vasael.ir

کد خبر: ۱۴۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸ - 17 October 2019
حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی در گفت‌وگویی مطرح کرد؛

مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین / اربعین مانور جبهه مقاومت در برابر دشمن است

وسائل ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم ضمن تبیین مهم‌ترین مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین، این حرکت را مانور بزرگ و معنادار جبهه مقاومت علیه دشمنان دانست.

به گزارش خبرنگار وسائل، اسلام به عنوان دینی تمدن سازدر/////عکس آقای الویری عوض شود بی کیفیت است////اسم الویری را با حجت الاسلام بیاورید/////مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین/ اربعین مانور جبهه مقاومت در برابر دشمن است منطقه‌ای ظهور کرد که از هر سو تمدن‌هایی بزرگ آن را احاطه کرده بود. اما همان گونه که سرزمین خشک جزیره العرب از رطوبت دریاهای اطراف محروم بود نسیم فرهنگ و اندیشه تمدن‌های پیرامون نیز در این سرزمین چندان وزیدن نگرفت. نیز اسلام در هنگامه‌ای پا به عرصه گیتی نهاد که به علل مختلف تمدن‌های منطقه‌ای دوره بالندگی خودرا پشت سرگذاشته, رو به ضعف می‌رفتند و این خود یکی از عوامل مؤثر در گسترش اسلام بود.

دینی که حضرت محمد (ص) آورد به زودی از مرزهای جزیره العرب گذشت و امپراتوری های بزرگ را به چالش واداشت از اندلس در غرب تا مرزهای چین را در شرق در نوردید و تمدن و فرهنگی بنانهاد که نقش مهمی در تاریخ تمدن بشری ایفا کرد و هنوز هم یکی از حوزه‌های بالقوه تمدن ساز محسوب می‌گردد.

برخی مستشرقان و محققان ضمن تعریف و تمجیدهای فراوان از فرهنگ و تمدن اسلامی آن را امری تاریخی و مربوط به گذشته می‌دانند. از نظر اینان فرهنگ به مثابه ارگانیسمی زنده است که فقط دارای یک دور زندگی است، موجی است که اوج می‌گیرد و سپس فرو می افتد و هرگز دوباره به اوج نمی‌رسد. این دیدگاه، اوج ترقی فرهنگ اسلامی را قرون سوم تا ششم قمری می‌داند که بعد از آن به انحطاط دچار گردیده و دیگر تمدن ساز نیست. سخن در مورد علل افول و راه‌های احیای فرهنگ و تمدن اسلامی و اصولاً این موضوع که آیا اسلام می‌تواند مجدداً تمدن سازی کند یا خیر، از مسائل مناقشه انگیز عرصه فرهنگ و تمدن در عصر حاضر بوده و هست و خود تحقیقی جداگانه می‌طلبد.

 به طور خلاصه باید گفت: دولت‌ها پدید می‌آیند و می‌روند ولی فرهنگ‌ها هرگز نه چون ارگانیسم پدید می‌آیند و نه چون ارگانیسم نابود می‌شوند. یونان باستان به عنوان یک دولت مرد، اما پس از مرگ، قسمت بزرگی از فرهنگ آن به سراسر عالم گسترش یافت و هنوز هم چون عنصر مهمی در فرهنگ‌های اروپایی به حیات خود ادامه می‌دهد. رویهم رفته هر فرهنگی ممکن است چندین قله داشته باشد، ممکن است اوج و حضیض‌هایی را به خود ببیند و هیچ چیزی که مخالف امکان تجدید حیات آن باشد وجود ندارد.

بنابراین فرق است میان فرهنگ اسلام و آن چه به عنوان خلافت اسلامی در تاریخ شناخته شده است. با انحطاط و سقوط خلافت، فرهنگ اسلامی مضمحل نشد. تمدنی که اسلام بنا کرد گرچه دوره‌های ضعف و رکود داشت اما منحط نشد و در زمان‌ها و مکان‌های مختلف از مدینه و کوفه و شام و بغداد و قاهره و قرطبه تا هرات و استانبول و اصفهان و دهلی در چرخش بود.

