چیستی و تعریف دانش است و به این نتیجه رسیدم که دانش اقتصاد اسلامی سه رشته مذهب، نظام و علم دارد و قابل توسعه به دانش های دیگر هم هست.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی خاطرنشان کرد: در ادبیات اقتصاد اسلامی مطرح است که ما یک علم اقتصاد اسلامی داریم و یک علم اقتصاد جهانی با رویکرد اسلامی؛ یعنی یک علم که می‌ تواند اقتصاد جهان، اقتصاد شرق و اقتصاد غرب را از پایگاه مبانی هستی شناسانه و معرفت شناسانه اسلامی تحلیل کند، به همین جهت کتاب خود را با این رویکرد تدوین کردم و از اینکه لیاقت این جایزه را داشتم خوشحال هستم و امیدوارم بتوانم با تکمیل این آثار قدم هایی در عرصه علوم انسانی اسلامی به ویژه در عرصه اقتصاد بردارم.

برگزیده چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: طرحی که بنده ارائه کردم طرح مطالعه نظام اقتصادی به روش اقتصاد کلان بود؛ وقتی به یک روش تاسیسی دسترسی نداریم می توانیم از طریق رویکرد کلان، الگوهای رفتاری را در حوزه اقتصاد اسلامی مطالعه کنیم./241/241/ح

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