vasael.ir

کد خبر: ۱۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲ - 05 October 2019
در نشست «فرهنگ جنسی» مطرح شد؛

ضرورت‌ ارائه نظریه بومی در زمینه آموزش جنسی

وسائل ـ استاد دانشگاه الزهرا(س) گفت: آنچه که در حال حاضر به عنوان آموزش جنسی در جامعه وجود دارد برساخت‌های اجتماعی است و می‌تواند تغییر کند چراکه واقعیت سنتی امر جنسی جامعه سنتی به رسمیت شناخته نمی‌شود و در عین حال جریان‌های جدید تلاش می‌کنند که تعریف جدیدی از زنانگی و مردانگی را ارائه دهند که این امر باعث نابرابری می‌شود.
به گزارش خبرنگار وسائل، محسن بدره، استاد دانشگاه ضرورت‌ ارائه نظریه بومی در زمینه آموزش جنسیالزهرا(س) در سلسله نشست‌های فرهنگ جنسی به موضوع «جستاری پیرامون زیست جنسی ایران» پرداخت؛ این نشست به همت موسسه رصد مطالعات و سیاست گذاری اجتماعی (سجا) مشهد، روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه در محل سالن جلسات این مرکز برگزار شد.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دنبال ارائه نظریه‌ای برای تربیت جنسی اسلامی هستیم، گفت: نگاه‌های متفاوت و متناقضی درباره امر جنسی وجود دارد؛ در عین حال ضرورت دارد که این مبحث در فضای اجتماعی مطرح شود چراکه دیدگاه‌های چندگانه‌ای درباره آن است که بخشی مدعی هستند که نیاز به تربیت جنسی نیست که این نگاه سنتی است چراکه این امر در فضای اجتماعی انحرافات را به وجود می‌آورد.


پیامد‌های اصرار بر آموزش‌های همه جانبه جنسی در جامعه

بدره به نظریه دوم درباره آموزش و تربیت امر جنسی به صورت همه جانبه اشاره و اظهار کرد: این نظریه هنجار‌های حیا و عفت بنیان را نمی‌پذیرد و بیشتر به بهداشت بیولوژیک اکتفا می‌کند.

این استاد دانشگاه پیامد‌های اصرار بر آموزش‌های همه جانبه جنسی را برشمرد و گفت: در این وضعیت مشترک لفظی وجود دارد؛ دغدغه این افراد سلامت جنسی کودکان است اما منظور آموزش جنسی آنان نیست. برخی سیاست‌مداران از لفظ آموزش جنسی برداشت می‌کنند که این آموزش‌ها در جامعه ما باید همانند غرب انجام شود. برخی از کسانی که در این زمینه کار می کنند نگاه هنجاری ندارند.


آیا نگاه اخلاق گرا هیچ نحوه‌ای از تربیت جنسی را مجاز نمی‌داند؟

وی با طرح این پرسش که آیا نگاه اخلاق گرا هیچ نحوه‌ای از تربیت جنسی را مجاز نمی‌داند، بیان داشت: این گروه به تربیت جنسی قائل است و هنجار‌ها را لحاظ می‌کند، اما نباید سلامت جنسی را به قیمت زیرپاگذاشتن همه هنجار‌های اخلاقی به دست آورد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما نیاز به یک نظر هنجاری داریم که مبتنی بر نظام فرهنگ بومی باشد، بیان داشت: گفت‌وگو نکردن از سلامت و امنیت جنسی کودکان منجر به این امر نمی‌شود که آنها در معرض این خطر قرار نگیرند.


نشاط خانواده با زندگی جنسی درست ارتباط مستقیم دارد / نظریه بومی جنسی

وی با تأکید بر این مطلب که نشاط خانواده با زندگی جنسی درست ارتباط مستقیم دارد، خاطرنشان کرد: اگر این نشاط جنسی صورت نگیرد خشونت عاطفی و دلزدگی ایجاد می‌شود که سبب طلاق است و در عین حال عدم آگاهی نسبت به برخی بیماری‌های جنسی منجر به گرفتاری می‌شود.

بدره ادامه داد: نداشتن مهارت‌های زیست جنسی و امن باعث قربانی شدن افراد می‌شود؛ این امر ضرورت داشتن یک تربیت جنسی را می‌طلبد و از طرفی نیاز است تا مواجه یک جامعه هنجار منجر به ارائه یک نظریه بومی جنسی شود که در این نظریه هنجار‌های جامعه خودمان لحاظ شود و این نظریه پردازش شود.

وی با بیان اینکه در آموزش جنسی همه جانبه پیش فرض هائی وجود دارد که منجر به تجویز سیاست‌های خاص می‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی از تاریخ اندیشه‌های سیاسی صحبت می‌شود به طور خاص در نظریه‌های سیاسی بین راست و چپ و مفهومی که در فضای سیاسی است اشتباه گرفته می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: وقتی از چپ جنسی در مارکسیسم صحبت می‌شود جریان چپ با خانواده مسأله دار می‌شود، در واقع آنان به بخشی از نابرابری اجتماعی در بعد جنسی خانواده اعتراض دارند.


اعتقاد به نابرابری اجتماعی در حوزه سکس

وی به مقایسه مکاتب مختلف در حوزه نابرابری‌های اجتماعی پرداخت، گفت: آنان عقیده دارند که در حال حاضر فقط نابرابری‌ها در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی نیست بلکه تا وقتی که جوامع در سکس به برابری و تمایز نرسند در واقع این برابری اجتماعی صورت نگرفته است که در این نگاه به این امر اصرار است که باید از هنجار‌ها فرار کرد و به تلذذ جنسی رسید.

این استاد دانشگاه با انتقاد نسبت به آموزش همه جانبه جنسی گفت: در این نگاه هنجار‌های اخلاقی مورد ملاحظه نیست در حالی که آموزش جنسی نیاز است و این موضوع شبیه هر امر اجتماعی دیگری باید آموزش داده شود؛ بومی سازی آن در جامعه می‌تواند راهگشا باشد.


ضرورت‌های پرداختن به نظریه بومی جنسی

وی به ضرورت‌های پرداختن به نظریه بومی جنسی اشاره کرد و گفت: آن امری که در حال حاضر در این باره در جامعه وجود دارد برساخت‌های اجتماعی است و می‌تواند تغییر کند چراکه واقعیت سنتی امر جنسی جامعه سنتی به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ جریان‌های جدید تلاش می‌کنند که تعریف جدیدی از زنانگی و مردانگی را ارائه دهند که این امر باعث نابرابری می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش‌های جنسی چندگانه در شرایط فعلی دستور کار‌های جدیدی را برای برخی از گروه‌های هویتی خاص فراهم کرده است، بیان داشت: نظریه تربیت جنسی باید مطابق با هنجار‌ها باشد که آسیب‌های آن حداقلی شود.

گفتنی است، موسسه رصد مطالعات و سیاست گذاری اجتماعی (سجا) که مرکز آن در مشهد استقرار دارد مجموعه‌ای مردم نهاد است که سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز و تاکنون ۲۰ نمایندگی در استان‌های دیگر کشور دایر کرده است./503/241/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