دسته‌ای دیگر از محققان نیز نقش فرهنگ و تمدن اسلامی را بیشتر واسطه و حلقه انتقال فرهنگ یونان باستان به اروپای قرون وسطی از طریق اندلس و جنگ‌های صلیبی می‌دانند و نقش نهضت ترجمه در بلوغ فرهنگ و تمدن اسلامی را بیش از حد جلوه می‌دهند. اما حقیقت آن است که فرهنگ یونانی فقط یکی از عناصری بود که در هاضمه قوی تمدن اسلامی هضم شد. ضمن این که همین فرهنگ یونانی قبلاً یک بار دیگر پس از حمله اسکندر به شرق و در نهضت هلنیسم, این منطقه را فرا گرفت اما در آن دوره شاهد چنین نهضت علمی گسترده‌ای که در دوره اسلامی ظهور کرد, نیستیم.

حال به قول دکتر زرین کوب: اگر هنوز در مغرب زمین، تاریخ نویس ساده دلی هست که خالصانه گمان می‌کند اسلام هیچ فرهنگ تازه‌ای به وجود نیاورده است و جز آن که فرهنگ یونان قدیم را به دنیای غرب منتقل کند کاری نکرده است، عذرش روشن است....

فرهنگی که اسلام بنانهاد جامع الاطراف بود ولی توحید جوهره اصلی آن محسوب می‌شد. از این رو مبانی و منابع تمدن اسلامی را باید در خود اسلام جست وجو کرد نه بیرون از آن.

اصولاً در نظام فرهنگی اسلام، دین عنصری در کنار سایر عناصر نیست، بلکه محور و اساس فرهنگ اسلامی است و تجلی آن در تمامی مظاهر فرهنگی از معماری تا ادبیات و از پزشکی تا آداب و رسوم قابل مشاهده است. پاره‌ای از مهم‌ترین مؤلفه‌های فرهنگ و تمدن اسلامی که به موفقیت و پیشرفت سریع آن یاری رساندند عبارت‌اند از:

1 ـ جهانی اندیشیدن ،جهان شمول بودن و مرز نشناختن

2 ـ تساهل و مدارا، گشادگی مشرب و آمادگی برای پذیرش افکار تازه و عناصر فرهنگی دیگران و منطبق ساختن آن با روح توحیدی اسلام

3 ـ تبلیغی و باز بودن اسلام در مقایسه با آیین‌های بسته‌ای چون یهودی و زرتشتی

4 ـ تعادل در نگرش میان دنیا و عقبا و نیز توجه به سیاست و اجتماع

5 ـ تإکید بر عدالت و برابری نژادها و احترام به حقوق ملل و مذاهب دیگر

6- ایجاد زمینه فکری برای گسترش نهضت علمی با تإکید بر تجربی اندیشیدن و توجه دادن انسان به نظام طبیعی و اسرار آن

شرح و بسط هر یک از مباحث فوق فرصتی دیگر می‌طلبد اما در یک کلام، فرهنگ اسلامی با حفظ اصول اساسی خود تإلیفی و ترکیبی بود. این فرهنگ عظیم یک باره برنیامد بلکه برشالوده تمدن‌های پیشین بنا گشت و مصالح را از تمدن‌های قبل از خود گرفت اما روح آن از اسلام بود.

 

 

مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین/ اربعین مانور جبهه مقاومت در برابر دشمن است

 

در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی، شور و شوق دلدادگان مکتب حسینی به اوج خود رسیده، میلیون‌ها عاشق و دلباخته اهل‌بیت(ع) از کشورهای مختلف اسلامی در حال حرکت به سمت کربلای معلی هستند؛ مسیر پیاده روی راهپیمایان اربعین از نجف اشرف و دیگر شهرهای عراق به سمت کربلای معلی مملو از کسانی است که از شهرهای مختلف جهان خود را به این وادی عشق رسانده اند.

این راهپیمایی منحصر به شیعیان نیست، اهل سنت و دیگر مذاهب اسلامی هم در این مانور بزرگ وحدت آفرین شرکت کرده‌اند، مانوری که کمتر در رسانه‌های دنیا مورد استقبال قرار می‌گیرد و همین مساله مؤیدی است بر هراس جبهه استکبار از این حرکت.

به منظور بررسی زوایای این حرکت بزرگ اسلامی و شیعی مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی از استادان حوزه و نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صورت گرفت که متن آن تقدیم حضورتان می‌گردد؛

با توجه به این که در آستانه اربعین حسینی هستیم؛ بفرمایید که حضور میلیون‌ها عاشق و دلداده در این راهپیمایی چه ظرفیتی برای وحدت و هم افزایی امت اسلام به ویژه پیروان اهل‌بیت(ع) دارد؟

قبل از پاسخ به سوال، لازم است نکته‌ای را درباره جاذبه مکتب امام حسین(ع) عرض کنم، وقتی درباره جذابیت موضوعی مانند اربعین صحبت می‌شود، یقینا جاذبه‌های مادی و دنیوی نمی‌باشد و تمام جاذبه را باید در امور معنوی و معرفتی جستجو کرد که پایه و اساس قیام عاشورا و تدوام آن در اربعین می‌باشد.

