vasael.ir

کد خبر: ۱۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲ - 22 October 2019

منع سلاح های هسته ای و شیمیایی مبانی قرآنی، روایی و عقلانی دارد

وسائل ـ ماهیت ‌دین اسلام، آرامش، امنیت و حمایت از همه انسان‌ها با افکار و اعتقادات مختلف‌ است، که این نهایت حفظ حقوق بشر و حمایت از انسان‌ها است، درحالی که بسیاری از کشورهای غربی که ادعای دروغین حقوق بشر دارند، به راحتی از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی استفاده کرده اند.

به گزارش خبرنگار وسائل، مسئله خلع سلاح هسته‌ای از موضوعات منع سلاح های هسته ای و شیمیایی مبانی قرآنی، روایی و عقلانی داردمهم در جهان است که کشورهای مختلف بر آن تأکید می‌کنند، اما معدود کشورهای استکباری سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی دارند و بعضاً هم مانند آمریکا از آن استفاده کرده‌اند؛ امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی به انبار زرادخانه‌های تسلیحات کشتار جمعی تبدیل شده‌اند و با این حال ایران را متهم به دنبال کردن تولید سلاح هسته‌ای می‌کنند.

رهبر انقلاب سالیان قبل در فتوایشان و مجدداً امسال در سخنانشان بر این مسئله تأکید فرمودند که ایران دنبال تولید سلاح هسته‌ای و انباشت آن نیست. با این حال عده‌ای تصور می‌کنند که اگر ایران تولید و انباشت سلاح هسته‌ای را حرام می‌داند، چون در شرایط کنونی مجبور است تا از فشار سیاسی به خود بکاهد و مخلص کلام نظر راهبردی ایران و در رأس آن مقام معظم رهبری حرمت سلاح هسته‌ای نیست بلکه حرکتی تاکتیکی از سوی ایران دنبال می‌شود.

برخلاف این ادعاهای تکراری، مقام معظم رهبری بارها تأکید فرمودند که فتوای حرمت تولید و انباشت و به کارگیری سلاح هسته‌ای نه به خاطر این  است که نمی‌توانیم تولید کنیم، بلکه از اساس آن را حرام می‌دانیم؛ حال سؤال اینجاست که دلیل این حرمت چیست؟ زیرا با وجود تصریح قرآن کریم و برخی روایات مبنی بر فراهم آوردن تمام امکانات از سوی نظام اسلامی برای ارهاب دشمن و به اصطلاح امروزی قدرت بازدارندگی، مبانی فقهی چنین فتوایی از سوی عالی‌ترین مقام ایران به عنوان ولی فقیه چیست؟ حجت‌الاسلام والمسلمین خالد الغفوری، سردبیر مجله فقه اهل بیت(ع) در گفتگویی بیان داشت:

حجت‌الاسلام الغفوری با بیان اینکه ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی شیمیایی و هسته‌ای گرچه متناسب با پیشرفت‌های نظامی، ولی ممکن است موضوعات جدیدی باشند، تصریح کرد: حداقل در بحث شیمیایی مواردی در تاریخ اسلام برای استناد به حرمت آن وجود دارد؛ برای مثال روایاتی از پیامبر(ص) وجود دارند که وقتی جنگی صورت می‌گرفت و یا حتی در غیر جنگ ایشان از به کاربردن مواد مسموم در مقابله با دشمن به شدت نهی می‌کردند؛ ایشان ممنوعیت هدف قراردادن غیرجنگاوران، ممنوعیت هدف قراردادن مناطق شهری و ممنوعیت استفاده از روش‌های ناجوانمردانه را دستور فرموده‌اند.

 

منع آتش‌سوزی در جنگ‌ها

وی افزود: رسول مکرم اسلام(ص) از به‌کارگیری روش‌ها و تسلیحاتی که موجب کشتار غیرضروری می‌شد، جداً خودداری می‌کردند و صراحتاً به‌کارگیری آن‌ها را ممنوع فرمودند. شیخ حر عاملی در حدیث اول در باب ۱۶ این مسئله را بیان کرده است؛ همچنین در روایات بیان شده که پیامبر(ص) از  آتش افکندن که سبب می‌شود تا شعاع محدودی از اطراف خود را بسوزاند، منع فرمودند؛ از جمله در روایتی بیان شده است که «لا تُحِرُقوا الَّنخل َو َلا تُْغِرُقوه بِالَْماء َو َلا تَْقطُعو الشجَرًه ُمْثمَرًه َو َلا تُحِرُقوا زْرعاً»؛ نخل‌ها را نسوزانید و آن‌ها را غرق نکنید و درختان میوه‌دار را قطع نکنید و کشت و زرع را نسوزانید.

