vasael.ir

کد خبر: ۱۵۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸ - 16 November 2019
بخش نخست / در نشست «حکمت جنسی» بیان شد؛

بایدها و نباید‌های آموزشی امر جنسی

وسائل ـ در نشست «حکمت جنسی» به پیچیدگی‌های امر جنسی، ملاحظات آموزش جنسی در مقاطع مختلف سنی و تحصیلی، جایگزینی آموزش سلامت جنسی به جای فیلم‌های پورن، ارائه مدل آموزش جنسی، توجه به عدم حذف ساختار‌ها در آموزش جنسی، تعیین متولی آموزش امر جنسی، نیاز به آموزش والدین قبل از فرزندان، بازسازی تعاریف جدید از امر جنسی و توجه به آموزش جداگانه جنسی زوجین تأکید شد.
به گزارش خبرنگار وسائل، نشست «حکمت جنسی» از بایدها و نباید‌های آموزشی امر جنسیسلسله نشست های اندیشه ورزی با هدف علمی و تخصصی کردن گفتگوهای پیرامون امر جنسی، پاسخگویی به نیازهای فکری جامعه علمی کشور و زمینه سازی جهت تولید علم و عرضه نظریه در حوزه امر جنسی با حضور جمعی از کنشگران حوزوی و دانشگاهی امر جنسی پنجشنبه 23 آبان ماه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت برگزار شد.

حجت الاسلام علی نقی فقیهی، دانشیار دانشگاه قم در این نشست ضمن ارائه پیشنهادهای یازده گانه در راستای موافقت با آموزش امر جنسی گفت: یکی از محورهای تربیت به صورت عام که هدف انبیاء است در واقع تربیت جنسی است؛ این موضوع جای بحث ندارد که ما باید در این زمینه کار کنیم بلکه آنچه دارای اهمیت است شیوه کارکردن در این موضوع است و چگونگی این آموزش مهم است.

آموزش و تربیت جنسی در سه مقطع کودکی، نوجوانی و جوانی می تواند مطرح باشد و در این زمینه فعالیت های بسیاری انجام شده است که نیاز است تا این مطالب جمع آوری و یک متون آموزشی مناسب تهیه شود یکی از نکات مهم این است که تربیت را باید مبتنی بر مبانی تربیت در نظر گرفت و مبانی تربیت عبارتست از ویژگی هایی که انسان به صورت فطری دارد و همه ابعاد وجودی انسان باید هماهنگ تربیت شوند.


برنامه‌های مبتنی بر تربیت جنسی باید مبتنی بر ویژگی‌های فطری باشد

در مقطع کودکی برخی از خصوصیات و ویژگی های انسان اگر تعالی پیدا کند در بزرگسالی دچار اختلالات جنسی و ناهنجاری های جنسی نخواهد شد بنابراین باید روی این مسأله کار شود که چگونه از این مبانی استفاده شود و به اصول رسید و از اصول روش ها و تکنیک ها استخراج شود و آن امر عملیاتی شود که باید انجام شود.

همه برنامه های مبتنی بر تربیت جنسی باید مبتنی بر ویژگی های فطری و هماهنگ با آنها باشد و باید در تربیت اقتضای مراحل سه گانه رشد لحاظ شود و برگرفته از آموزه های دینی باشد نه بر اساس آموزه هائی که در غرب وجود دارد. آموزش جنسی نباید غربی باشد و برخی از بسترهای لازم را والدین قبل از ورود به آموزش رسمی نیاز است که برای فرزندان فراهم سازند؛ در آموزش و پرورش نیز برای والدین برنامه ریزی شود.


