vasael.ir

کد خبر: ۱۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰ - 21 November 2019
حجت الاسلام معصومی نیا در گفتگو با وسائل مطرح کرد؛

رهبری را در امور اقتصادی حکیم می‌دانم / اقتصاد شرطی نتیجه عدم خلق ثروت ملی

وسائل ـ مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه علت اصلی دست اندازی دولت به صندوق توسعه ملی عدم خلق ثروت داخلی و بینش غلط او در سیاست خارجی است، گفت: درست است که رهبر انقلاب می‌فرمایند من اقتصاددان نیستم، اما بنده معتقدم ایشان حکیم است و در مسائل سیاسی و اقتصادی بسیار حکیمانه تر از سایر افراد سخن می‌گویند.

حجت الاسلام دکتر غلامعلی معصومیرهبری را در امور اقتصادی حکیم می دانم / اقتصاد شرطی نتیجه عدم خلق ثروت ملی نیا، مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی، در گفتگو با خبرنگار پایگاه وسائل، ضمن اشاره به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، مبنی بر کم اثر شدن صندوق توسعه ملی به واسطه دست اندازی دولت‌ها به این منبع استراتژیک، گفت: دولت ها به دلیل عوامل مختلفی همچون تحریم، عدم انضباط مالی و تامین کسری بودجه خود به منابع صندوق دست می اندازند و همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند، ایشان را در محذور قرار می دهند؛ اگر این چرخه ادامه پیدا کند چیزی در این صندوق باقی نخواهد ماند.

 

عدم خلق ثروت، علت اصلی دست اندازی دولت به صندوق توسعه ملی  

وی با بیان اینکه بیشترین عامل معضلات اقتصادی دولت عدم خلق ثروت در داخل و فساد اقتصادی است، گفت: علت اصلی دست اندازی دولت به صندوق توسعه ملی عدم خلق ثروت است، زیرا وقتی ثروت تولید نمی شود، خود دولت ها هم نیازمند و مجبور به اخذ مالیات از مردم می شود. شصت درصد واحدهای تولیدی در کشور به جهت عدم حمایت دولت از صنایع مولد، خوابیده اند که در این صورت عدم خلق ثروت امری کاملا طبیعی خواهد بود. اگر ثروت تولید نشود، کشور فقیر خواهد شد و در کشور فقیر همه محتاج یارانه های دولتی خواهند شد.

این کارشناس اقتصاد اسلامی با اشاره به بخشی از بیانات رهبر انقلاب در خصوص اعتقاد اسلام به تولید ثروت ملّی و بالا رفتن سطح رفاه عمومی جامعه، برای جلوگیری از شکاف ها و دره های طبقاتی، خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) در نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر می فرمایند«فلیکن سعیک فی عمارة الارض ابلغ من استخراج الخراج». مالک! تلاش تو برای آباد کردن مملکت باید بیشتر از اخذ مالیات باشد. زیرا اگر حاکمی سعی خود را بر اخذ مالیات از مردم بگذارد، «فقد خرّب البلاد و اهلک العباد» یعنی هم مملکت را خراب می کند و هم مردم را نابود می کند.

 

هزینه ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی دولت را رهبری باید متحمل شوند

وی با بیان اینکه یکی از عوامل گرانی بنزین ناکارآمدی دولت در خلق ثروت ملی است، گفت: دولت باید تمرکز خود را از سیاست های شکست خورده ای همچون برجام و اینستکس بردارد و به داخل کشور و ظرفیت های موجود در آن معطوف کند. برای این امر هم استراتژی توسعه صادرات و جایگزینی واردات، به صورت ترکیبی با اولویت جایگزینی واردات توصیه می شود.

