vasael.ir

کد خبر: ۱۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ - 14 November 2019
آیت‌الله غروی؛

جذب حداکثری و تحمل؛ شیوه پیامبر برای حفظ انسجام جامعه نوپای اسلامی

وسائل ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح رویکرد پیامبر(ص) برای تحقق وحدت در جامعه اسلامی گفت: هنر آن حضرت تحمل ضعیف‌الایمان‌ها و حتی منافقانی بود که نفاق خود را علنی نمی‌کردند و همه اینها برای فراهم ماندن امکان جذب حداکثری افراد به اسلام، حفظ پیوندهای اجتماعی و وحدت و انسجام جامعه نوپای اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار وسائل، آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جذب حداکثری و تحمل؛ شیوه پیامبر(ص) برای حفظ انسجام جامعه نوپای اسلامیجامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه، در گفتگویی درباره سبک مدیریتی و رهبری پیامبر(ص) در جامعه اسلامی برای تحقق وحدت گفت: یکی از ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) این بود که حتی کسانی را که از حداقل ایمان بهره می‌بردند در جبهه اسلام حفظ می‌کردند و آن‌ها را نفی و طرد نمی‌کردند. حتی در پاره‌ای از موارد که خطاهایی از این افراد می‌دیدند اما سعی می‌کردند آن خطاها را آشکار نکنند. همچنین افرادی بودند که دچار رگه‌هایی از نفاق بودند ولی آن را اظهار نمی‌کردند و می‌کوشیدند خودشان را با پیامبر(ص) و مسلمانان تطبیق دهند ولی حتی پیامبر(ص)‌ این افراد را هم دفع نمی‌کردند.

 

جذب حداکثری و تحمل؛ شیوه پیامبر(ص) برای حفظ انسجام جامعه نوپای اسلامی

 

تحمل و مدارای پیامبر با جریانات ضعیف‌الایمان

وی ادامه داد: البته پیامبر(ص) کلیت مسائل را بیان می‌کردند و به عبارتی گاهی جریانات نفاق را افشا می‌کردند ولی تا این جریان‌ها و اشخاص نفاق خود را عیان نمی‌کردند پیامبر(ص) نیز انگشت اشارت به سمت آن‌ها نمی‌گرفتند و به عبارتی آن‌ها را تحمل می‌کردند.

آیت‌الله غروی اظهار کرد: برای نمونه پیامبر(ص) می‌دانستند وقتی مسئله ولایت امام علی(ع) را بعد از خودشان اعلام رسمی می‌کنند بعضی به دلیل ضعف ایمان نمی‌توانند این امر را تحمل کنند و با اینکه برای ابلاغ مسئله ولایت دستور از سوی خداوند داشتند اما چون فکر نمی‌کردند این مسئله فوریت دارد مترصد بودند شرایط مناسب‌تری برای بیان این امر فراهم شود‌. از این رو به مقطع خاصی که می‌رسد دستور از پروردگار می‌رسد «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ و اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» (اى پيامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نكنى پيامش را نرسانده‌اى. و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد.)

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: این در حالی است که این دستور در زمانی ابلاغ می‌شود که مکه فتح شده و مدیریت جامعه اسلامی تحت اختیار شخص پیامبر(ص) است و کفار و مشرکان تسلیم شده‌ و اسلام آورده‌اند، اما چه وضعیتی در جامعه اسلامی است که خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید که او را از مردم حفظ می‌کند. نگرانی پیامبر(ص) نیز از حذف فیزیکی نبوده، بلکه ایشان نگران این بود که ابلاغ این پیام باعث اعلام مخالفت برخی شده و تأثیر نامطلوبی بر جامعه بگذارد و حریم پیامبر(ص) شکسته شود.

وی یادآور شد: لذا هنر پیامبر(ص) تحمل ضعیف‌الایمان‌ها و حتی منافقانی بود که نفاق خود را علنی نمی‌کردند و همه این‌ها برای حفظ پیوندهای اجتماعی و انسجام جامعه نوپای اسلامی بود. این سنت و سیره‌ای است که امروز باید به آن توجه کرد و به یاد داشت که در یک جامعه افراد با درجات و مراتب مختلف ایمان زندگی می‌کنند و هر شخصی که درجه ایمان بالاتری دارد نباید افراد درجه پایین‌تر را بی‌ارزش و حقیر تصور کنند و ایمان آنها را زیر سؤال ببرد.