شناسایی مسائل جنسی در هر دوره از رشد و مقاطع تحصیلی

باید گروه پژوهشی منتخب به بررسی منابع تربیت جنسی چاپ شده بپردازد و از مطالب و تحقیقات انجام شده استفاده شود و متن آموزشی هر دوره توسط گروه متخصصان تربیتی زیر نظر کارشناسان دینی تدوین شود تا بد آموزی یا غلط آموزی در آن وجود نداشته باشد؛ همچنین کارگاه های آموزشی و تربیت جنسی برای معلمان و مربیان آموزش و پرورش گذاشته شود تا مهارت های لازم را جهت آموزش به دانش آموزان در مقاطع مختلف فرا گیرند. شناسایی مسائل جنسی در هر دوره از رشد و مقاطع تحصیلی در راستای این هدف حائز اهمیت است.

فهرست مطالب آموزشی برای هر دوره و مقطع تحصیلی توسط متخصصان و اساتید فن تهیه شود و متون آموزشی هر دوره توسط یک گروه متخصص بررسی و تدوین شود و نهایتا توسط گروه دیگری از متخصصان به صورت کامل بررسی شود؛ اگر این امور به صورت کاربردی کار انجام نشود بدون نتیجه خواهد بود. مبانی تربیت جنسی باید به صورت موشکافانه مطالعه شود.


برداشت‌های نادرست از آموزش جنسی آسیب زا است

نیاز است همه داشته های موجود در زمینه امر جنسی به صورت فهرست وار و متن آموزشی ارائه شود و سپس بر روی این مطالب بحث شود؛ همگان با آموزش امر جنسی موافق هستند فقط چگونگی این امر دارای اهمیت بسیاری است و گاه برداشت های نادرست از این موضوع آسیب زا است.

اینجا این پرسش پیش می آید که نا به هنجاری جنسی چیست؟ آیا می توان به این گروه آموزش داد؟ هنجاری جنسی چیست؟ آیا نیاز به ارائه نظریه رویکرد بازشناسی فطرت و بازسازی فطرت است؟ آیا ملاک هنجارها و نا به هنجاری جنسی فطرت است؟ هنجار آن امری که متمایل و هماهنگ با فطرت و بقیه ابعاد وجودی انسان است. ملاک پنجگانه ای در این زمینه وجود دارد که این ملاک ها در جای خود جای بحث دارد. متون آموزش جنسی از مقالات و کتاب هائی در حال حاضر وجود دارد، برداشت نمی شود.
 
 
بایدها و نباید‌های آموزشی امر جنسی


ارائه مدل تربیت جنسی

حجت الاسلام مهدی عباسی، کارشناس مباحث خانواده و تربیت دینی در ادامه درباره موافقت با آموزش جنسی با ارائه مدل خاص گفت: برای مدل تربیت جنسی سهم چند موضوع مشخص شود؛ نخست اینکه مربی چه کسی است و چه کسی باید محتوا را منتقل کنند آیا والدین هستند که در این زمینه والدین به آموزش نیاز دارند و سهم آیتم مربی باید مشخص شود که والدین تا چه حد می توانند در این زمینه سهیم باشند؛ همچنین معلمان و مربیان مهد کودک و مشاوران و کنشگران مجاز امر جنسی چه سهمی می توانند داشته باشند.


همسران در رابطه جنسی مشکل دارند

نیاز است تا این پروتکل شروع شود که یک طرف آن مربی است و طرف دیگر کودکان، نوجوانان و جوانان در انتظار ازدواج و جوانان در حال ازدواج هستند؛ همچنین همسران نیاز به آموزش دارند. بعد دیگر محتوای آموزشی است که قبل از اینکه اعضای جنسی به کودکان آموزش داده شود.
 
تربیت عقل توسط والدین چگونه باید باشد که ساختار شناختی و ذهنی ایجاد می کند؛ محتوا درباره اعضای جنسی دارای اهمیت است چراکه حتی در بزرگسالان دیده می شود که همسران در رابطه جنسی مشکل دارند چراکه در تصویر خودشان از بدن با مشکل روبرو هستند. حتی نیاز است که والدین به دختر نوجوان برای شروع و تجربه رشد بدنی و جسمی تبریک بگویند؛ این امور نیاز به آموزش دارد و آموزش از تربیت جدا نیست و پرورش با تعلیم درهم آمیخته است.

