vasael.ir

کد خبر: ۱۵۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸ - 27 November 2019
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد:

ترویج فرزندآوری در جامعه نیاز به حمایت ویژه دولت دارد

وسائل ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: آن چیزی که امروز برای ما به عنوان مطالبه از دولت مطرح می‌شود همان مطالبات رهبر معظم انقلاب و مسئولان درباره مسأله جمعیت است. بانوان تمایل چندانی برای این امر ندارند. در برخی کشورها برای افزایش تعداد خانوار و فرزندان بسته‌ها و حمایت‌های مالی تعلق می‌گیرد اما در کشور ما حمایت مالی از این امر وجود ندارد؛ برای فرزندآوری نیاز است که بانوان جوان مورد حمایت واقع شوند و حتی حقوق حداقلی برای آنان در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار وسائل، با ظهور تغییرات و تحولات اجتماعی،مطالبات واقعی وحقیقی جامعه زنان مورد غفلت واقع شده است/ فرزندآوری مطالبه ای که حمایت و برنامه ای برای آن نیست امروزه نیازها و خواسته ها و تمایلات بانوان در مقایسه با گذشته دچار دگرگونی ها و تفاوت هائی شده است که همین تمایزها تحول در ساختارها را می طلبد؛ البته ساختاری که جدا از سنت و دین نباشد اما در عین حال نیم نگاهی به جامعه مدرن و بایسته های آن داشته باشد و ضمن پذیرش تغییرات منجر به تقویت دین داری و دین پذیری شود.

در همین راستا و با توجه به پرسش هایی که در شرایط فعلی برای زنان در عرصه اجتماعی به وجود آمده است پای صحبت خانم سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد و استاد سطوح عالی حوزه علمیه نشستیم تا از نگاه ایشان درباره مطالبات واقعی و گاه غیر واقعی زنان مورد بررسی قرار دهیم. 

 

وسائل ـ بحث فرزند آوری نزد جوان امروزی مذموم است و ازدواج در سنین پایین غلط تلقی می‌شود، پشت صحنه این مسائل را چگونه تحلیل می‌کنید؟

در شرایط فعلی خواهران در حوزه های علمیه بیشترین کاری که انجام می دهند فعالیت های اخلاقی و فرهنگی و تربیتی است که سبب رشد بانوان می شود و این در حالی است که ما خلأ بحران هویت در زنان را به صورت جدی ملاحظه می کنیم.

نقش حوزه های علمیه در این عرصه آگاهی بخشی است؛ طلاب باید در فضاهای اجتماعی مثل رسانه ها و صدا و سیما و فضای مجازی حضور پیدا کنند و خواسته اصلی قشر بانوان که مربوط به حقوق خانوادگی، همسری و حقوق فرزندان است رسیدگی شود.

آن چیزی که امروز برای ما به عنوان مطالبه از دولت مطرح می شود همان مطالبات رهبر معظم انقلاب و مسؤلان نسبت به مسأله افزایش تعداد فرزندان است. بانوان تمایل چندانی برای این امر ندارند؛ در حالی که در برخی کشورها برای افزایش تعداد خانوار و فرزندان بسته ها و حمایت های مالی تعلق می گیرد.

در شرایط فعلی بانوان مجبور به اشتغال بیرون از منزل هستند چراکه شرایط اقتصادی نامساعد است و به حقوق همسر بسنده نمی شود؛ میل به اشتغال در وجود زنان وجود دارد. در زمینه فرزندآوری تبلیغات می شود اما حمایت مالی از آن وجود ندارد؛ برای فرزندآوری نیاز است که بانوان جوان مورد حمایت واقع شوند و حتی حقوق حداقلی برای آنان در نظر گرفته شود.

 

وسائل ـ با توجه به مشکلاتی که برای تشکیل خانواده وجود دارد، برای افزایش میل جوانان به ازدواج چه راهکارهائی وجود دارد؟

در حال حاضر مشکلاتی در عرصه خانواده و تشکیل آن در جامعه  وجود دارد چراکه موضوع ازدواج ساده نهادینه نشده است. با وام 30 میلیونی تنها یک مسکن می توان تهیه کرد و درد را به طور کامل دوا نمی کند؛ مشکل خانواده ها امروز مشکل مسکن است نه ورود به ورزشگاه و این مشکل مربوط به قشر اندکی است که می خواهند تفریح داشته باشند.

