vasael.ir

کد خبر: ۱۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶ - 07 October 2019
سیدعباس موسویان خبر داد؛

مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس درباره قرارداد آتی روی اسناد خزانه اسلامی

وسائل ـ نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این کمیته در جلسه اخیر به این جمع‌بندی رسید از آنجایی‌که اسناد خزانه اسلامی بر پایه بدهی واقعی منتشر می‌شود لذا این اسناد حاکی از یک دارایی واقعی است و می‌تواند موضوع قرارداد آتی قرار بگیرد و اشکالی از این جهت ندارد.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس درباره قرارداد آتی روی اسناد خزانه اسلامیموسویان، نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگویی، به بیان نکاتی درباره جلسه اخیر این کمیته و مصوبات آن پرداخت و گفت: موضوع این جلسه پیرامون قرارداد آتی روی اسناد خزانه اسلامی بود. قرارداد آتی در کمیته فقهی سازمان بورس با سه شرط مورد پذیرش قرار گرفته که شرط اول این است که دارایی پایه، مالیت واقعی و دوم اینکه قابلیت تحویل در سررسید داشته و سوم اینکه اگر یکی از طرفین تقاضای تحویل فیزیکی داشته باشد، طرف دیگر ملزم است که تقاضای تحویل فیزیکی او را پاسخ مثبت بدهد.

وی ادامه داد: با این سه شرط، قرارداد آتی در بازار سرمایه ایران مورد پذیرش قرار گرفته و بر این اساس، این سؤال مطرح بود که آیا قرارداد آتی مختص دارایی‌های فیزیکی یا اوراق بهادار همانند سهام است یا می‌تواند روی اوراق بدهی مانند اسناد خزانه اسلامی هم جریان پیدا کند؟

موسویان افزود: این موضوع بحث بود و بعد از بررسی‌های زیاد، کمیته فقهی به این جمع‌بندی رسید که از آنجایی‌که اسناد خزانه اسلامی بر پایه بدهی واقعی منتشر می‌شود بنابراین اسناد خزانه اسلامی حاکی از یک دارایی واقعی است و می‌تواند موضوع قرارداد آتی قرار بگیرد و اشکالی از این جهت ندارد؛ به این معنا که شخص می‌تواند با دیگر قرارداد ببندد که در سه ماه آینده این تعداد اسناد خزانه اسلامی را به قیمت معین به شما خواهم فروخت و طرف مقابل هم متعهد شد که در سررسید مقرر، آن تعداد اسناد خزانه را به قیمتی که مشخص می‌شود خواهد خرید.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی بیان کرد: البته بحثی صورت گرفته که در سررسید اگر آن اسناد خزانه‌ای که موضوع قرارداد است پیدا نشد و برای مثال اگر فروشنده، اسناد خزانه ۶ یا اخزای ۱۶ را مورد معامله قرار داده بود و در سررسید پیدا نشد آیا می‌شود تسویه نقدی کرد یا خیر؟

نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان سخنان خود گفت: در این زمینه گفتیم که بله چنین امکانی وجود دارد و همانند سایر قراردادهای آتی که اگر در سررسید، آن دارایی پیدا نشود می‌تواند نوبت به تسویه نقدی برسد لذا در اینجا هم می‌توان آن قرارداد آتی را تبدیل به تسویه نقدی کرد و طرفین به صورت نقدی با یکدیگر تسویه کنند./908/241/ح

 

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۰۳:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۴۸
اذان مغرب
۱۹:۵۷:۱۴