 
جایگزینی آموزش مناسب جنسی به جای فیلم‌های پورن

از طرفی این پرسش مطرح می شود که درباره عمل جنسی آیا نیاز است که به کودکان شش تا هفت ساله آموزش داده شود؟ نیاز نیست که به کودکان در این سن عمل جنسی آموزش داده شود اما دختر هشت ساله ای که در این زمینه آگاهی دارد نیاز به آموزش دارد و توصیه های مصونیت و بهداشت جنسی برای این کودکان باید گفته شود چراکه آموزشی که در فیلم های پورن در مدرسه دیده است در ذهن کودک شکل گرفته است، به همین دلیل نیاز به جایگزینی یک آموزش مناسب است و این موضوعات جای بحث دارد. مدل آموزش جنسی باید استخراج شود؛ منابع دینی غنی داریم که می توان از آنها استفاده کرد.

بعد چهارم شیوه انتقال پیام است. بنده با این موضوع که برای آموزش جنسی دولت حذف شود موافق نیستم؛ در گذشته حفاظت های دقیقی از سوی والدین برای کودکان درباره امر جنسی لحاظ شده است اما در شرایط فعلی والدین نمی تواند با تلگرام مقابله کنند.
 
نمی توان ساختار را حذف کرد؛ خانواده در برابر آماج حملاتی قرار گرفته است که از در و دیوار وارد می شود و در شرایط فعلی خانواده گم شده است. شیوه انتقال پیام کتاب درسی، داستان، رسانه و کلاس درس است و برای تک تک این آیتم ها نیاز به طراحی پروتکل داریم.

علی آذین، سکسولوژیست پژوهشگاه ابن سینا در ادامه گفت: برای کودکی که مسائل جنسی را آگاه است، آموزش راهکار است. این نوع آموزش همگانی است و نباید از کلینیک شروع شود و سپس نسخه همگانی برای آموزش ارائه داد.
 
 
بایدها و نباید‌های آموزشی امر جنسی


تلقی مذهبی‌ها و غیر مذهبی‌ها از امر جنسی به صورت خیالی و یا ایده آلی

سجاد مهدیزاده، محقق و پژوهشگر نیز در این نشست گفت: مباحث نظری پایه ای نیست و در حیطه نظریه پردازی درباره امر جنسی و عمل جنسی ضعف وجود دارد. درباره اینکه متن آموزشی با چه محتوایی در این راستا ارائه شود ضعف هائی وجود دارد و حتی تلقی مذهبی ها و غیر مذهبی ها از امر جنسی به صورت خیالی و یا ایده آلی است و فهم آنان نادرست است. در این حیطه هم کاری نشده است و از طرفی اختلاف ما در نقش دولت در جامعه است که نحوه سیاستگذاری در این زمینه چگونه باشد.

اینجا این پرسش مطرح است که در تربیت انسان آیا خانواده محور است یا دولت؟ در این موضوع که آموزش و پرورش متولی تربیت است، اختلاف وجود دارد. مشکل در شرایط فعلی این است که جامعه بیمار چگونه درمان شود؟ دستورهای دینی در شرایط جامعه عادی طبیعی صادر شده است اما در جامعه بیمار حتی ازدواج با به هم ریختگی مواجه می شود آمار مراجعین متاهلین به روسپیگری و ازدواج بیشتر از مجردین می شود.


نیاز به تربیت نیروی انسانی برای تربیت خانواده است

در حال حاضر با جامعه ای مواجه شده ایم که خانواده در تربیت ضعف دارد و آموزش و پرورش در این زمینه خلأ دارد و نیاز به تربیت نیروی انسانی برای تربیت خانواده است. خانواده برای آموزش امر جنسی محور است اما در این زمینه خانواده ضعف دارد؛ حال این پرسش مطرح است که این خانواده را چه کسانی می توانند توانمند سازند؟ آموزش و پرورش یا مشاوران متولی هستند؟ معلم و مربی در این مسیر علمی از مسیر مشخص محروم است و با توجه به اینکه ساختار آموزشی برای تربیت نیست و برای کنکور است حتی با قراردادن کتاب های آموزشی بدون کنکور به نتیجه نمی رسد و خوانده نمی شود.