 

تأثیر منفی برخوردهای تند در قطع ارتباط همیشگی افراد با حقایق دین 

آیت‌الله غروی ابراز کرد: نکته مهم دیگر این است که ائمه اطهار(ع) در مواجهه با کسانی که ولایت آن‌ها را قبول نداشتند ولی جزو علما محسوب می‌شدند، اگر درخواست دیدار یا حضور در جلسات درس‌شان را می‌کردند با پاسخ مثبت ائمه اطهار(ع) مواجه می‌شدند. البته امامان حق را بیان می‌کردند و از بیان حق فروگذار نمی‌کردند اما نوع برخورد آن‌ها با این افراد یک برخورد حساب‌شده و هوشمندانه برای جذب آنها بود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه اظهار کرد: مجموعه رفتارهای پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) برای جذب افراد و تقویت وحدت جامعه نشان می‌دهد که باید روال متعادل و میانه‌ای را در برخورد با جامعه در پیش گرفت تا زمینه جذب حداکثری افراد با درجات مختلف ایمانی و معرفت دینی همواره فراهم باشد و به گونه‌ای برخورد نکرد که ارتباط با این افراد به طور کامل از هم گسسته شود و مسائل حق به گوش این افراد نرسد. زیرا وقتی برخوردها با افراد ضعیف‌الایمان تند و دفعی شود زمینه برای ارتباط از بین می‌رود و دیگر نمی‌توان حقایق اسلام را برای آنها بیان کرد.

وی بیان کرد: اینکه مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی مسئله تقریب مذاهب را مطرح کردند براین نظر بودند که اگر این راه گفت‌وگو و وحدت باز شود زمینه برای آشنایی آنها با حقایق اهل بیت(ع) فراهم می‌شود. لذا پیامبر(ص) با مدارا و تحمل برای برقراری و پایداری ارتباط با همه افراد جامعه اسلامی با گرایش‌ها و درجات مختلف ایمان تلاش می‌کردند تا هم عموم جامعه به اسلام جذب شود و هم حلقه‌های اتصال و وحدت امت نوپای اسلامی مستحکم شود.

 

جذب حداکثری و تحمل؛ شیوه پیامبر(ص) برای حفظ انسجام جامعه نوپای اسلامی

 

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، به مناسبت هفته وحدت درباره سبک مدیریتی و رهبری سیاسی در اسلام با استفاده از الگوی رفتار مدیریتی پیامبر(ص) و برمبنای آیه «رحماء بینهم» و اصل وحدت‌گرایی در جامعه اسلامی گفت: در مورد مقوله وحدت در امت اسلامی مطالب فراوانی وجود دارد. اما نکته مهم در وهله اول فهم چیستی وحدت است که اساساً منظور از وحدت، معیارها و محور وحدت چیست. همگان باید بدانند منظور از وحدت این نیست که دیگران از عقاید و باورهای مذهبی خود دست بردارند، بلکه امت اسلامی با وجود داشتن اختلافات عقیدتی، رفتاری و مذهبی با همدیگر تعامل داشته باشند و این تعامل بر مبنای محبت و اخوت باشد که خداوند فرموده: «انما المومنون اخوه».

 

ضرورت فهم تبعات منفی عدم وحدت‌ در امت اسلامی

وی ادامه داد: البته این کار آسانی نیست و مستلزم یک کار بزرگ تربیتی است. به طور معمول از وحدت به راحتی سخن گفته می‌شود اما در عمل مشاهده می‌شود که حتی جریان‌های انقلابی داخل نظام موفق به ایجاد وحدت بین خود نمی‌شوند و حتی سر از تکفیر همدیگر درمی‌آورند و یکدیگر را متهم به القاب و صفات زشت و ناپسند می‌کنند و این به خاطر عدم فهم واقعی وحدت است.

تویسرکانی اظهار کرد: نکته دیگر که می‌تواند به تحقق وحدت در جامعه اسلامی کمک کند فهم تبعات منفی عدم وحدت است. در این راستا همه باید متوجه شوند که تنها راه موفقیت و راهبرد نجات امت سلام و رسیدن مسلمانان به آرزوهای دیرینه، وحدت است و هیچ راهی جز وحدت وجود ندارد. امت اسلام باید به این درک برسد که نتیجه تفرقه و اختلاف، رشد و فعال شدن جریانات تکفیری است که نه سنی و نه شیعه را قبول دارند و با اختلاف، تفرقه، دشمنی و کینه‌ورزی سرمایه‌های جهان اسلام به هدر می‌رود و لذا باید بر روی تبیین آثار وحدت کار زیاد و عمیقی انجام شود.

