vasael.ir

کد خبر: ۱۵۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸ - 02 November 2019
در نشست«جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی» تبیین شد؛

کارکرد فقه حکومتی در حل مسائل خانواده

وسائل ـ مدیر مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) یکی از مهم‌ترین کارکردهای فقه حکومتی را تأثیر در زمینه اهداف خانواده دانست و گفت: برای خانواده سه مسئله کلی می توان در نظر گرفت که فقه حکومتی در هر سه نقش بسیار مهمی را دارد. اولین مسئله تشکیل خانواده است؛ ما معتقدیم روابط بین زن و مرد باید قانون‌مند باشد و یکی از راه های اساسی در رسیدن به این مهم، تشکیل خانواده بر اساس شرع است.

به گزارش خبرنگار وسائل، صبح روز شنبه 11 آبان ماه نشست علمی با موضوع «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی» به همت پایگاه فقه حکومتی وسائل و با همکاری حوزه علمیه خراسان، خبرگزاری رسا، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س)، در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت مشهد مقدس برگزار شد.

در این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن وحدتی شبیری رئیس دانشگاه علوم رضوی، حجت الاسلام دکتر علی اکبر نوایی مسئول امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، سرکار خانم صدیقه مقدسی مدیر مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) و دکتر علیرضا داودی سردبیر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

تیتر

 

در ابتدای این نشست دکتر داودی پیرامون به تعریف فقه حکومتی و آراء مختلفی که در این زمینه وجود دارد پرداخت و با توجه به اهمیت تحقق گام دوم انقلاب اسلامی، تبیین جایگاه فقه حکومتی را در این عرصه ضروری دانست.

 

تیتر

 

در ادامه خانم مقدسی یکی از مهم‌ترین کارکردهای فقه حکومتی را تأثیر در زمینه اهداف خانواده دانست و بیان داشت: وقتی حکومت، اسلامی است باید تمام قوانین ما بر اساس اسلام و احکام مسلم شرع باشد. حال یکی از مهم ترین ارکان اسلام، خانواده است.

وی افزود: برای خانواده سه مسئله کلی می توان در نظر گرفت که فقه حکومتی در هر سه نقش بسیار مهمی را دارد. اولین مسئله تشکیل خانواده است؛ ما معتقدیم روابط بین زن و مرد باید قانون‌مند باشد و یکی از راه های اساسی در رسیدن به این مهم، تشکیل خانواده بر اساس شرع است.

مدیر مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) به سلامت خانواده تأکید کرد و اظهار داشت: سلامت خانواده دومین مسئله مهم پیرامون خانواده است؛ باید توجه داشت که اگر بخواهیم خانواده سالمی داشته باشیم لاجرم باید جامعه سالمی داشته باشیم و بدون شک برای رسیدن به این مهم، فقه حکومتی نقش خود را نمایان می کند.

 

دینی کردن جامعه؛ رسالت بزرگ فقه حکومتی

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خواهران رسالت فقه حکومتی را دینی کردن جامعه دانست و گفت: همان‌طور که اشاره شد تمام قوانین باید بر اساس اسلام باشد؛ حجاب یکی از قوانین مسلم شرع است. لازم است فقها برای تبیین و ترویج حجاب بر اساس فقه حکومتی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: در این راستا توجه به یک نکته بسیار مهم است؛ وقتی صحبت از حجاب می شود مسئله حضور زنان در اجتماع نیز مطرح می شود چراکه حجاب در اجتماع معنا پیدا می کند و نمی توان پذیرفت اهمیتی که در آیات و روایت پیرامون حجاب وارد شده تنها به حجاب در درون خانواده تعلق گیرد.

مقدسی ادامه داد: همانطور که اشاره شد، هدف ابتدایی کانون خانواده تنظیم روابط زن و مرد است. هدف میانی شرع از تشکیل خانواده، تنظیم نسل است. نبی اکرم(ص) فرمودند، «تَنَاكَحُوا تَنَاسَلُوا تَكْثُرُوا فَإِنِّي أُبَاهِي بِكُمُ اَلْأُمَمَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ لَوْ بِالسِّقْطِ؛ نكاح كنيد تا بسيار شويد به درستى كه من فخر مي‌كنم به شما امّت‌ها در روز قيامت و اگر چه از شكم ساقط‍‌ شود».

مدیر مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) از جمله مسائل مهم در این زمینه، غرباگری دانست، و بیان داشت: بسیاری از بچه ها (جنین هایی) که در راستای دستور غرباگری سقط می شود، سالم هستند. نقش فقه حکومتی در این زمینه توجه به نسل شیعه است؛ لازم است فقها و علما که متولی اصلی هستند، به این موضوع بپردازند.

وی اضافه کرد: سوال اساسی ما این است که سقط فرزندان در این مورد بر اساس کدام دستور شرع است؟! مادری که چندین ماه فرزند خود را با اضطراب حمل کرده است، بر اساس چه حکمی اقدام به سقط جنین و فرزند خود می کند در حالی که ادامه حیات او می تواند در حفظ جمعیت شیعه نقش مهمی داشته باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خواهران هدف نهایی از کانون خانواده در اسلام را تشکیل خانواده دانست و تاکید کرد: ترویج خشونت در سریال ها و فیلم ها امری است که به این هدف لطمه می زند. مسئله این است که اگر دولت اسلامی به این مسائل رسیدگی نکند، اسلامیت آن زیر سوال خواهد رفت.

 

فقه حکومتی نقش بسزایی در تحقق گام دوم دارد

مقدسی با اشاره به وسیع بودن حیطه فقه حکومتی گفت: ما در گام دوم باید برای اسلامیت نظام قدم های بلند تری برداریم که بی شک فقه حکومتی نقش تاثیر گذاری در این خصوص دارد. لازم است فقها و علمای بزرگوار در این زمینه اقدام قابل توجه داشته باشند چراکه این تکلیف، در وهله اول متوجه آنها خواهد بود.

وی حل مشکلات فقهی بانک ها را  امری لازم در این عرصه دانست و خاطرنشان کرد: آیا می توان ادعا کرد بانک ها تاکنون احکام شرع را رعایت کرده اند؟ در حالی‌که تاثیر مخرب لقمه حرام در خانواده بر کسی پوشیده نیست.

مدیر مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س) در پایان از پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، به منظور پرداختن به این موضوع و فراهم آوردن بستری برای ارائه دیدگاه‌های مختلف در این عرصه، قدر دانی کرد./200/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۲:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۰۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۱۰
اذان مغرب
۲۰:۰۳:۵۴