 

وسائل ـ آیا فراهم آوردن زمینه حضور زنان در ورزشگاه در شرایط کنونی ضرورت داشت؟

حضور زنان در ورزشگاه خواسته تعدادی از بانوان است، بانوانی که نگرش های آنان بیشتر سیاسی است تا اجتماعی و جدا از خواسته فردی است. این خواسته آنها به دفعات از رسانه ها اعلام شده است اما با کمال تأسف باید گفت که جدا از اینکه این خواسته از طرف این قشر از بانوان دنبال می شود از طرف معاندین نظام هم پیگیری می شود و آنها حتی بیشتر از تمایلات فردی در جامعه پیگیر این حق بانوان هستند.

اینکه چه تعدادی از بانوان کشور ما می خواهند در ورزشگاه حضور داشته باشند به نسبت جمعیت فراوان این قشر یک مسأله است؛ نیمی از جمعیت کشور بانوان هستند به نظر نمی آید که اغلب آنها به دنبال رفتن به ورزشگاه باشند؛ بسیاری از بانوان چنین میل و دغدغه ای ندارند و با وجود دغدغه های متفاوت دیگر به این مسئله اهمیت نمی دهند.

این خواسته از طرف طیف حداقلی بانوان پیگیری و رسانه ای شده است؛ اگر زمینه حضور بانوان در ورزشگاه فراهم نمی شد تحریم های ورزشی صورت می گرفت و در واقع این امر خوشایند نیست چراکه نظام جمهوری اسلامی باید آبرومند باشد و ضمن احترام به قوانین ورزشی بین الملل، نباید قانون گریزی صورت بگیرد.

تعدادی از بانوان حضور پیدا کردند و امکاناتی برای حضور سالم آنان لحاظ شد؛ جایگاه ویژه ای برای بانوان اختصاص پیدا کرد و آنان با تکریم و پذیرایی وارد شدند و مسائل اخلاقی و ایمنی رعایت شد؛ البته سیاسی کاری شد.

به هر حال این خواسته بیشتر بانوان نیست و جمعیت حداقلی این امر را دنبال می کنند اما چاره ای نیست اگر همه تمهیدات رعایت شود و جایگاه اختصاصی برای بانوان لحاظ شود و فاصله رعایت شود، اشکالی ندارد که ضمن رعایت قوانین خواسته این اقلیت هم اجابت شود. شاید برخی بگویند رفتن به ورزشگاه سبب گناه است اما این امر قابل مدیریت است.

امروزه برخی زنان در خیابان ها با وضعیت حجاب های نادرست ظاهر می شوند و همچنین در مکان های مختلط بین مرد و زن و ارتباطات فیزیکی و اجتماعی گناه آلود انجام می شود؛ بنابراین ممانعت از ورود به ورزشگاه به این منظور شاید خیلی جای نداشته باشد؛ بهتر است با مدیریت فضا به منظور جلوگیری از زمینه گناه، این کار صورت بگیرد.

 

وسائل ـ چرا مطالبه ورود به ورزشگاه نسبت به سایر مطالبات واقعی جامعه زنان پررنگ شد؟ 

با اینکه عده محدودی خواهان رفتن به ورزشگاه هستند اما از آنجا که طرفداران این خواسته به عنوان طرفداران آزادی زنان در جهان سر و صدا دارند، می خواهند به افکار جهانی این گونه القا کنند که زن ها در جمهوری اسلامی آزادی و حقوق ندارند تا دیگر ملل نسبت به جمهوری اسلامی بدگمان شوند و اهداف جمهوری اسلامی به عنوان الگوی دنبال نشود.

در شرایط فعلی در دنیا آزادی حرف اول را می زند و در همه کشورها، همه می خواهند آزاد باشند؛ دلیل این سر و صداها این بود که می خواستند عدم حضور زنان در ورزشگاه را به نداشتن حقوق و آزادی زنان در ایران نسبت دهند تا نسبت به جمهوری اسلامی سیاه نمایی شود.  

