vasael.ir

کد خبر: ۱۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹ - 09 November 2019
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه:

حقوق بشر اختراع غربی یا کالای اروپایی نیست

وسائل ـ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه حقوق بشر یک اختراع غربی یا کالای اروپایی نیست که به دیگران صادر شده باشد، گفت: برای ما حقوق بشر قسمتی از عقلانیت ما است که ریشه در اسلام دارد.
به گزارش وسائل، محمدجواد لاریجانی دبیر ستادحقوق بشر اختراع غربی یا کالای اروپایی نیست حقوق بشر قوه قضائیه، در سی و چهارمین نشست ساز وکار گزارش‌دهی دوره‌ای حقوق بشر سازمان ملل موسوم به (یو پی آر) در ژنو سوئیس ایراد سخن کرد و دستاورد‌های حقوق بشری و گزارش دوره‌ای کشورمان پرداخت؛ مشروح سخنرانی را در ادامه می‌خوانیم:

آقای رئیس، هیات‌های محترم، خانم‌ها و آقایان؛
برای من افتخار است که در سی و چهارمین جلسه کارگروه یو پی آر حضور دارم.
سازوکار یو پی آر روندی منحصر به فرد می‌باشد که وضعیت حقوق بشر کشور‌های عضو سازمان ملل را به صورت دوره‌ای بررسی می‌کند و فرصت بهبود وضعیت حقوق بشر را از طریق اتخاذ اقدامات مقتضی فراهم می‌آورد.

بنابراین، جمهوری اسلامی ایران یو پی آر را به عنوان سازوکاری که وضعیت حقوق بشر تمام اعضای سازمان ملل را به صورت برابر مورد بررسی قرار می‌دهد در حد والایی ارزش می‌نهد. با توجه به فعالیت‌های جهت‌دار سیاسی سازمان ملل، این رفتار و سازوکار نسبتا منصفانه قابل تقدیر می‌باشد.

سیاسی کاری، جانبداری و بازی‌های سیاسی به شدت در حال صدمه وارد کردن به اعتبار، تاثیرگذاری و آوازه سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین المللی که وظیفه‌اش ایجاد گفتگو‌های صلح آمیز و متمدنانه بین ملتهاست، می‌باشد.

با در نظر گرفتن این حقایق تأسف بار، یو پی آر سرمایه‌ای ارزشمند می‌باشد که می‌بایست خیلی با احتیاط از آن در مقابل فعالیت‌هایی که ارزش آن را خدشه دار می‌کنند، محافظت کرد.

آقای رئیس؛
با در نظر گرفتن این نکته که ایران از طرف‌های معاهدات و اسناد بین المللی حقوق بشری مهمی می‌باشد، همواره گزارش یو پی آر را امری کاملا جدی تلقی نموده است و حجم کاری قابل توجهی را به آن اختصاص داده است. در نتیجه، امروز ما مفتخریم که گزارشی جامع و پیچیده که تقریبا تمامی توصیه‌ها را خطاب قرار داده است به این اجلاس باشکوه ارئه دهیم.

آقای رئیس؛
گزارش ما با رویکردی سازنده توصیه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و به عنوان امری بی اهمیت به آن‌ها نمی‌نگرد. باید بر این نکته تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران راهبرد و چارچوبی مفهومی برای ارتقاء و توسعه حقوق بشری دارد که ریشه در عقلانیت اسلامی بر مبنای نظام ما دارد.

در قرآن مجید ما می‌خوانیم: "لقد کرمنا بنی آدم" که مفهمومش این است که کرامت انسان، آزادی و برابری و تمام حقوقی که به وی اهدا شده است همه از جانب خداوند می‌باشد و نه کسی دیگر!

کرامت انسانی هدیه و یا صدقه‌ای نیست که از جانب سازمان ملل یا هر شخص دیگری به انسان داده شده باشد. حقوق بشر یک اختراع غربی یا کالای اروپایی نیست که به دیگران صادر شده باشد! برای ما حقوق بشر قسمتی از عقلانیت ما است که ریشه در اسلام دارد.

آقای رئیس؛
در راستای این هدف، ما سیاست‌های خاص و قوانین و مقررات مربوط به آن را اتخاذ و سازوکار‌های جدیدی را تاسیس نموده ایم که شامل:. تصویب و انتشار منشور حقوق شهروندی در آذرماه ۱۳۹۵. تصویب قانون الحاق بندی جدید در قانون مبارزه با مواد مخدر در آبان ۱۳۹۴. تصویب قانون حمایت از حقوق افراد با معلولیت‌های جسمی، دی ماه ۱۳۹۷. تصویب قانون آیین دادرسی کیفری جدید مطابق با استاندارد‌های حقوق بشری شامل حقوق متهم (لحاظ نمودن سازوکار‌های حمایتی) و تعریف و ممنوعیت شکنجه. ماده ۶۶ آیین دادرسی کیفری در رابطه با نقش سازمان‌های مردم نهاد در طرح شکایت در راستای حمایت از حقوق بشر یکی دیگر از ابداعات مهم حقوقی دیگر در این رابطه می‌باشد.

آقای رئیس؛
گزارش جمهوری اسلامی ایران که امروز در محضر شما می‌باشد فعالیت‌هایی که از دور دوم به انجام رسیده است را شرح می‌دهد. در راستای عمل به توصیه‌های دور دوم، در اولین قدم، شورای حقوق بشرجمهوری اسلامی ایران کمیته‌ی ملی پیگیری اجرای توصیه‌های پذیرفته شده متشکل از نمایندگا ن. وزارت خانه‌های مربوطه را در مرداد ۱۳۹۴ تأسیس کرد و همزمان با آن کمیته مشاوره سازمان‌های مردم نهاد را تأسیس نمود.

