vasael.ir

کد خبر: ۱۴۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷ - 14 October 2019
معاون اجرای احکام دادستان نظامی تهران:

مفسدان کشور را طبقه‌بندی نکنیم

وسائل ـ معاون اجرای احکام دادستان نظامی تهران ضمن بیان اینکه ما نباید در مبارزه با مفسدان کشور طبقه‌بندی ایجاد کنیم، گفت: اگر نظارت به‌روزتر، تقوایی و اعتقادی شود قطعا ریشه فساد خشکانده خواهد شد، البته سیاست دستگاه قضایی این است که قضات فاسد، لابی‌گر و ترسو از دستگاه قضایی حذف شوند.
به گزارش وسائل، ابراهیم حاتمی، معاون اجرای احکاممفسدان کشور را طبقه‌بندی نکنیم دادستان نظامی تهران و فرمانده بسیج سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، در گفت‌وگویی؛ با اشاره به اهمیت احیای عدالت در جامعه و جایگاه مبانی اعتقادی و دینی در تحقق این موضوع گفت: خداوند متعال به بندگانش وعده داده است که اگر در امور مقدس گام بردارید، شما را عزیز می‌دارد. عدالت نیاز مردم است و بدون اجرای آن حیات بشری به مخاطره می‌افتد؛ کسی که در این حوزه قدم بردارد به لحاظ آثار اجتماعی مرتبط با مقوله عدالت، عزیز خدا می‌شود.

معاون اجرای احکام دادستان نظامی تهران افزود: همانگونه که اگر آب نباشد، حیات جامعه به مخاطره می‌افتد، مردم نیازمند اجرای عدالت هستند و اگر عدالت نباشد، زندگی اجتماعی نیز به مخاطره خواهد افتاد.

وی با تأکید بر اینکه ریشه تمامی مفاسد اقتصادی و اجتماعی در کشور، ضعف در بنیه اعتقادی است، تصریح کرد: متأسفانه اعتقاد ما نسبت به اصول، عقاید اسلامی، معاد، قیامت، امام‌شناسی و توحید ضعیف شده است. در این میان مبانی نظارتی کشور و مبانی نظارتی حکومتی هم ضعیف است و همین موضوع باعث بروز فساد در جامعه شده است.

حاتمی با اشاره به اینکه با حضور جدی و پرقدرت قوه قضائیه فضای عمومی نسبت به عدالت‌گستری و مبارزه با فساد اقتصادی، مناسب‌تر شده است، گفت: قطعا دستگاه قضایی هیچ رسالتی به جز احیای عدالت، گسترش عدل و مبارزه با فساد ندارد و همین امر موجب شده است که امروز مردم به این سمت ترغیب شوند.

وی با تأکید بر اینکه اگر دستگاه قضایی ضعیف و منفعلی داشته باشیم، قطعاً زمینه فساد را ایجاد کرده‌ایم بیان کرد: ما نباید در مبارزه با مفسدان کشور، طبقه‌بندی ایجاد کنیم و اگر عقبه فرد یا افرادی به قدرت حاکمیتی متصل باشد واهمه داشته باشیم. هراس در مجمع قضایی یک آسیب است. امروز خوشبختانه اینگونه نیست و مرجع قضایی شجاع، اعتقادمحور و عدالت‌محور است.
 

دستگاه قضایی ریشه فساد را می‌خشکاند

معاون اجرای احکام دادستان نظامی تهران اظهار کرد: مردم به زودی خواهند دید که دستگاه قضایی ریشه فساد را می‌خشکاند. این امید را داریم که قضات فاسد، لابی‌گر و ترسو از دستگاه قضایی حذف خواهند شد و در مقابل قضاتی که پاسداشت خون شهدا هستند و فرهنگ اسلامی را در جامعه احیا می‌کنند و ارزش‌ها و آرمان‌های امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب را زنده نگه می‌دارند، تقویت شده و حضورشان پررنگ‌تر و اثرگذارتر خواهد شد.

حاتمی افزود: این حضور قطعا بر گسترش عدل وعدالت در جامعه تأثیر خواهد گذاشت و در سال‌های آینده مردم خواهند دید که هیچ سازمان و یا مدیری در هیچ مقطعی به خودش اجازه نخواه داد بر بیت‌المال صدمه وارد کند.

معاون اجرای احکام دادستان نظامی تهران در خصوص نحوه نظارت‌ها و آموزش‌های قضات برای تقویت این حوزه هم به ایکنا، گفت: در مقاطعی نظارت بسیار ضعیفی در این حوزه وجود داشت که زمینه فساد را ایجاد کرد. در پرونده‌های فراوانی شاهد بودیم که نظارت به‌هیچ وجه صورت نمی‌گرفت و سیستم‌های نظارتی منفعل بودند و اگر نظارتی هم بوده صوری و غیر واقعی بود. اما امروز رسالت بسیار خطیر دستگاه قضایی این است که سازمان بازرسی کشور را تقویت کند و در کنار آن سازمان‌های بازرسی و سازمان دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی پرقدرت و تقویت شوند.
 

زمینه‌های فساد در جامعه باید شناسایی شوند

حاتمی با بیان اینکه متأسفانه در دوره‌ای سیستم نظارتی بسیار ناکارآمد و موجب بروز فساد در کشور شده بود، گفت: زمینه‌های فساد در جامعه باید شناسایی و با آن‌ها مقابله شود. نظارت مهمترین رکن در مقابله با فساد است که متأسفانه در آن ضعف داشتیم و تقویت این حوزه رسالت قوه قضائیه است. قوه قضائیه باید این موارد را ساماندهی کند و در جزئیات دستگاه‌های اجرایی وارد شود و دیوان محاسبات هم باید کارآمد و توانمند شود چراکه درغیر این صورت فساد در جامعه منتشر می‌شود.

وی گفت: اگر نظارت به‌روزتر، تقوایی و اعتقادی شود، قطعا ریشه فساد خشکانده خواهد شد. سیاست قضایی از جایگاه دین اسلام این است که از آغاز تا پایان در تمامی ایام اشتغال و همه پرونده‌ها، آرا و تصمیمات قضایی را مورد توجه قرار دهد و اصول نرمی توأم با دوراندیشی و برقراری عدالت توام با میانه‌روی را در فرآیند امور قضایی و دادگستری همیشه مورد توجه قرار دهد.

معاون اجرای احکام دادستان نظامی تهران ادامه داد: اگر این اصول را در فرآیند رسیدگی‌های خود عملیاتی و اجرایی کنیم، عزت و کرامت قضات و دادگاه خود به خود، محقق می‌شود. البته دیگران هم باید عزت وکرامت قضات را بشناسند و مراعات کنند؛ اما اولین نفر خود ما هستیم که باید عزت و کرامت خود را مراعات کنیم./908/241/ح
 
 
منبع: ایکنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۰۳:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۴۸
اذان مغرب
۱۹:۵۷:۱۴