 

وسائل ـ شما قبول دارید که در کشور ما تفریحات برای بانوان اندک است؟

با توجه به اینکه مکان ها و ضوابط خاص و ویژه ای برای بانوان تدبیر شده است در واقع تفریحات متنوع در حوزه های مختلف هنری و ورزشی برای آنان وجود دارد چراکه برای بانوان تفریحاتی در قالب پارک های ویژه وجود دارد و ورزشگاه‌های اختصاصی که بانوان در آنجا ورزش می کنند و کتابخانه های تخصصی برای آنان داریم و امکانات فراوانی برای آنان در بخش های مختلف هنری، ورزشی، علمی، فرهنگی و آموزشی وجود دارد.

 

وسائل ـ تعامل زن امروزی با مدرنیته نیاز به چه ساختارهایی دارد؟ آیا مدرنیته قابل مدیریت و همسوسازی با سنت و مذهب است؟

جنگ با مدرنیته امکان ندارد چراکه جهان به آن سمت در حرکت است؛ نیاز است تا مدرنیته مدیریت شود و باید مدرنیته را پذیرفت و پالایش کرد بدین معنا که مدرنیته در قسمت هایی که با اسلام سازگاری ندارد کنار گذاشته شود. بدین شکل که اگر مدرنیته در قسمت هائی با قوانین شرعی در تضاد است، نیاز است که تضاد برطرف شود و از بین برود چراکه جنگیدن با مدرنیته سبب عقب افتادگی می شود و افراد باید به روز باشند و در عین حال مدرنیته جهت دهی شود.

 

وسائل ـ زنی که همسر و مادر است و همچنین نقش اجتماعی دارد در تعامل با مدرنیته و سنت باید چگونه عمل کند؟

در ابتدا باید مدرنیته را معنا کرد اگر مدرنیته به معنای پیشرفت و زندگی مطابق با روز است، زن امروز از انواع تکنولوژی در صنعت و امورخانگی و اداری استفاده می کند و تا جایی که با نقش همسری و مادری در تضاد نباشد باید مدرنیته را داشته باشیم و فرزندان خودمان را نیز مطابق با آن تربیت کنیم.

همسر می تواند مجهز به ابزار مدرنیته باشد چراکه برای همسرداری نیاز به ابزار مدرنیته است و مهم این است که از گناه پرهیز شود. مدیریت مدرنیته به این معنا است که در جایی که مخالف با شرع و فتوای دینی است جایگزین صورت بگیرد؛ این جایگزینی وظیفه حوزه های علمیه  و مراجع است که باید مدرنیته را اصلاح کنند؛ همان کاری که پیامبر(ص) با اسلام در عصر جاهلیت عرب انجام داد. می توان مدرنیته را مدیریت و اصلاح کرد.

 

وسائل ـ چرا ارائه الگوی زن دین مدار امروزی در جامعه اندک است؟  

در همین راستا مطالبه رهبری این است که حوزه ها نباید در موضع انفعال باشند بلکه باید فعال باشند. در شرایط فعلی در حوزه های علمیه جسارت، شجاعت و تولید فکر اندک است اما رهبر معظم انقلاب مطالبه تضارب آراء و تولید فکر دارند. اگر حوزه علمیه در باب تحلیل مسأله فکر کنند با فقه و فتوای عالم مخالفت نمی شود.

نظریه پردازی در حوزه های علمیه مفقود است؛ اگر این تفاق بیفتد که جوانان حرف خودشان را بزنند و نظریه پردازی صورت بگیرد در این عرصه تحول رخ خواهد داد. تقویت کرسی های نظریه پردازی برای رسیدن به این هدف از مطالبات رهبر معظم انقلاب است./403/241/ح


تهیه و تنظیم: م. حسینی

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
23:43 - 1398/09/10
سلام
استفاده از خواهران طلبه در مصاحبه کاری عالی است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
23:43 - 1398/09/10
این مصاحبه باعث شد با شخصیت علمی جدیدی آشنا شوم
ممنون
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