مدیر گروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی بیان داشت: وقتی سیاست دولت بر رونق تولید و مردمی کردن اقتصاد استوار نباشد، رکود بر بخش تولید حاکم خواهد شد و در نتیجه دولت مجبور است خدمت رهبر معظم انقلاب التماس کند برای دست اندازی به صندوق توسعه ملی که در این صورت، رهبری عظیم الشان باید هزینه های آن را متحمل شوند؛ ایشان هم اشاره فرمودند که فلسفه اصلی صندوق از بین رفته است، هر سال باید 30 درصد از درآمد نفتی در صندوق ذخیره شود اما با دست اندازی دولت ها به این منبع، از کارایی لازم آن کاسته خواهد شد.

حجت الاسلام معصومی‌نیا با اشاره به نظام پولی اقتصاد کشور به عنوان یکی دیگر از معضلات اقتصادی که دولت را مجبور به دست اندازی به صندوق توسعه ملی می کند، گفت: نقدینگی از ابتدای این دولت تا کنون پنج برابر رشد کرده است در حالی که واحدهای تولیدی به شدت به دنبال نقدینگی هستند. نقدینگی موجود در کشور از 400 هزار میلیارد تومان به دو میلیون میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: اگر مجموعه فقه حکومتی وسائل به سراغ تولید کنندگان از جمله همین افرادی که خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده اند، برود و از آنها گزارش تهیه کند، متوجه خواهد شد، این افراد چه ظرفیت های عظیمی در تولید ثروت دارند اما متاسفانه به دلیل کمبود نقدینگی توان تولید ندارند.  

 

اگر دولت با یک قوه عاقله‌ درستی مدیریت می‌شد امروز به این وضع اسفناک نمی‌افتاد

حجت الاسلام معصومی نیا خاطرنشان کرد: درست است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند من اقتصاددان نیستم، اما بنده معتقدم ایشان حکیم است و در مسائل سیاسی و اقتصادی بسیار حکیمانه تر از سایر افراد سخن می گویند. ایشان در دیدار اخیر خطاب به دولت مردان فرمودند اقتصاد را شرطی نکنید و متوقف بر تصمیمات برجام، اینستکس و رئیس جمهور فرانسه نشوید.

مدیر گروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی بیان داشت: ایشان همچنین فرمودند راهبرد اساسی ما مصون‌سازی اقتصاد از تحریم با مسلّح‌کردن انقلاب به سلاح تولید داخلی و اراده‌ داخلی است. بنابراین سیاست های شکست خورده اقتصادی دولت معطوف به بینش های غلط او در عرصه سیاست خارجی و سیاست گذاری ها اقتصادی در داخل کشور است. اگر دولت با یک قوه عاقله‌ درستی مدیریت می‌شد امروز به این وضع اسفناک نمی‌افتاد.

وی با اشاره به ابراز نگرانی رهبر انقلاب نسبت به مساله فرزند آوری و کاهش جمعیت جوان کشور در بیست سال آینده، گفت: اگر از این هشدار ایشان غفلت کنیم همان جمعیت اندک جوان کشور در آن زمان هم به جای تولید ثروت باید درگیر رسیدگی به سالخوردگان باشند و مجبور خواهیم شد نیروی کار را با دست اندازی به ذخایر ارزی از کشورهای دیگر وارد کنیم. بنابراین در قضیه پیر شدن جمعیت فرصت زیادی باقی نمانده است و اگر دیر بجنبیم این معضل مزید بر اکثر معضلات اقتصاد کشور خواهد بود.

 

امت اسلامی نباید پیر و فقیر

حجت الاسلام معصومی‌نیا در انتها با بیان اینکه اسلام می گوید، امت اسلامی نباید پیر و فقیر باشد، اظهار داشت: صندوق توسعه، طبق آموزهای اسلامی مالی باید موجب قوام ملت مسلمان باشد نه اسباب آسودگی اقتصادی نسل حاضر به جهت وجود مشکلاتی همچون تحریم؛ چراکه در این صورت نسل های آینده ما را ملامت خواهند کرد که چرا این ذخیره الهی را اتلاف کرده ایم و آن را ابزاری در جهت تولید ثروت برای آیندگان قرار نداده ایم./404/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