vasael.ir

کد خبر: ۱۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴ - 05 November 2019
در پیش نشست نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی مطرح شد؛

سرعت بخشی به شکل‌گیری تمدن اسلامی با استفاده از ابزار هوش مصنوعی

وسائل ـ پیش نشست نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی ویژه نشست پژوهی و مطالعات دینی و هوش محاسباتی با حضور جمعی از پژوهشگران ۱۳ آبان در سالن آمفی تئاتر خوارزمی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار وسائل، پیش نشست نخستین همایش سرعت بخشی به شکل‌گیری تمدن اسلامی با استفاده از ابزار هوش مصنوعیملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی اسلامی ویژه نشست پژوهی و مطالعات دینی و هوش محاسباتی با حضور سید علی حسینی، مجری پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی «نجف»، پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه علم و صنعت ایران، مدیرعامل شرکت عامل‌های هوشمند دانای درنیکا و دانش آموخته دکترا از دانشگاه «جیرونا» اسپانیا و با حضور جمعی از پژوهشگران ۱۳ آبان در سالن آمفی تئاتر خوارزمی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.


معرفی زمینه‌های پژوهشی کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی

حسینی در این نشست به معرفی زمینه‌های پژوهشی کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی پرداخت، گفت: در دسته بندی خدمات بالقوه هوش مصنوعی به اسلام پژوهان می‌توان به پردازش زبان طبیعی، تحلیل زبانی واژگان و مجلات، پردازش کاربردی زبان طبیعی، تولید زبان طبیعی و بازیابی اطلاعات اشاره کرد. از دیگر خدمات استدلال در بخش‌های کشف تناقض، کشف نتیجه، کشف مقدمه و بازنمایی در دو قسمت مفاهیم و استدلال‌ها قابل ذکر است.


مجموعه تحقیقات صورت گرفته در حوزه پردازش قرآن

وی به تبیین مجموعه تحقیقات صورت گرفته در حوزه پردازش قرآن با عنوان لایه لفظی و کار‌های آماری و پردازشی روی حرکات، حرف و عبارات قرآنی پرداخت و گفت: لایه معنایی درباره جستجو، شباهت یابی و دسته بندی خودکار مفاهیم، آیات و متون قرآنی است.

مجری پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی «نجف» درباره دیگر زمینه‌های پژوهشی کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی ابراز داشت: دسته بندی احادیث در باب‌های فقهی و تشخیص ماشینی روایات مشابه و استخراج خودکار راویان حدیث، تشخیص خودکار احادیث ضعیف و قوی، ایجاد هستان شناسی‌های متنوع و پرسش و پاسخ خودکار درحوزه احادیث و پرسش و پاسخ خودکار و ایجاد هستان شناسی از جمله دیگر زمینه‌ها است.
 
 
سرعت بخشی به شکل‌گیری تمدن اسلامی با استفاده از ابزار هوش مصنوعی
 

مدیرعامل شرکت عامل‌های هوشمند دانای درنیکا در گفتگو با خبرنگار وسائل در حاشیه این نشست درباره هوش مصنوعی در ایران گفت: در ایران اساتید برجسته جهانی و مشهور در سطح بین المللی حضور دارند که مشغول به فعالیت هستند.


تعریف هوش مصنوعی / پیاده سازی کاربرد هوش مصنوعی در مسائل و موضوعات علم اسلامی

وی به تعریف هوش مصنوعی پرداخت و اظهار داشت: هوش مصنوعی موضوعی راهبردی و استراتژیک است و از دهه ۷۰ بنیانگذاران موسسه نور به دنبال پیاده سازی کاربرد هوش مصنوعی در مسائل و موضوعات علم اسلامی هستند و در دهه ۸۰ این فعالیت‌ها در بستر دانشگاه علم و صنعت فراهم شد که پس از یک دهه در حال حاضر آماده شکوفایی است.

مجری پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی «نجف» با اشاره به این مطلب که این فعالیت‌ها در حال حاضر جدید و نو است، گفت: در کشور‌های دیگر اسلامی درباره فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده است، این پرسش مطرح می‌شود که به چه میزان تکنولوژی و دین در آن کشور‌ها با یکدیگر ارتباط دارند.


شکل گیری شالوده تمدن اسلامی با ابزار هوش مصنوعی

پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه علم و صنعت ایران به اهداف و فعالیت‌های موسسات قم در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: قرار است که با ابزار هوش مصنوعی سریع‌تر و دقیق‌تر شالوده تمدن اسلامی شکل بگیرد که این شالوده از دل روایات استخراج می‌شود.

وی درباره تفاوت‌های تمدن غربی و تمدن اسلامی گفت: آنان به دنبال این امر نیستند که تمدن آنها برخاسته از دین تجلی یابد و آنها تأکید بر جدایی دین از زندگی دارند، اما هدف ما این است که ابزار‌ها در اختیار اسلام پژوه قرار بگیرد تا بتواند علوم انسانی اسلامی را به دقت و سریع‌تر برای شالوده تمدن اسلامی تولید کند.

مدیرعامل شرکت عامل‌های هوشمند دانای درنیکا افزود: این پژوهش‌ها برای تسریع اهداف الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی است و پیش نشست‌ها و همایش‌ها با هدف جریان سازی است که این امر به صورت یک کلیدواژه شناخته شده و رایج معرفی شود.


تبدیل روایات به قانون اساسی در هوش مصنوعی

دانش آموخته دکترا از دانشگاه «جیرونا» گفت: سرعت بخشیدن به تولید علومی که قرار است از طریق هوش مصنوعی انجام شود همین علوم بین رشته‌ای مانند اقتصاد و سیاست، جامعه شناسی و روانشناسی اسلامی است که برای ایجاد آنان در علوم انسانی همه روایات شیعه و آیات مربوط در زمینه علمی متفاوت است؛ در همین راستا همه روایات بررسی و قاعده و استراتژی و دکترین استخراج می‌شود و با این بنیان و شالوده تولید علم صورت می‌گیرد و روایات به قانون اساسی تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه ایران دارای جایگاه اول علمی و ارتقای هوش مصنوعی در غرب آسیا است، خاطرنشان کرد: در همین راستا ایران در جهان در این بخش براساس تعداد ارجاعات رتبه ۱۳ و براساس تعداد مقاله رتبه نهم را دارد که جایگاه و رتبه بالایی است.

گفتنی است، نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی ۲۸ فروردین سال ۱۳۹۹ در شهر قم با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، موسسه اشراق و عرفان، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) و آزمایشگاه داده کاوی دانشکده مهندسی برق کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار خواهد شد.

بررسی فقهی و تحلیلی، نظریه پردازی و الگوسازی، تحلیل فرصت‌ها و تهدیدها، طراحی الگوریتم و هستان نگار، استدلال ورزی و مدل سازی منطقی، برنامه‌های کاربردی و تعاملی هوشمند و ساخت پیکره و طراحی ابزار‌های پایه‌ای و میانی از جمله محور‌های همایش هستند./502/241/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