به طور واضح باید گفت؛ آن حرارتی که بواسطه شهادت اباعبدالله الحسین(ع) در قلوب مؤمنین ایجاد شده همان جاذبه مکتب سرخ حسینی است که اصول و فروع دین را احیا و دل‌ها را سیراب می‌کند.

جاذبه دیگر این مکتب، زنده بودن آن است که ویژگی اسلام ناب محمدی می‌باشد یعنی مکتبی که بیان و بنانش مطابق با فطرت بشر و برآمده از حقیقت شرع و عقل می‌باشد، شعار و هدف قیام امام حسین(ع) و حرکت حیات بخش آن حضرت، از امور اساسی و کلیدی می‌باشد که توجه به آن‌ها موجب سیر کمالی انسان در زندگی می‌شود.

به طور حتم دلدادگان به این مکتب پربار این ویژگی خاص را با تمام وجود درک کرده‌اند که صدها سال با وجود موانع و مشکلات لحظه‌ای از عشق و محبت حضرت و اهل‌بیت(ع) مکرمشان غافل نگردیده‌اند و رسم ارادت و مودت را به امید هدایت واقعی و نجات ابدی با تمام وجود خود پاس می‌دارند. خلاصه آن که وقتی گفته می‌شود «مکتب حیات بخش» شعای آن تمام افراد بشر در ادوار مختلف را دربر می‌گیرد، چرا که خواسته بشر حیات طیبه و سرشار از معرفت می‌باشد.

اما درباره سوال، کسی نمی‌تواند منکر این واقعیت شود که بزرگداشت و پاسداشت اربعین در تمام دوران و در زمان ما که مواجه با واقعه‌ای بی‌نظیر در راهپیمایی میلیونی شده‌ایم، چه تاثیرات شگرف و آثار بزرگی در حال و آینده دارد که سرآمد همه آن‌ها همدلی و وحدت برآمده از عمق جان‌ها می‌باشد، چرا که تحت یک پرچم، یک شعار و یک مقصد می‌باشند.

در حقیقت راهپیمایی عظیم اربعین صرفاً در یک مسیر جاده‌ای و خیابانی انجام نمی‌شود بلکه مسیر آن همان راه نجات و کمال است که در مکتب امام حسین(ع) به خوبی قابل درک می‌باشد. اگر امت اسلام به همین یک رویداد توجه و دقت داشته باشند که به معجزه شبیه‌تر است، می‌توانند تأثیر راهپیمایی اربعین را در تمام ابعاد معنوی، سیاسی و اجتماعی، مشاهده کنند.

 

مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین از نگاه شما چیست؟

البته علاوه بر مولفه‌ها باید به مبانی تمدن‌سازی هم توجه داشت تا مؤلفه‌ها و شاخص‌ها بهتر شناخته شوند؛ چنانکه به مبادی تمدن‌سازی نیز باید عنایت داشت اموری از قبیل مفهوم‌شناسی تمدن‌سازی، ویژگی‌ها و نقش تمدن‌سازی در سعادت جامعه و انسان‌ها که همه‌ی این‌ها مهم و بحث مفصلی را می‌طلبد اما در خصوص مولفه‌ها به سه نکته اساسی اشاره می‌کنم:

اول؛ دیانت به معنای پایبندی و پایه‌گذاری تمدن‌ها به اصول اعتقادی و توحیدی که از خداشناسی و خداباوری گرفته تا خودشناسی و خودسازی، مکتب اسلام با توجه به ظرفیت انسان‌ها، مهم‌ترین عامل رشد و گسترش را پایبندی به همین اصول و عمل به فروع آن دانسته، شکل‌گیری چنین جامعه‌ای نوید بخش ظهور تمدن اسلامی و ماندگاری آن دارد.