 

رسالت مهم رسانه‌ها برای تبیین چیستی، آثار و چگونگی وحدت

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج بیان کرد: مسئله دیگر راهکار و چگونگی تحقق وحدت است. یعنی باید صاحب چه ویژگی‌هایی بود، چگونه تربیت شد و چه تمرین‌هایی انجام داد تا موفق به ایجاد وحدت شد. به نظر می‌رسد در این رابطه بهترین الگو، قرآن و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هستند که همواره منادی وحدت بودند. امام علی(ع) می‌فرمایند اگر دیدید کسی در صدد ایجاد اختلاف و تفرقه در میان امت اسلام است باید نابود شود حتی اگر زیر عمامه من باشد. متأسفانه دستاوردهای مناسب و در تراز انقلاب اسلامی در زمینه وحدت در جامعه به دست نیامده و بیشتر شعاری عمل شده است. درست است که در راستای وحدت حوزه و دانشگاه، شیعه و سنی و تقریب ادیان و مذاهب تلاش‌های زیادی شده اما به آن تربیت لازم که افراد با روحیه وحدت‌گرا رشد کنند و به بلوغ برسند کمتر توجه شده است و همه توقع دارند دیگران به نام وحدت تسلیم عقاید و افکار آنها شوند.

وی تأکید کرد: به اعتقاد من رسانه‌ها باید به طور مفصل و علمی باید بر روی سه اصل چیستی، آثار و چگونگی وحدت بر مبنای آیات قرآن و سیره اهل بیت(ع) کار کنند. قرآن در این باره آیات متعددی دارد که یکی از آنها همین آیه « اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» است و باید واقعا به توجه ویژه‌ای به مفهوم «رحماء بینهم» هم در داخل کشور و هم امت اسلامی شود. از آیات مهم دیگر در مقوله وحدت می‌توان به «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» و «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ» (پس به [بركت‌] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُرمِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مى‌شدند. پس، از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه، و در كار[ها] با آنان مشورت كن، و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن) اشاره کرد.

وی یادآور شد: قرآن پیامبر(ص) را به مثابه محور وحدت جامعه اسلامی مطرح می‌کند که حقیقت محبت و مهربانی است و این رحمت پیامبر(ص) شامل همه افراد در جامعه اسلامی می‌شود و این مختص همه دوره‌های زندگی رسول اکرم(ص) است؛ چه قبل از بعثت، چه بعد از بعثت و در مکه که حکومت ندارند و در اقلیت هستند و چه در مدینه که حکومت دارند و در اکثریت هستند.

تویسرکانی اظهار کرد: در واقع عضو لاینفک زندگی پیامبر اکرم(ص) «رحماء بینهم»، محبت و مهربانی حتی در اجرای حدود است. روایت شده کسی عمل نامشروعی انجام داده بود و باید سنگسار می‌شد. عده‌ای گفتند ماند سگ جان داد، پیامبر(ص) به این رفتار اعتراض کرد و فرمود نباید بی‌ادبی کنید، تحقیر مکنید و کلام‌تان باید مشحون از ادب و دلسوزی نسبت به دیگران حتی کسی که حد خدا بر او جاری می‌شود، باشد. در واقع در عین حال که حد خدا بدون رأفت باید انجام شود اما باید دل ما برای ان فرد که عضوی از جامعه اسلامی است بسوزد و برای او طلب عفو و مغفرت کرد. در واقع پیامبر(ص) به مثابه الگوی واقعی «رحماء بینهم» به طور عملی وحدت را در جامعه ایجاد کرد.

