vasael.ir

کد خبر: ۱۵۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ - 16 November 2019

سیره نبوی در رفتار با همسر

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین حسینی مازندرانی گفت: پیامبر اسلام بسیار با اخلاق بودند طوری که قرآن کریم در این باره فرموده است: «وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ»؛ حضرت محمد(ص) با حضرت خدیجه(س) نیز همین رویه را در پیش گرفته و بسیار با محبت رفتار می‌کردند.

به گزارش وسائل، ماه ربیع الاول ماه ولادت پیامبر اسلام(ص) و بهترین فرصت برای تبیین سیره نبوی برای جامعه است. علمای شیعه و سنی نیز با تاسی به این سیره، سعی در تربیت طلاب و هدایت جامعه به سوی اخلاق دارند.

در همین زمینه به ویژه با توجه به بحث چند همسری که اخیرا در رسانه های کشورمان مطرح شده و همچنین درباره موضوع ختم نبوت با بعث حضرت محمد (ص)، گفتگویی با آیت ‌الله «سید رضا حسینی مازندرانی »، تولیت حوزه علمیه و امام جماعت مسجد امام حسین (ع) و از پیشگامان مبارزه مردم شهر ری علیه نظام شاهنشاهی داشته است که مشروح آن در ادامه می آید.

 

ایام ولادت حضرت  محمد (ص) را هفته وحدت نامیدند، دلیل این موضوع چیست؟

اهل سنت، سالروز ولادت پیامبر اسلام را ۱۲ ربیع الاول، و علمای شیعه، ۱۷ ربیع الاول، گفته اند که نظام جمهوری اسلامی، در تدبیری جاودان و وحدت آفرین، حد فاصل این چند روز را هفته وحدت نامید تا به این صورت با دسیسه های دشمنان اسلام به ویژه در ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی مقابله شود. ضمنا امام صادق (ع) فرمودند: «شِیعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِینِتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلایَتِنا یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا؛ یعیان ما از بقیه خمیرمایه اولیه آفریش ما آفریده شده اند ولایت ما در سرشت آنان عجین گشته است و آنان با خوشی ما خوشحال و با ناراحتی ما ناراحتند.» بنابراین همه مسلمانان باید فارغ از مباحث شیعه و سنی گری، جشن های میلاد حضرت رسول اکرم (ص) را در مساجد و حسینیه ها و حوزه های علمیه برپا کنند.

 

رفتار پیامبر اسلام (ص) با همسرشان، حضرت خدیجه (س) چگونه بود؟

ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که اخیرا موضوعی درباره بحث چند همسری در رسانه ها و شبکه های اجتماعی کشورمان مطرح شده که جای بحث و بررسی دارد. نکته مهم این است که پیامبر اسلام (ص) بیشترین احترام را برای حضرت خدیجه (س) قائل بودند و تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند، با زن دیگری ازدواج نکردند. حضرت محمد(ص) درباره همسرشان فرمودند هیچ زنی را همچون خدیجه نیافتم. حضرت خدیجه (س) در بدترین شرایط در کنار سپاه اسلام بودند و تمام اموال خود را در راه دفاع از دین اسلام هزینه کردند.

قرآن درباره چند همسری گفته است: «وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا؛ و اگر بترسید که مبادا درباره یتیمان (ازدواج با دختران یتیم) مراعات عدل نکنید پس آن کس از زنان را به نکاح خود درآرید که شما را نیکو (و مناسب با عدالت) است: دو یا سه یا چهار (نه بیشتر) و اگر بترسید که (چون زنان متعدّد گیرید) راه عدالت نپیموده و به آنها ستم می‌کنید پس تنها یک زن اختیار کنید و یا چنانچه کنیزی دارید به آن اکتفا کنید، که این نزدیکتر به عدالت و ترک ستمکاری است.» نکته مهم این است که توصیه قرآن به تک همسری است.

نکته دیگر این است که پیامبر اسلام بسیار با اخلاق بودند به طوری که قرآن کریم در این باره فرموده است: «وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ.» حضرت محمد (ص) با حضرت خدیجه (س) همین رویه را در پیش گرفته بودند و با همسرشان بسیار با محبت رفتار می کردند. همه اینها الگویی برای زوج های جوان جامعه ما است.

 

 

مهم ترین درس هایی که طلاب باید از سبک زندگی پیامبر اسلام(ص) در زندگی شان جاری کنند، چیست؟

اول از همه اینکه، روحانیون و طلاب باید همچون پیامبر اسلام اهل تواضع، ادب و اخلاق حسنه باشند.‌ جامعه ما الان بیش از هر زمانی نیازمند اخلاق است هرچند بعضی از روحانیون، متاسفانه اهل تواضع نیستند. بی اخلاقی ریشه در ضعف تقوی دارد. خوش اخلاقی و ادب بزرگ ترین سرمایه انسان ها است که میراث بزرگ حضرت محمد (ص) برای جامعه ما است. جالب است بدانیم که نبی اکرم اسلام بیش از هر پیامبری اذیت شدند «ما أُوذِيَ‏ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيت‏» ولی همیشه به فکر امت خویش بودند. مراجع معظم تقلید و علمای ربانی با تبعیت از سیره نبوی و سبک زندگی اهل بیت (ع) با مردم خوش رفتار بودند.

از سوی دیگر، پیامبر اسلام مقید به نماز شب بودند بنابراین طلاب باید اهل نماز شب باشند؛ ضمن اینکه بهتر است همراه مردم در در نمازهای به ویژه صبح ها شرکت کنند.‌ نماز جماعت ثواب بسیاری دارد و طلاب باید نسبت به این مهم، مقید باشند. اگر طلاب این موارد را رعایت کنند بی گمان پیامبر اسلام از آنها راضی خواهند بود.

گاهی مشاهده می شود که برخی از طلاب، مشکلات اقتصادی را بهانه ای برای سستی در درس خواندن می کنند، درسی که از سبک زندگی پیامبر اسلام در این باره می توان گرفت، چیست؟

حضرت محمد (ص) در بدترین شرایط اقتصادی، نظام اسلامی را تاسیس کردند بنابراین طلاب نباید به بهانه مشکلات اقتصادی از تحصیل و پژوهش بازبمانند. بسیاری از مراجع معظم تقلید فعلی کشورمان، هم درس و هم بحث بنده در دوران تحصیل بودند و به خاطر دارم که برخی از این بزرگواران، باوجود مشکلات اقتصادی فراوان، اهتمام جدی به تحصیل و حتی تدریس داشتند و این یکی از عوامل موفقیت آن بزرگواران است.

انقلاب اسلامی نعمت الهی نزد ما است و موجب گسترش رفاه در کشور شد‌‌. به خاطر دارم که شرایط روحانیون و طلاب در سال های بیش از انقلاب اسلامی بسیار سخت تر از وضعیت فعلی بود اما آنان با تبعیت از سبک زندگی پیامبر اسلام و سیره عملی و علمی امام جعفر صادق (ع) به توفیقات بسیاری دست یافتند. مراجع معظم تقلید با پیروی از سیره نبوی به مقامات علمی و اخلاقی رسیدند.

انقلاب اسلامی زمینه گسترش حوزه های علمیه و مجالس مذهبی و افزایش تعداد مدارس علمیه و به تبع آن، تبلور استعدادهای بیشتر در حوزه های علمیه را فراهم کرد. بنابراین همه باید با به هر شکل ممکن و با بذل جان و مال خود، مدافع نظام جمهوری اسلامی باشیم./908/422/ح

 

منبع: شبستان

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