دوم؛ عقلانیت به معنای عام کلمه یعنی حرکت براساس فهم عقلانی و پایبندی به تشخیص عقل و حکم آن، که چنین رویکردی جامعه متدینین را به حرکت صحیح در مقابل موانع و دشواری‌ها وا می‌دارد، یقیناً در مسیر رسیدن به یک تمدن کامل اسلامی، نیازمند جامع نگری در مسائل مقاومت و پیشرفت می‌باشیم که در پرتو اندیشه و خرد می‌توان راهبردها و راهکارها را به کار بست و به سمت تمدن نوین اسلامی قدم برداشت.

سوم؛ همت به معنای خواستن و تلاش برای رسیدن به مقصود و مقصد، برای رسیدن به تمدن اسلامی تلاش و خستگی‌ناپذیری یک رکن حساب می‌شود، دوری از وسوسه خناسان و بدگمانی‌ها و زدودن یأس و ناامیدی از دل‌ها، نکته‌ای است که گام‌ها را سست می‌کند، از این‌رو علاوه‌ بر همت عملی نیازمند همت و جهاد کبیر در این مسیر می‌باشیم.

به هر صورت کنگره عظیم اربعین نشانگر بروز و ظهور اتفاق بزرگی در آینده می‌باشد که در پرتو چنین حرکتی و تفکر مقاومت می‌باشد که دل‌ها برای تحقق تمدن نوین اسلامی را روشن‌تر از همیشه می‌کند.

 

افراد با سنین مختلف و سطح توانایی‌های گوناگون، حتی معلول و کهنسالان نیز در این راهپیمایی معنوی و باشکوه حضور پیدا می‌کند چه انگیزه‌هایی وجود دارد که افراد با این شوق و شور و شعور ده‌ها کیلومتر را پیاده روی می‌کنند؟

اصلی‌ترین انگیزه مکتب سیدالشهدا(ع) و پیام‌های قیام حضرت است که در کربلا و دیگر مکان‌ها بیان شد و بعداً توسط سفیران و پیام‌آوران واقعه عاشورا یعنی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و اسرای آل‌الله سلام الله علیهم با فریادی رسا به گوش اهل زمان خودشان و اهالی تاریخ رسید، مومنان و آزادگان در همه جای جهان این فریادها را شنیدند و دعوت امام حسین(ع) را لبیک گفتند،‌ در حقیقت راهپیمایی اربعین، لبیک با معنا و با توجه به همان دعوت سال شصت و یک قمری سیدالشهدا(ع) است که همه را به خود جذب کرده و اربعین نمادی شگفت‌انگیز از حضور و شیفتگی همگان به این مکتب زنده و پویا می‌باشد.

نکته دیگر آنکه ملت‌ها اسلام راستین را در مکتب امام حسین(ع) به خوبی درک کرده‌اند و این شور و اشتیاق، دلدادگی به اسلام حقیقی و ناب محمدی(ص) را نشان می‌دهد، اسلامی که دین خاتم و معارفش آرزوی تمام انبیا بوده است.

 

آیا اساسا این پدیده را می‌توان با اصول و شاخص‌های مادی دنیای امروزی اندازه گیری کرد؟

هر چند سنت راهپیمایی اربعین یک سنت دیرینه و تاریخ جذابی دارد اما راهپیمایی اربعین در سال‌های اخیر علاوه بر آن ویژگی‌ها و امتیازات معنوی گذشته، دارای خصوصیات دیگری می‌باشد که این حجم از شرکت کنندگان و ایثار و از خودگذشتگی‌ها را به دنبال داشته است.
امروز دشمنان اسلام و مسلمانان راهپیمایی بزرگ اربعین را به عنوان یک مانور معنادار از طرف جبهه مقاومت و مستکبرستیزان می‌دانند، پس هم دارای ابعاد معنوی است و هم ابعاد جهادی که شعارش بیش از گذشته به گوش آنان می‌رسد.
با توجه به این‌گونه مسائل، نمی‌توان راهپیمایی اربعین را با مقیاس‌ها مادی و ارزش‌های دنیوی اندازه‌گیری کرد؛ چرا که اصل حرکت مادی نیست. انسان وقتی در میان انبوه جمعیت راهپیمایی کنندگان قرار می‌گیرد و برخی دشواری‌ها و کاستی‌ها را مشاهده می‌کند و از طرفی ایثار و از خودگذشتگی‌ها مخصوصا برخورد کریمانه و بزرگ منشانه ملت بزرگ عراق را می‌بیند، در حقیقت انسان بهت‌زده و حیران از این همه معنویت همراه با اخلاص و حرکت همراه با شعور و درک بالا می‌شود و این همان شور و شعور و شعف است که با شاخص‌های مادی قابل اندازه‌گیری نیست و هرگز نخواهد بود.


کسی که به پیاده روی اربعین می‌رود چگونه می‌تواند خود را در محضر امام معصوم(ع) تجسم کند و بهره معنوی دوچندانی از این حضور ببرد؟

اندیشه و فهم درست از ابعاد مختلف قیام ابا عبدالله الحسین(ع) که مهم‌ترین پایه و مبنای درک معنوی معصوم(ع) است یعنی طریق الحسین را در شناخت آموزه‌های مکتب حسینی ببیند و این مسیر پیاده‌روی فضای مناسبی را برای تعمق و تفکر بیشتر در کسانی که توفیق راهپیمایی اربعین را پیدا کرده‌اند ایجاد می‌کند.


فهم از شرائط زمانه و شناخت دوران و جریان‌های فکری موجود و حاکم بر دنیا نکته دیگری است که انسان را در شرائط حضور در محضر امام(ع) خویش قرار می‌دهد که چگونه در شرایط پیچیده و سخت می‌توان با اقتدا به سیدالشهدا(ع) راه درست را پیدا کرد. راهی که در آن هم نجات باشد و هم سعادت به معنای دیگر بالا بردن بصیرت در دنیایی که نبود بینش درست و محاسبه صحیح، خسران بزرگی را به دنبال دارد.


اخلاص و پایبندی به عهد و پیمانی که در زیارت‌ها و ادعیه بصورت مستمر آن را تکرار می‌کنیم، شرط دیگری است که بدون آن عمل‌ها سست و گذرا خواهد بود، اخلاص و وفاداری اصحاب امام(ع) دو عنصر موثر در جوانمردی و ماندن در رکاب امام حسین(ع) در روز عاشورا بود که به فوز عظیم نائل گشتند.


در پایان اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید؟

در پایان عرض می‌کنم که مکتب خونین کربلا، مکتبی است که انسان می‌تواند بینش و معرفت و عیار مسلمانی خود را بالا ببرد و با فلاح و رستگاری به مقصد اعلا و کمال واقعی برساند و اربعین و پیاده‌روی اربعین این زمینه را برای مشتاقان مکتب اهل‎بیت(ع) اعم از مسلمان و غیر مسلمان‌ سنی و شیعه، پیر و جوان، به مدد پروردگار متعال، مهیا نموده است؛ امیدواریم همه از این فرصت معنوی بهره کامل را ببرند.

 

سه مولفه ورکن مهم تمدن نوین اسلامی/بازخوانی اندیشه دینی اسلامی

 

عیوضی، استاد دانشگاه شاهد در مورد تمدن اسلامی گفت: تمدن نوین اسلامی از سه مولفه و رکن مهم ایجاد شده است: احیای تمدن اسلامی، تمدن سازی و تمدن پروری.

محمدرضا عیوضی استاد دانشگاه شاهد بیان داشت: تمدن نوین اسلامی از قابلیت های بالایی برخوردار است اما ما چه کاری می توانیم انجام دهیم تا قابلیت های تمدن نوین اسلامی به شکل موثر عینیت بخشیده شود؟ آینده نگاری راهبردی راهی به سوی تمدن نوین اسلامی است.

وی اظهار کرد: تمدن نوین اسلامی از سه مولفه و رکن مهم ایجاد شده است: احیای تمدن اسلامی، تمدن سازی و تمدن پروری. این سه رکن در کنار هم تمدن نوین اسلامی را فراهم می آورند. ماهیت تمدن نوین اسلامی را باید در احیای تمدن اسلامی ببینیم. تمدن سازی و متدولوژی، ساخت تمدن است و این مساله را انقلاب اسلامی بوجود آورد. انقلاب اسلامی تمدن ساز بود. تمدن سازی به این معناست که تمدن بتواند به نیازهای مادی و معنوی مردم پاسخ مثبت بدهد تا در سایه آن زندگی مطلوب داشت. مساله سوم تمدن پروری است که این فرآیند بعد از انقلاب اسلامی باید شکل بگیرد.

عیوضی بیان کرد: دو گام در راه تحقق تمدن نوین اسلامی برداشته شده اما چگونه می توان گام سوم را برداشت؟ پاسخ آن در آینده نگاری راهبردی است. انقلاب اسلامی برای تمدن سازی بزرگترین فرصت تاریخی را برای ما مهیا کرد. ما در مرحله تمدن پروری آینده نگاری راهبردی را باید مد نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: یکی از وظایف آینده نگاری راهبردی شناسایی جهت گیری برای آینده است. در این رابطه باید هدف باثباتی داشته باشیم. آینده نگاری راهبردی مجموعه ای را در اختیار ما می گذارد که مسیر را در چارچوب عینی طی کند. تمدن نوین اسلامی در گام سوم نیازمند آینده نگاری راهبردی است.

عیوضی تصریح کرد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید قدرت‌ها و ضعف‌های مان را شناسایی کنیم زیرا در فرآیند تمدن پروری دارای نقش زیادی دارند. اگر مفهوم سیاست و راهبرد را وارد عرصه تمدن نوین اسلامی کنیم همه شامل آینده نگاری راهبردی می شود. از ویژگی های آینده پژوهی این است که ما را آماده می کند تا فرصت های آینده و تهدیدها را شناسایی کنیم.

 /////عکس آقای الویری عوض شود بی کیفیت است////اسم الویری را با حجت الاسلام بیاورید/////مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین/ اربعین مانور جبهه مقاومت در برابر دشمن است

 

در ادامه  حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) درباره امکان تمدن نوین اسلامی گفت: اگر در آغاز وجود مساله تمدن نوین اسلامی سرمایه ما در قیاس با جهان عرب کم بود اما اکنون می توانیم امید داشته باشیم که غنای علمی ما به درجه ای برسد که بتوانیم در تعامل هم افزا با پیکره امت اسلامی گام های جدی برای تحقق تمدن اسلامی برداریم.

وی بیان کرد: پرسش جدی در زمینه امکان و وقوع تمدن وجود دارد که آیا اساسا تحقق چنین مساله امکانپذیر است یا خیر؟ یک بعد از این پرسش مربوط به عالم اثبات است. در عالم اثبات مباحث درونی و بیرونی جامعه اسلامی هم مطرح می شود. اگر امت اسلامی دارای همه شرایط تحقق تمدن اسلامی باشد، شرایط جهانی هم باید مهیا باشد و این مساله ای ایجابی است.

حجت الاسلام الویری افزود: پرسش دیگری مطرح می شود که آیا نظام فکری که تجربه تمدنی را داشته است می تواند مجددا تمدنی را بوجود بیاورد؟ اسلام تمدن بشری را عرضه کرده است اما آن تمدن با شکوه گذشته اکنون وجود ندارد. با این حال آیا نظام اندیشه ای اسلام امکان زایش مجدد از آن نظام فکری را دارد یا خیر؟

وی ادامه داد: اگر پاسخ ما به این سوال منفی بود، امکان تحقق تمدن نوین اسلامی منتفی می شود اما اگر پاسخ مثبت باشد، شرایط را در عالم بیرونی بررسی کنیم. پاسخ این پرسش رهین این است که نظام اندیشه ای که توانمندی خود را حفظ کرده است، اگر امکان داشته باشد که الگوی عینی و تحقق پذیر برای زیست جمعی ارائه دهد، آن نظام فکری قابلیت تمدن سازی دارد.

حجت الاسلام الویری بیان کرد: دستگاه فکری تمدن ساز، دستگاهی است که در ساحت نظر و عمل قابلیت داشته باشد و در ساحت نظر به پرسش های مهم پاسخگو باشد و مبتنی بر دستگاه نظری دستگاه عملی هم عرضه کند و الگو برای زیست جمعی ارائه دهد. در چنین حالتی می تواند پیشرفت آفرین باشد و از آن طریق تمدن ساز باشد.دستگاه فکری اسلامی ثبات و دوام خود را حفظ کرده و امکان بازخوانی آن فراهم است. این دو ویژگی درتمدن های غربی هم وجود دارد.

حجت الاسلام الویری با بیان اینکه امکان بازخوانی اندیشه دینی اسلامی وجود دارد، گفت: این اندیشه در مراجعات مکرر حرف های تازه ای داشته است و در عمل هم برای ما احراز شده است. این نظام فکری الگوی زیست ویژه هم برای ما ارائه می کند. بنابراین می تواند نظام فکری اسلامی در متن قرار بگیرد و حرف های تازه بزند. بنابراین بر اساس نظری در عالم ثبوت امکان تحقق تمدن نوین اسلامی وجود دارد./503/422/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