توصیه‌ها بر اساس موضوعاتشان دسته بندی شدند و سپس به وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد مربوطه برای اجرا و ارائه‌ی گزارش‌های مربوط به خود اطلاع داده شدند. جلسات متعددی برای هماهنگی و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های مربوطه برگزار گردید.

پس از دریافت گزارش‌های مربوطه، کمیته تدوین با حضور نمایندگان وزارت خانه‌های مربوطه تشکیل گردید و متعاقب بررسی دقیق عملکرد سازمان‌ها و دیدگاه‌های نمایندگان جامعه مدنی، گزارش کنونی تنظیم گردید.

آقای رئیس؛
جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای ارتقاء حقوق بشر از طریق اتخاذ رویکردی سازنده تلاش نموده است. با این وجود، ما با چالش‌هایی نیز در این راه رو به رو بوده ایم.

تحریم‌های اقتصادی که با عنوان اقدامات یک جانبه‌ی زورمدارانه شناخته می‌شوند مانعی بر سر راه دستیابی به توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌باشند و برخوردای از تعدادی از حقوق لحاظ شده در میثاقین حقوق اجتماعی اقتصادی و حقوق مدنی و سیاسی و دیگر حقوق از جمله حق زندگی، بهداشت، کار و توسعه و ... را غیرممکن می‌سازند.

تحریم‌های اقتصادی ظالمانه از سوی آمریکا نمونه‌ی بارزِ شکلی از تروریسم می‌باشد که ملت ایران را هدف گرفته است. خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ و اعمال دوباره‌ی تحریم‌های یک جانبه علیه ایران و شرکای تجاری ایران از طریق ارعاب کشور‌ها و جلوگیری از تجارت و سرمایه گذاری در ایران مثالی واضح از تروریسم اقتصادی می‌باشد که اصول مندرج در منشور سازمان ملل از جمله اصل حاکمیت، استقلال و عدم مداخله در امور داخلی دول دیگر را نقض می‌کند.

در این رابطه دیوان بین المللی دادگستری در مهرماه ۱۳۹۷ طی حکمی اعلام نمود که برخی از حقوق ایران از جمله حق خرید کالا برای رفع نیاز‌های بشردوستانه از چنان اهمیت ذاتی برخوردار می‌باشند که بی توجهی به آن‌ها ممکن است موجد عواقب غیر قابل جبرانی شود و ایالات متحده می‌بایست موانع ایجاد شده در نتیجه‌ی اقدام خود در اردیبهشت ۱۳۹۷ را برطرف کرده تا صادرات آزاد غذا، دارو، تجیزات پزشکی و همینطور قطعات و خدمات مورد نیاز برای امنیت هوانوردی به ایران تسهیل گردد. علیرغم الزام آور بودن ذات اقدامات موقتی دیوان، آمریکا در عمل از تبعیت از حکم مذکور سر باز زده است و موانع نه تنها برطرف نگشته بلکه در عمل شدید‌تر نیز شده اند.

تروریسم نیز مثل تحریم امری وقیحانه برای کرامت انسانی و تهدیدی برای صلح وامنیت بین المللی می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین قربانیان تروریسم و به طور همزمان به عنوان یکی از قوی‌ترین مبارزین علیه این پدیده شوم باور دارد که تروریسم و افراطی گری به نقض فاحش حقوق بشر منتهی گشته و همینطور توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ملت‌ها را تهدید کرده است.

آقای رئیس؛
ایران همانند گذشته به شرکت در فعالیت‌ها و تبادل نظر‌های بین المللی در راستای ارتقاء حقوق بشر ادامه می‌دهد. علاوه بر این، ایران همواره همکاری خود را با سازوکار حقوق بشر سازمان ملل توسعه داده است و از هیچ تلاش سازنده‌ای در کار با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر فروگذار نکرده است.

در این رابطه، تعامل و همکاری با وظیفه داران و دعوت رسمی از سه گزارشگر ویژه برای حق بهداشت، حق غذا و اقدامات یک جانبه‌ی زورمدارانه برای بازدید از ایران و پاسخ به مکاتبات گزارشگران ویژه، تداوم تلاش برای ارتقاء همکاری با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر (دوهیئت بلند پایه از دفتر مذکور در تاریخ اردیبهشت ۱۳۹۷ و اسفند ۱۳۹۷ از تهران بازدید کردند) قابل ذکر می‌باشد. علاوه بر این، دعوت رسمی از شخص کمیساریای عالی نیز انجام گرفته است.

از سویی دیگر، در طول پنج سال گذشته ما همکاری‌های حقوق بشری و قضایی با تعدادی از کشور‌ها از جمله ایتالیا، دانمارک، برزیل، ژاپن، استرالیا، سوئیس، آفریقای جنوبی، اندونزی، و اتحادیه اروپا و همینطور گفتگو‌های حقوق بشری با کشور‌هایی همچون چین، روسیه، قطر و آلمان داشته ایم و همچنان این روند را ادامه خواهیم داد.

آقای رئیس؛
نمایندگان عالی رتبه از بخش‌های مختلف دولت در هیئت ایرانی حضور دارند که طبق برنامه زمانی جلسه سخنان خود را ایراد خواهند نمود. در این رابطه، از آنجایی که سوالات و پیشنهاداتی از قبل از سوی دیگر هیئت‌ها به ما تحویل داده شده است، هیئت همراه من تمام تلاش خود را در راستای پاسخ به سوالات و پیشنهادات سازنده خواهد نمود./908/241/ح
 
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