 

سه شیوه قرآنی برای جذب حداکثری و دچار نشدن به دوگانه‌های جعلی

تویسرکانی درباره نقش مدیریت و رهبری پیامبر(ص) در گرفتار نشدن جامعه آن روز به دوقطبی‌های کشنده و وحدت‌شکن گفت: البته در زندگی واقعی دوگانه‌ها وجود دارد اما مهم این است که جامعه گرفتار دوگانه‌های جعلی و کاذب نشود. پیامبر اسلام(ص) با محبت، بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی اجازه نمی‌دادند جامعه اسیر این‌گونه دوگانه‌ها شود. خداوند متعال به پیامبر اکرم(ص) دستور می‌دهد: «ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ»؛ خداوند از پیامبر(ص) می‌خواهد در تبیین پیام و آرمان الهی از سه شیوه استفاده کند؛ حکمت که مخصوص نخبگان جامعه است، موعظه برای بخشی از جامعه است که بیشتر احساسات و عواطف بر آنها حاکم است و در نهایت با مخالفان و دشمنان از «جدال احسن» استفاده کند. در واقع با خودی از شیوه «موعظه حسن» و با غیر خودی و مخالف از شیوه «جدال احسن» باید بهره برد.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج تأکید کرد: به عبارتی اگر قرار است حجتی بر کسی اقامه شود باید در قالب تکریم و احترام باشد نه در قالب تحقیر، توهین و سرزنش. همین شیوه رفتاری و مدیریتی پیامبر(ص)‌ بود که جذب حداکثری را محقق ساخت که گام مهمی در تحقق عملی وحدت در جامعه اسلامی است.

 

چرا جریان‌های انقلابی به وحدت نمی‌رسند؟

تویسرکانی درباره موانع تحقق وحدت حتی در بین جریان‌های انقلابی گفت: شاید نکته‌ای را که بیان می‌کنم خیلی از افراد جرئت نداشته باشند که بیان کنند. اما سوگمندانه باید قبول کرد در برخی جریان‌های انقلابی کشور رگه‌های تکفیر وجود دارد و اینها حتی مخالفان خود از خیمه انقلاب و در میان جبهه مؤمن انقلابی را تکفیر می‌کنند. در حالی که همه آنها اسلام، امام(ره) و مقام معظم رهبری را قبول دارند و تنها اختلاف آنها در شیوه‌ها و روش‌هاست، اما نمی‌توانند با هم کنار بیایند و این نشان می‌دهد تمرین واقعی وحدت انجام نشده است. حتی یکی از بزرگان حرف عجیبی زده بود که «از وحدت نباید بت بسازیم» و من هنوز مفهوم آن را متوجه نمی‌شوم. در حالی که طبق آموزه‌های صریح قرآن ما مأمور به وحدت هستیم و اختلاف و تفرقه برای جامعه اسلامی سم است.

وی بیان کرد: در حالی که رهبر معظم انقلاب در موسم انتخابات از همه آحاد ملت حتی مخالفان خودشان برای حضور در انتخابات بر محور ایران‌دوستی دعوت می‌کنند، اما عده‌ای نه ایران، نه اسلام، نه اهل بیت(ع) و نه انقلاب و نه رهبری محورشان نیست بلکه خودشان را محور و معیار وحدت می‌دانند و هر کسی را که مخالف‌شان باشد باطل می‌دانند و معتقدند فهم صحیحی از انقلاب و رهبری ندارند و گزاره‌های این چنینی را بر پیشانی مخالفان خود می‌چسبانند. اینکه عده‌ای به لاابالی‌گری و ضد دین بودن و عده دیگری به تحجر، ضدیت با آزادی و مردم متهم شوند نتیجه این دوگانه‌سازی جعلی در جامعه تحت عنوان چپ و راست است و اگر بیانات امام(ره) را در این باره مطالعه کنید می‌بینید که ایشان با چه سوز و گدازی این جریان‌ها را دعوت به وحدت، گذشت و ایثار می‌کند.

تویسرکانی ابراز کرد:‌ مردم عادی هم عدالت، هم آزادی، هم استقلال و هم معنویت را می‌خواهند. به یاد دارم یکی از بزرگان جریان چپ بیان کرده بود باید جریانات سیاسی را قرمز و آبی کنیم. در حالی که ما در یک جامعه انقلابی زندگی می‌کنیم و محور وحدت در این جامعه ولایت است و همه فارغ از سلیقه، جریان و گرایش سیاسی باید به دنبال تحقق گفتمان ولایت باشند در عین حال که ممکن است روش‌های متفاوتی داشته باشیم. لذا جامعه‌ای که ولایت دارد اختلاف و تفرقه در آن معنا و مفهومی ندارد و همانطور که بیان شد اگر ضعفی در وحدت هم وجود دارد ناشی از عدم فهم این مفهوم و گم کردن معیارها و ملاک‌های حقیقی وحدت است./504/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