vasael.ir

کد خبر: ۱۴۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴ - 10 October 2019
آیت الله اراکی:

بدون فقه کلان نمی‌توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم

وسائل ـ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: بدون فقه کلان نمی توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم و بستر علوم انسانی اسلامی فقه کلان است.

به گزارش وسائل، نشست خبری آیت الله اراکی دبدون فقه کلان نمی‌توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیمبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت بیست و نهمین سالگرد تاسیس این مجمع برگزار شد.

آیت الله اراکی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: امروز جبهه مقاومت جبهه مستحکمی است که در مقابل ملت های مستکبر ایستاده است. امام بزرگوار ما، راه عزت را برای ملت ها گشود و ما امروز ملتی سربلند و ضرب المثل عزت و مقاومت هستیم. جا دارد اینجا از ملت عزیزمان هم تشکر کنم که در سالهای سخت مقاومت ایستادگی کردم. ما۴۰ سال است که در جنگ مداوم بسر می بریم. دشمنان ترسوی ما با تحمیل جنگ خارجی، داخلی، فرهنگی و اقتصادی همه گونه جبهه ای جنگ را به روی ما باز کردند اما خوشبختانه امروز ملت ایران از آخرین جبهه جنگ سربلند بیرون آمده است. ملت ما توانسته در جبهه مقاومت اقتصادی پیروز بیرون بیاید. بنده همچنین از حمایت های همه نهادها و دولتمردان هم تشکر می کنم. همه کسانی که از استراتژی تقریب و وحدت حمایت و راه را هموار کردند.

وی افزود: خوشبختانه امروز جایگاه خوبی در عرصه تقریب و وحدت داریم و در حالی که موجب تکفیر سراسر جهان اسلام را فرا گرفته و تروریزم تکفیری در سراسر جهان است ما در شرایطی هستیم که این تروریزم از منطقه ما برچیده شده است. ما امروز در شرایطی هستیم که گفتمان تقریب و وحدت، گفتمان غالبمان شده است. همه گونه بسیج هم در راه پراکنده سازی ملت و مذاهب اسلامی انجام شده اما ما با قوت و قاطعیت اعلام می کنیم که جریان تفرقه گرا در جهان اسلام  یک جریان منزوی است و گفتمان وحدت، گفتمان غالب در جهان اسلام است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: بنده در ابتدای تصدی این سمت اعلام کردم که سعی خواهم کرد جریان وحدت را از حوزه محسوس عالمان دینی به همه حوزه ها منتقل کنم در طول این  چند سال هم این کار عملی شد و حدود ۱۶ اتحادیه از جمله اتحادیه علمای مقاومت، اتحادیه بانوان تقریبی، اتحادیه نویسندگان و رسانه های تقریبی تشکیل شد. علاوه بر این دانشگاه مذاهب اسلامی تاسیس شد و شعبه های مختلفی در مناطقی مثل بوشهر، بندرعباس، استان گلستان و ... راه اندازی شد. امروز این دانشگاه با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو توانسته کار تقریبی در عرصه کادرسازی انجام دهد. بنده در همین جا از بزرگان عزیزی که پیش از بنده در این سمت بودند هم تشکر می کنم. یکی دیگر از فعالیت ها در طول این چند سال  انجام فعالیت های مدنی به صورت مشارکتی با اقوام شیعه و سنی بود. یکی از تلاش های ما این بود که بتوانیم وحدت را از حالت نظری خارج و آن را به صورت عملیاتی و میدانی اجرا کنیم.

آیت الله اراکی در ادامه مراسم به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در خصوص یکی از سئوالات که راجع به درگیری های کشمیر بود، گفت: ملت کشمیر ملت آزاده و بزرگی است. باید مشکلش حل شود و نباید اجازه داد که مردم کشمیر از حقوقشان محروم شوند.

اراکی در پاسخ به سوال دیگری که در خصوص فعالیت های داعش و اقدامات مجمع بود توضیح داد: ما در طول این چند سال دهها کنفرانس بزرگ در پاکستان، عراق، سوریه، کرکوک و ... برگزار کردیم و اینها همه مناطقی بودند که مرکز داعش هستند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خصوص استعفایی که اخیرا به رهبری ارائه داده بود تصریح کرد: ما امروز در شرایطی هستیم که ۴۰ ساله اول انقلاب را رد کرده ایم و باید بتوانیم فقه مناسب با دوران کنونی عرضه کنیم. ما امروز به فقه فرهنگ، فقه محیط زیست، فقه عمران شهری احتیاج داریم تا بتوانیم تمدن اسلامی برپا کنیم ولی جای آن خالی است. علاوه بر آن جای بزرگانی که می توانستند این کار را ... بکنند هم خالی است. بنده فکر می کنم با توجه به کارهایی که در این سالها انجام دادم و تخصصی که دارم می توانم در این عرصه گامهایی بردارم. به عنوان مثال نظام بانکی فعلی ما بر مبنای فقه اسلامی خرد بنا شده نه فقه اسلامی کلان. در حالی که ما امروز به فقه کلان و جامعه ساز احتیاج داریم ولی در این عرصه کار چندانی صورت نگرفته است. به همین دلیل بنده احساس تکلیف عینی کردم و استعفای خود را نزد مقام معظم رهبری ارائه دادم و ایشان هم اجابت کردند تا بنده بتوانم به کار حوزوی برسم.

این استاد حوزه در پاسخ به سئوالی در خصوص ناآرامی های عراق گفت: عراق کشور با اهمیتی است که هروقت هر کشوری می خواهد توطئه ای علیه جمهوری اسلامی ایران داشته باشد از طریق عراق انجام می دهد. عراق ملت قدرتمندی دارد همچنین نفت و امکانات فراوانی هم دارد. به همین دلیل همیشه محل طمع بیگانگان بوده است. آمریکا خیلی برای عراق نقشه کشیده ولی امروز اتفاقاتی که در عراق می افتد مثل حرکت جهانی پیاده روی خلاف خواسته های آمریکا است. پیاده روی اربعین اعلام حضور جبهه مقاومت به صورت یکپارچه است ضمن اینکه دولت فعلی عراق هم همراه با این جریان است. یکی از اهداف اغتشاشات اخیر عراق، مرجعیت شیعه عراق بود و تظاهرات کنندگان  از مناطق دیگری آمده بودند تا بتوانند مرجعیت شیعه عراق را مورد هدف قرار دهند.

آیت الله اراکی در خصوص رابطه میان فقه کلان و علوم انسانی اسلامی گفت: بدون فقه کلان نمی توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم. بستر علوم انسانی اسلامی فقه کلان است. ما اخیرا علم الاجتماع اسلامی را در قم شروع کردیم چون بدون آن نمی توانیم جامعه شناسی اسلامی داشته باشیم.

وی در پایان گفت: بنده اینجا صراحتا اعلام می کنم که امسال هم کنفرانس وحدت برگزار می‌شود و برنامه ریزی های آن در حال انجام است. میهمانان این دوره کنفرانس نسبت به دوره های قبل مهمانان ویژه تری هستند. تاکنون ما ۳۵۲ نفر را دعوت کردیم که ۱۱۴ نفر از آنها شخصیت های ویژه ای مثل مفتی، روسای جمهوری فعلی، روسای جمهوری سابق هستند./908/422/ح

 

منبع: مهر با تصحیح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۰۳:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۴۸
اذان مغرب
۱۹:۵۷:۱۴