در آموزش رسمی ما مخاطب های فراوان داریم و نمی توان در فضای رسانه عمومی همه این مشکلات را مطرح کرد و از متن آموزشی باید برای آموزش به سمت نیروی انسانی، پدر یا مادر یا مربی و معلم رفت که آموزش از طرف آنان باشد.
 
 
تفکیک بین هویت جنسی و جنسیتی

محمدتقی کرمی قهی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در قدم نخست باید مشخص شود که ما می خواهیم به آموزش در جامعه ایرانی بپردازیم یا نظریه در این باره داشته باشیم و این نظریه در ظرف مخاطبان جامعه ایرانی چگونه قابل پیاده سازی است؟ آموزش جنسی باید با نظر به تجربیات فردی و یا نظر به تجربیات علمی قابل استناج و تعمیم داده شود و به صورت علمی درآورد و از آن سیاست استخراج شود.
 
تفکیک بین هویت جنسی و جنسیتی حائز اهمیت است؛ به نظر می رسد بحث هویت جنسی متأثر از هویت جنسیتی است و تا وقتی که ما نظریه جنسی را پیرامون هویت جنسی تعقیب نکنیم بحث ما در هویت جنسیتی و مسائل مختلف حل نخواهد شد.
 
تفکیک بین آموزش و تربیت از جمله دیگر مقوله هائی است که در این راستا می توان به آن پرداخت. همچنین باید توجه دشت که در بحث تربیت چه روش ها، اصول، مبانی و چگونگی هائی وجود دارد؟ این تربیت شاخه های مختلفی پیدا می کند که در کنار تربیت جنسی، تربیت عبادی، عاطفی و انواعی از تربیت ها مطرح می شود. یکی از آنها تربیت جنسی است که ناظر به فعالیت غریزه جنسی است و تا وقتی که نظریه ما بر اساس و اصل تربیت مشخص نشود در این حوزه نمی توانیم به نتیجه مشخصی برسیم.

تفکیک بین مخاطبان نیازمند به آموزش باید به صورت دقیق انجام شود و در کنار تفکیک سازی، باید نیاز سنجی این مخاطبان نیز بررسی شود. تفکیک بین آموزش مستقیم و غیر مستقیم و رسمی و غیر رسمی و داشتن یک نظام فکری از بالا به پایین و جمع تفکر قیاسی و استقرائی نسبت به این موضوع دارای اهمیت است. قبل از مباحث هویت جنسی به انسان شناسی باید توجه شود تا به یک نظریه جامع رسید.

در مسأله جنسی، جامعه از بین رفته و دولت جایگزین شده است و این پرسش مطرح است که کدام دستگاه یا نهاد فرهنگی در این دوره چهل‌ ساله درست عمل کرده است که انگیزه برای تشکیلات جدیدی در این موضوع وجود داشته باشد. ما مفهومی لازم داریم که امر جنسی را در جامعه خودمان تعریف کند؛ در شرایط فعلی مسأله امور جنسی که امری طبیعی بوده به امر غیرطبیعی تبدیل شده است.


ایجاد ذائقه جدید

تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در ادمه گفت: همه تلاش ها بر این است که کار سازمانی انجام شود و سازمانی درست شود که مسائل و تربیت جنسی را حل کند؛ این مسیر اشتباه است بلکه همه تلاش ها باید در این راستا باشد که یک حساسیت دانشی و معرفتی تولید و مشکل حل شود. این قصه قابل حل شدن نیست و روانشناسان و جامعه شناسان نمی توانند حل کنند چراکه این قصه، قصه فرهنگ عمومی است و باید ذائقه ای ایجاد شود که این ذائقه پاسخگو باشد و به درون خانواده ها نفوذ کند./503/241/ح

ادامه دارد....

تهیه و تنظیم: فاطمه ترزفان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