سردبیر فصلنامه فقه اهل بیت(ع) افزود: همچنین، عبدالله بن مسعود از پدرش روایت می‌کند که رسول الله(ص) فرمود: «لا تعذ ّبوا بالنار لا یعذب بالنار الا ربها؛ یعنی با آتش عذاب مکنید، زیرا جز خداوند کسی با آتش عذاب نمی‌کند»؛ این امر هم اختصابه به‌کارگیری آن‌ها علیه غیر نظامیان ندارد؛ بلکه مطلقاً استفاده از آن را ممنوع کرده‌اند. در چنین صورتی مسلماً به‌کارگیری سلاح‌هایی مانند سلاح‌های هسته‌ای ممنوع می‌شود.

وی ادامه داد: رسول گرامی اسلام(ص) همچنین هرگونه القاء سم در سرزمین‌های دشمن را نهی فرمودند و بر همین اساس تقریباً تمام فقهای اسلام القاء سم را علیه طرف مقابل ممنوع دانسته‌اند. 

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به آیه شریفه «وَلَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا»(اعراف/۸۵) تصریح کرد: حرمت و کرامت انسانی در استفاده از این سلاح‌ها مخدوش می‌شود و میان زن و بچه، کودک، جنگجو و غیرجنگجو هم فرقی نمی‌ماند و آسیبش متوجه همگان است. بنابر این از این روایت می‌توان به حکم حرمت رسید.

 

مخاطرات نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای

الغفوری افزود: از طرفی نگهداری سلاح‌های هسته‌ای حتی به نیت عدم استفاده، بسیار مشکل، پرخطر و پرهزینه است و اسراف در بیت‌المال مسلمین محسوب می‌شود. همچنین ممکن است مخاطرات نگهداری این سلاح‌ها بسیار کم اتفاق بیفتد، ولی باز ممکن اس نظیر آنچه در شوروی سابق در مورد تشعشعات اتمی رخ داد، روی دهد. آثار این مسئله تا چند نسل در مردم یک منطقه باقی می‌ماند، مانند آنچه در بمباران اتمی ژاپن از سوی آمریکا صورت گرفت و هنوز هم سخن از آثار وخیم تشعشعات هسته‌ای شهرهای ژاپن است.

 

سلاح‌هایی که کارایی عملی ندارد

وی تصریح کرد: مبنای دیگری که فتوای مقام معظم رهبری را تأیید می‌کند این است که فرض کنیم کشوری آن را داشته باشد، این سلاح کارآیی عملی ندارد؛ انرژی هسته‌ای می‌تواند در صنایع استفاده شود، ولی در عرصه نظامی در کجا کاربرد دارد؟ آیا در جنگ‌هایی که در منطقه و در چند دهه اخیر صورت گرفت کاربردی داشت؟ آمریکا، انگلیس و اسرائیل تعداد زیادی کلاهک هسته‌ای دارند، ولی نمی ‌توانند از آن استفاده کنند، لذا تولید و انباشت سلاح هسته‌ای نه به لحاظ عناوین اولیه و نه ثانویه فقهی قابل دفاع نیست.

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در پاسخ به این پرسش که این سلاح‌ها اگر چه مورد استفاده نیست، ولی قدرت بازدارندگی دارد، تصریح کرد: اگر تولید و انباشت آن حلال باشد، ولی استفاده آن حرام دیگر قدرت بازدارندگی هم ندارد.

سردبیر فصلنامه فقه اهل بیت(ع) در پاسخ به این سؤال که آیه قرآن با صراحت و به صورت مطلق بحث فراهم کردن هر نوع قدرت و قوت را بیان فرموده است، تصریح کرد: ساخت موشک، هواپیمای پیشرفته و بدون سرنشین و به ویژه انگیزه و اراده بالای نیروی انسانی مهم‌ترین عناصر قدرت بازدارندگی هستند و تأثیر خود را هم نشان داده است، ولی سلاح هسته‌ای محیط زیست و همه اقشار مردم را نابود می‌کند و این مسئله مورد پذیرش اسلام نیست.

 

سازگاری حرمت با آیات قرآن

وی با اشاره به آیه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَ آخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ؛ و در برابر آنها آنچه توانستید از نیرو و اسبان بسته و آماده شده آماده سازید که بدین وسیله دشمن خدا و دشمن خود و دشمنان دیگری را غیر آنها که شما آنها را نمی شناسید، خداوند آنها را می شناسد، بترسانید»(انفال/۶۰) اظهار کرد: آیه شریفه درست است، ولی بر سر مصادیق قوه اختلاف وجود دارد و با استناد به روایاتی از پیامبر(ص) که استفاده از سلاح‌های شیمیایی مانند سموم را حرام فرمودند، این موضوع به هسته‌ای هم قابل تعمیم است.

الغفوری در پایان تصریح کرد: اعلام حرمت تولید سلاح هسته‌ای اگر چه موضع روشن و تغییرناپذیر است، ولی این فتوا سبب مثبت‌نگری کشورهای دیگر به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است و اگر فتاوایی بر خلاف آن وجود داشت باشد، موجب ایجاد نگاه منفی می‌شود.

 

منع سلاح های شیمیایی مبنای دینی دارد

حجت الاسلام حسین فلسفی راد نیز در این زمینه گفت: قبل از اینکه کمیسیون های بین المللی استفاده از سلاح های شیمیایی را منع کنند، فطرت و مبانی دینی نیز جوامع را در استفاده از این نوع سلاح ها و این گونه کشتارها منع کرده است.

وی با بیان اینکه طبق مبانی دینی اسلام اگر خونی در مسیر استفاده از سلاح های شیمیایی ریخته شود، گویی همه مردم دنیا را کشته اند، افزود: علاوه بر این پیامبر اکرم (ص) نیز امیرالمومنین (ع) را از مرگ های غافلگیرانه که طرف مقابل نتواند از خود دفاع کند به شدت منع کرده اند.

امام جمعه شهرستان مود با اشاره به اینکه جنگ هایی که در آن از سلاح شیمیایی استفاده می شود، مردم بی گناه را از بین می برد و از طرفی هم در محیط زیست تاثیرات مخرب بر جای می گذارد، گفت: محیط زیست هدیه ای است که باید برای نسل های آینده به ارث گذاشته شود، لذا نباید مورد هجوم جوامع ظالم قرار گیرد.

 

تولید و استفاده سلاح شیمیایی توسط مقام معظم رهبری حرام اعلام شده است

وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرام بودن استفاده از سلاح های شیمیایی، عنوان کرد: قطعا این فتوا در جوامع بین المللی تاثیر بسزایی داشته است، چراکه دشمن برای مبانی دینی ما حساب ویژه باز می کند و می داند فتوای مراجع در میان مردم از تاثیر بالایی برخوردار است.

 

سلاح شیمیایی اصل زندگی در محیط زیست را به خطر می اندازد

حجت الاسلام حسین سابقی، استاد حوزه علمیه بیرجند نیز در این زمینه بیان داشت: با اشاره به اینکه چندین ملاک کلی در اسلام وجود دارد، که بر اساس آنها استفاده از تسلیحات کشتار جمعی ممنوع است، گفت: از جمله این اصول می توان به اصل تفکیک، اصل حفظ محیط زیست و اصل حفظ سلامت کسانی که در جنگ نقشی ندارند، اشاره کرد.

وی افزود: از آنجا که سلاح‌های کشتار جمعی بدون تفکیک عمل می‌کنند و میان نظامی و غیر نظامی فرق نمی‌گذارند، زمین و محیط زیست را به نابودی می‌کشانند و سلامت همگان حتی نسل‌های بعدی را به خطر می‌اندازند، استفاده و تولید آن در کشور، توسط مقام معظم رهبری حرام اعلام شده است.

استاد حوزه علمیه بیرجند با بیان اینکه هم به حکم عقل و هم به حکم همه ی ادیان آسمانی، هر نوع سلاح مخربی که آسیب زننده به عموم مردم باشد، ممنوع است، خاطر نشان کرد: استفاده از سلاح در مواردی مانند، دفاع از خود منطقی است؛ اما طبیعی است که باید از تولید و استفاده سلاح های مخربی که به صورت بی ضابطه موجب آسیب به افراد از جمله بی گناهان می شود، جلوگیری کرد.

 

موضع ایران اسلامی، موضعی صلح جویانه و انسانی است

حجت الاسلام سابقی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم می فرمایند "واعدوا لهم ما استطعتم من قوة؛ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [دشمنان‏] آماده سازید"، گفت: قوی کردن در قرآن به معنای استفاده از ابزاری است که در عرصه ی میدان دفاع باید از آن بهره ببریم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه، هم در باب بمب هسته ای و هم در خصوص سلاح های کشتار جمعی، اظهار نظر کرده اند  و نظر ایشان نیز به عنوان سخنگوی عالم شیعه و اسلام ناب محمدی(ص)، بسیار قابل توجه است.

استاد حوزه علمیه بیرجند یادآور شد: سخنان ولایت فقیه نشان می‌دهد که موضع ایران اسلامی بر خلاف تبلیغاتی که علیه آن صورت می گیرد، موضعی صلح جویانه و انسانی است.

 

فتوای رهبر انقلاب، شناخت اسلام حقیقی بود

حجت الاسلام سابقی با بیان اینکه اسلام به دنبال تجاوز گری نیست، بلکه به دنبال مقاومت در مقابل مستکبرین است، ابراز داشت: پیام اصلی که مخاطبان از فتاوای حکیمانه مقام معظم رهبری برداشت می کنند، شناخت اسلام حقیقی و درک تفاوت بین اسلام ناب محمدی(ص) با اسلام طالبانی و اسلام داعشی که مورد حمایت مستکبرین عالم است، خواهد بود.

وی یادآور شد: موضع گیری های مقام معظم رهبری و فتوای ایشان به جهان ثابت کرد، کسانی که در دیگر کشورها از جمله، عراق سوریه یمن و.. در حال جنایت هستند، هیچ ارتباطی با اسلام ندارند و در واقع گروه های مزدوری هستند، که رسالتشان تخریب چهره واقعی اسلام است.

استاد حوزه علمیه بیرجند خاطر نشان کرد: تنها چیزی که برای کشورهای زورگو و منفعت طلب مهم نیست، حقیقت است، لذا برای رسیدن به هدفشان که همان کسب منافع بیشتر است، دست به هر جنایتی می زنند.

                           

 

ادعای حقوق بشر در سازمان ملل، تنها یک شعار است

حجت الاسلام سابقی در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان ملل در جنگ ایران و عراق، جلوی استفاده از سلاح شیمیایی توسط صدام را نگرفت، گفت: چه در 8 سال جنگ تحمیلی و چه در سرتاسر عالم، ادعای حقوق بشر و دفاع از انسان ها، آزادی و عدالت توسط سازمان ملل تنها شعار است، و این شعار نیز تنها برای جذب انسان های ساده اندیش به کار می رود.

 

نباید با ساده اندیشی به دشمن اجازه سوء استفاده بدهیم

وی با اشاره به اینکه همان کشورهایی که در گذشته به صدام حسین سلاح شیمیایی می فروختند، اکنون بر سر میز مذاکره با ایران نشسته اند، تصریح کرد: در واقع دشمنان میز مذاکره را نیز بهانه ای برای رسیدن به منافع خود می دانند و ما نباید با ساده اندیشی، به دشمن اجازه سوء استفاده بدهیم.

استاد حوزه علمیه بیرجند یادآور شد: رهبر معظم انقلاب از سال ها قبل موضع خودشان را نسبت به مذاکرات مشخص کردند و فرمودند " من به این مذاکرات خوش بین نیستم".

 

مذاکره با شیطان های بزرگ و کوچک برای کشور مفید نیست

حجت الاسلام سابقی ادامه داد: تجربه ای که در طول این مذاکرات برای ملت ایران به دست آمد، عبرتی شد برای حرکت در مسیر انقلاب، که امیدواریم همه ی مسئولین و دولت مردان نیز با تمام وجود فهمیده باشند، مذاکره با شیطان بزرگ یعنی آمریکا و شیطان های کوچک که هیچ گونه تعهدی ندارند، نمی تواند برای کشور مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه کلید حل مشکلات، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در داخل کشور است، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید کالای ایرانی و همدلی و اتحاد، بین مسئولین و مردم از جمله مواردی است، که باید بیشتر مورد توجه همگان قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه بیرجند یکی از ابعاد قدرت و قوی شدن یک کشور در دنیا را بهره گیری از انرژی های نوین دانست و افزود: باید تلاش شود با استفاده از انرژی های نو، هم خود را قوی کنیم و هم به قله های پیشرفتی که به انرژی هسته ای گره خورده است، دست پیدا کنیم.

                             

 

صدام، شکست های خود را با بمباران های شیمیایی جبران می کرد

حجت الاسلام خونیکی، مسئول فرهنگی مدرسه علمیه امیر المومنین(ع) بیرجند نیز گفت: با اشاره به اینکه به کار بردن سلاح شیمیایی در هر مکانی قطعا طبعات منفی به دنبال دارد و در نسل های آینده تأثیر می گذارد، اظهار کرد: در زمان 8 سال دفاع مقدس، نیز رژیم بعث عراق خودش را ملزم به اسلام و قرآن نمی دانست و به طور مرتب از سلاح های شیمیایی بر علیه ملت بزرگ ایران استفاده می کرد، که یکی از دلایل آن نیز شکست های مداومی بود که از طرف رزمندان اسلام متحمل می شد، اما کشورهای حامی این رژیم نیز نقش بسیاری برای از بین بردن انقلاب و اسلام داشتند، که به لطف هدایت های امام راحل(ره) به نتیجه نرسیدند.

مسئول فرهنگی مدرسه علمیه امیر المومنین(ع) بیرجند در پاسخ به این سؤال که آیا می توان از سلاح هسته ای به عنوان یک سلاح بازدارنده بهره برد، گفت: توليد و بكارگيري سلاح‌هاي كشتار جمعي از ديدگاه اسلام، محكوم، ممنوع و حرام شرعي است.

حجت الاسلام خونیکی خاطر نشان کرد: به دلايل مختلف، از جمله تبليغات سوء دشمنان اسلام و نيز عملكرد نادرست برخي اسلام‌نمايان (مانند طالبان و گروه‌هاي تروريستي داعش و وهابیت) آموزه‌هاي نوراني اسلام درباره دفاع از خود و دفاع از حقوق بشر، به جهانیان وارونه نمایان می شود.                      

 

سلاح ملت ایران، توکل بر پروردگار است

وی با اشاره به اینکه اعتماد دوباره به کشورهایی که نقض عهد کرده اند، به صلاح کشور نبوده و همانگونه که بزرگان فرموده اند، جهالت محض است، افزود: دشمنان این ملت اکنون سلاح شیمیایی را بهانه ای برای فشار به ایران قرار داده اند، اما باید گفت این کشور را امام زمان(عج) اداره می کند و صلاح ما نیز خدا و توکل بر پروردگار است.

مسئول فرهنگی مدرسه علمیه امیر المومنین(ع) بیرجند با بیان اینکه انرژی هسته ای تنها کاربرد نظامی ندارد، بلکه در مباحث پزشکی و برق نیز جایگزین بسیار مناسبی برای انرژی های فسیلی است، گفت: امروز دوره ای نیست، که فردی بگوید نیازی به انرژی های جایگزین نداریم، انرژی هسته ای چه در مسائل علمی و غیر علمی بسیار کارآمد بوده و باید بر داشتن این حق مسلم خود که در آینده یک ضرورت محسوب می شود، اصرار داشته باشیم.

 

سخن پایانی

ماهیت ‌دین اسلام، آرامش، امنیت و حمایت از همه انسان‌ها با افکار و اعتقادات مختلف‌ است، که این نهایت حفظ حقوق بشر و حمایت از انسان‌ها است، درحالی که بسیاری از کشورهای غربی که ادعای دروغین حقوق بشر دارند به راحتی از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی استفاده کرده اند.

انرژی هسته‌ای مانند انرژي خورشیدی، باد، الکتریسیته و ... همگی از نعمت های الهی است که خداوند برای همه انسان‌ها آفریده، و همگان حق استفاده صحیح از آن را دارند، بنابراین کشف این انرژی و استفاده آن در راستای اهداف بشر دوستانه گامی بلند در پیشرفت بشریت می باشد.

دشمنان اسلام و انقلاب اگر چه با بهانه های مختلف از جمله، دستیابی به بمب اتم و سلاح های هسته ای، به دنبال گرفتن این حق مسلم ملت هستند، اما باید بدانند، این ملت بهره بردن از آن را مایه پیشرفت خود می داند، لذا حاضر نیست اندکی از مواضع خود عقب نشینی کند./504/422/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