vasael.ir

کد خبر: ۱۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷ - 30 September 2019
گزارشی از همایش «رسانه‌ها و کنشگری در حوزه سلامت»؛

پژوهش در عرصه سلامت اجتماعی مغفول مانده است

وسائل ـ استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه مفهوم سلامت اجتماعی، مفهومی کلان است،گفت: متاسفانه پزشکان ما روی مسائل تعیین کننده سلامت کار می کنند که این مسئله، سلامت اجتماعی نیست بلکه از جمله عواملی است که بر روی سلامت جسمی یا روانی فرد تاثیر گذار است لذا در پژوهش های ارتباط سلامت در ایران حوزه سلامت اجتماعی مغفول مانده و نیازمند توجه جدی در این حوزه است.

به گزارش خبرنگار وسائل، نشست اول از سلسله نشست اهتمام جدی رسانه های اجتماعیهای «رسانه‌ها و سلامت؛ تجربه‌های جهانی و درس‌های ایرانی» یکشنبه ۷ مهرماه با حضور دکتر منصور ساعی استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، آزاده سالمی پژوهشگر ارتباطات سلامت و دکتر حبیب راثی تهرانی پژوهشگر ارتباطات و سلامت در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد.

 

چرا کنشگری رسانه مهم است و چه ابعادی دارد؟

دکتر ساعی به عنوان اولین سخنران مراسم به بررسی موضوع «رسانه و سلامت» که یکی از بخش های مورد توجه در مطالعات حوزه سلامت است پرداخت. ایشان همچنین به بررسی کنشگری رسانه ها در دو بعد اشاره کرد و اظهار داشت: کنشگری رسانه یا رویداد محور است یعنی دقیقا همان چیزی که در رسانه های اجتماعی و رسمی مشاهده می کنیم که در تولید و توزیع و پوشش خبر نظارت دارند.

در واقع آن دسته از رویدادهایی که مرتبط با نوآوری ها و کشفیات در حوزه سلامت است که به کنشگری منفعلانه یا واکنشی نامگذاری شده یعنی نظام رسانه ای ما منتظر است تا رویدادی رخ دهد و رسانه ها تا زمانی که موضوع تازه است به آن می پردازند.

مورد بعدی، کنشگری فرهنگ محور است. این نگاه، راهبردی طولانی مدت و آینده نگرانه در موضوعات سلامت محور دارد. در واقع برنامه محور است و مقطعی نیست. شاید بتوان گفت رویکرد فرهنگ محور موجب بهره گیری رسانه برای ارتقاء زندگی و بهبود سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شهروندان دارد و این نگاه فرهنگ محور کمک به پیشگیری می کند در مرحله بعد، کنترل بیماری ها از طریق افزایش سواد سلامت مردم در جامعه را برعهده دارد.

 

توجه به مسئله پیشگیری

به طور کلی تمرکز اصلی ارتباطات سلامت و بعد رسانه ها روی مسئله پیشگیری متمرکز است تا آگاهی را بالا ببرد و هزینه های بحران های سلامت را کاهش دهد و در عین حال باعث بهبود و کیفیت زندگی جامعه شود.

همچنین رویکرد فرهنگ محور کمک به نوعی همگرایی بین نظام سیاست گذاری با نظام ارتباطی و رسانه ای دارد تا برنامه سلامت را جلو ببرند، اجرای برنامه ها و کمپین های برنامه سلامت محور منجر به مفهوم مهم کیفیت زندگی در ابعاد سلامت جسمی، روانی و اجتماعی است.

بیشتر رسانه های ما امروزه، به بررسی رویداد محوری مسائل می پردازند و کار روزنامه نگاری سلامت بحث هوشمند سازی مخاطب است و بحث بازاریابی محتواست تا مخاطب را بتواند ترغیب کند که رفتاری مناسب انجام دهد؛ کار روزنامه نگاری سلامت منجر به تغییر رویه شهروندان است لذا رویکرد فرهنگ محور به بسیج تمام رسانه های اجتماعی، آنلاین و رسانه های محیطی منجر می شود.

از مزیت رویکرد فرهنگ محور این است که باعث ایجاد انگیزه و مهارت ها، کاهش ریسک ها و خطرهای تهدید کننده در این حوزه، همچنین تغییر نگرش ها و تغییر انتخاب های در حوزه سلامت، افزایش تقاضا برای خدمات بهداشتی مناسب در کشور است.

 

تاثیر سواد سلامت بر سلامت رسانه‌ای

سواد سلامت کمک به تقویت سواد سلامت رسانه ای می نماید یعنی به اصطلاح جست‌وجوی راه های صحیح در سایت ها و رسانه های مختلف. رسانه ها امروزه اغلب منتقد سلامت هستند و نتوانستند مدافع برنامه سلامت باشند و به تولید برنامه‌هایی برای کمک به بهبود کیفیت زندگی مردم بپردازند و همچنین به تقویت هنجارهای اجتماعی و راه‌هایی که برای بهبود سلامت زندگی مفید هستند کمتر توجه کردند. در اینجا دقیقا نگاه ما به سمت سلامت اجتماعی است بحث اینکه چه رفتارهایی باید در جامعه اجرا شود که فرد بتواند روابط اجتماعی درست و سالمی را در جامعه ایجاد نماید.

 

توجه به موضوع مهم سلامت اجتماعی

اگر از نظر WHO معنای دقیق سلامت را رفاه کامل یک فرد از نظر جسمی، روانی و اجتماعی بدانیم نه فقدان بیماری یا ناتوانی، شاید در بسیاری از پژوهش ها در ابعاد جسمی و روانی کارهای زیادی صورت گرفته باشد اما به سلامت اجتماعی کمتر پرداخته شده است.

سلامت اجتماعی به رابطه فرد در جامعه می‌پردازد بنابراین به ارزیابی فرد از کیفیت رابطه با نهادها و مجموعه هایی که با آنها در ارتباط است می پردازد. اینکه فرد با افراد دیگر چگونه ارتباط برقرار کند و اینکه چقدر می تواند با آنها کنار بیاید و تعامل فرد با نهادهای اجتماعی به چه صورتی است که در نهایت به مفاهیمی مانند همدلی، اعتماد، سرمایه اجتماعی مشارکت اجتماعی، احساس برابری، عدالت توزیعی منجر می شود.

مفهوم سلامت اجتماعی، مفهومی کلان است که متاسفانه پزشکان ما روی مسائل تعیین کننده سلامت کار می کنند که این مسئله، سلامت اجتماعی نیست بلکه از جمله عواملی است که بر روی سلامت جسمی یا روانی فرد تاثیر گذار است لذا در پژوهش های ارتباط سلامت در ایران حوزه سلامت اجتماعی مغفول مانده و نیازمند توجه جدی در این حوزه است.

 

اطلاعات متناقض رسانه‌های اجتماعی در حوزه سلامت

در ادامه مراسم خانم دکتر سالمی، در زمینه کنشگری رسانه های اجتماعی در حوزه سلامت به ایراد سخن پرداخت و گفت: منظور ما از رسانه های اجتماعی، رسانه های مبتنی بر وب دو هستند که در حوزه سلامت، ما پیام رسان های موبایلی را در کشورمان در اختیار داریم، سایت های شبکه های اجتماعی مانند اینستا گرام، وبلاگ ها و میکروبلاگ ها مانند توییتر، سرویس های به اشتراک گذاری ویدئو مانند یوتیوب و آپارات، تالارهای گفت‌وگو یا چت روم ها و اپلیکیشن های سلامت از راه دور یا دورا پزشکی و همین‌طور بازی های واقعیت مجازی که شاید ما خیلی استفاده نکنیم و نشناسیم.

این روزها این نگرانی راجع به رسانه های اجتماعی در حوزه سلامت وجود دارد که اطلاعات متناقض در این فضا زیاد است و اغلب اخبار جعلی، فضای هیجانی و موضوعاتی که از نظر متخصصان در این زمینه شاید مهم نباشد اما به یکباره برای کسانی که در این فضا مشغول استفاده هستند فوری پررنگ می شود و سوالات زیادی در این زمینه ایجاد می شود و به نوعی هر کسی برای خود تولید محتوا می کند.‌

اینکه ادبیات سواد رسانه ای و ارتباطات را به سمت رویکرد حمایت گرا پیش ببریم و به مردم متذکر شویم که  از این رسانه های اجتماعی دوری کنند و بیشتر روی نقاط منفی متمرکز شوند و مردم را به سمت رسانه های موثق سوق دهیم که متخصصان تولید می کنند یکی از عواملی است که بیشتر امروزه مورد توجه قرار گرفته است.

این سوال ممکن است پیش بیاید که آیا در تلویزیون و رادیو تاکنون اخبار نادرستی  منتشر نشده که بعداً تکذیب شده باشد؟ در این زمینه می توان گفت در اکثر رسانه های امروزی پیام های کذب وجود دارد و این مسئله یکی از ویژگی های فضای پست مدرن است. نکته دیگر اینکه متخصصان معتقدند که برندهایی تولید کنند که مردم بتوانند تنها به آنجا مراجعه کنند و اطلاعات درستی دریافت نمایند.

با توجه به اینکه ارتباطات سلامت یک حوزه بین رشته ای است ما در واقع در حوزه سلامت با دو پارادایم اصلی مواجه هستیم در پارادایم اول، زیستی پزشکی است که بیشتر تمرکز روی سلامت جسمی و فردی است و سلامت را در نبود بیماری اطلاق می کنند و به دنبال عوامل بیماری زا هستند.

تعریف این افراد از کنشگری فرد این است که به توصیه هایی که به او می شود با دقت انجام دهد و در این رویکرد بحث این است که با استفاده از خود مراقبتی، فشار هزینه از روی شانه های نظام سلامت برداشته شود.

مورد بعد، پارادایم زیستی روانی اجتماعی یعنی علاوه بر سلامت فردی، ابعاد دیگری مانند شخصیت افراد و اینکه با بیماری چقدر کناررمی آیند توجه دارد که در بهبود بیماری هم اثر دارد.

بنابراین ما در این رویکرد ابعاد مختلف سلامت را در نظر می گیریم و در واقع کنشگری در این رویکرد نه فقط اجرا یا کاربست توصیه هاست بلکه مشارکت در تصمیم گیری های حوزه مراقبت و سلامت و همین طور تاثیر گذاری در حوزه سلامت را شامل می شود.

 

اهتمام جدی رسانه های اجتماعی

 

رویکردهای اصلی در مواجهه با کنشگری خلاقانه

زمانی که از کنشگری صحبت می کنیم طبیعتا بحث جامعه شناسی پررنگ تر می شود سه رویکرد اصلی در مواجهه با کنشگری خلاقانه انسان ها وجود دارد؛ 1ـ در رویکردهای ساختار محور بحث این است که ساختارها تعیین کننده کنش های افراد هستند یعنی اگر شما می خواهید بدانید در جامعه چه اتفاقی می افتد باید ساختارهای آن جامعه را مورد بررسی قرار داد.

2ـ در کنش متقابل نمادین بحث این است که خود شخص چه رفتاری می تواند داشته باشد. 3ـ در نظریه ساختارگرایی گیدنز معتقدند؛ نه برای ساختار رسالت قائل باشیم و نه عاملیت کارگزاران در اختیار خودشان است بلکه دیالکتیکی همیشه بین ساختار و کارگزار برقرار است. پس زمانی که ما از کنشگری اعضای جامعه صحبت می کنیم به این معناست که یک مقدار از قدرت ساختار به سمت کارگزاران می آید.

 

بررسی نظریه هابرماس

در نظریه هایی که ساختار محورند اینها به یک نظمی قائل هستند معتقدند که جامعه نظمی دارد که هابرماس از او به عنوان «جهان نظم» یاد می کند اما این رویکردها کارگزاری، فرهنگ ها و سنت ها را در نظر نگرفته اند بنابراین از نظر هابرماس آن عقلانیتی که در جهان نظم حاکم است عقلانیت ابزاری است و از طرفی ما عقلانیت و کنش ارتباطی داریم و باید از فضای عقلانیت ابزاری فاصله گرفت و به عقلانیت مفاهمه ای دست یافت.

هابرماس به موازنه قدرت بین جهان نظام و جهان زیست قائل است. جهان زیست شرایط ایده آلی است که در آن کنش ارتباطی مسلط شده و افرادی که در این فضا هستند از طریق مفاهمه و گفت‌وگو به شرایطی رسیدند که همدیگر را درک می کنند و رسانه های اجتماعی به ما کمک می کنند که این فضای مفاهمه ای ایجاد شود و در شرایطی ایجاد می شود که اخلاق مباحثه برقرار باشد و وضعیت کلامی ایده آل برقرار باشد. یعنی نوع گفت‌وگو به شکلی باشد که دو طرف صداقت داشته باشند اگر چنین اتفاقی بیفتد که هابرماس معتقد است گاهی اوقات نظام جهان آن را انجام می دهد.

فضای ارتباطات توسعه و ارتباطات سلامت که به عنوان زیر مجموعه در جهت ارتقاء سلامت فرد و جامعه حرکت می کند در پارادایم فرایند نوسازی در اینجا در واقع اصالت با فرد است و تلاش می شود افراد، بهترین شرایط را به دست آورند و آموزش بگیرند و رسانه های جمعی در این پارادایم موثر هستند به نحوی که گفته می شود اگر در جامعه ای رسانه های جمعی گسترش پیدا کردند توسعه هم اتفاق می افتد. اما این توسعه، توسعه ای هست که تخصص محور و جهان شمول است یعنی همان مدل هایی که برای تغییر نگرش یا تغییر در رفتار افراد است را زیر مجموعه این پارادایم می دانیم.

 

نکات مهم در شبکه‌های اجتماعی

دو نکته در شبکه های اجتماعی وجود دارد؛ یکی خودمختاری است از این نظر که کنش‌گران منتظر این نیستند که نظام و هنجارهای آن جامعه به آنها بگوید چه کاری انجام دهند بلکه آنها خودشان تشخیص می دهند به چه طریقی کنشگری انجام دهند.

 

فردگرایی و فرد شدگی

مورد بعدی بحث فرد شدگی هم اشاره به این موضوع دارد که فرد شدگی با فرد گرایی متفاوت است. در حالت فردگرایی، فرد به دنبال منافع خود می باشد اما در حالت فرد شدگی شبکه ای درست است که در شبکه به دنبال منافع خودش است اما در واقع به نفع شبکه هم فعالیت می کند.

یکی از مشهورترین ایده های کاستلز بحث جنبش های اجتماعی جدید است که اشاره به تفاوت جنبش های جدید و جنبش های کلاسیک دارد از جمله اینکه رهبر ندارند و از قبل برای آنها مسائل پیش بینی نشده است. این جنبش ها یکباره با رسانه های جدید شکل نمی گیرد بلکه زمینه های اجتماعی آنها از قبل وجود دارد و یک جرقه یا رویدادی لازم است که باعث نمود آنها می شود. اما رسانه های اجتماعی و اینترنت فضای خوبی در اختیار این جنبش ها قرار می دهند تا بسیج اجتماعی و آگاهی رسانی اتفاق بیفتد و کنش‌گران سریع جمع شوند.

مثلا جدیدترین جنبش اعتراضی که این اواخر از طریق رسانه ها ایجاد شد جنبش نه به کشتن سگ ها بود. شاید بتوان گفت این اعتراضات اکنون موضوعات جدیدی را همانند موضوعات سگ ها به خود اختصاص داده و در قدیم موضوعاتی دیگر مورد اعتراض قرار می گرفت.

 

انزاوی اجتماعی و رابطه آن با سلامت

در پایان، دکتر راثی تهرانی به بررسی علوم ارتباطات اجتماعی به موضوعاتی پرداخت که کمتر بدان توجه شده بود و بیان داشت: سلامت اجتماعی یکی از سه مولفه مهم تعریف سلامت است که برای نخستین بار اصطلاح سلامت اجتماعی توسط WHO در سال ۱۹۴۷ در ضمن تعریف سلامت ارائه شد. که در دو سطح فرد و جامعه تعریف می شود و با مفاهیمی چون سازگاری اجتماعی، حمایت اجتماعی و توانایی انجام هنجارها و مقررات معمول جامعه ارتباط دارد.

بر اساس این تعریف، بیماران به مثابه موجوداتی اجتماعی در نظر گرفته می شوند که در یک مجموعه و بستر اجتماعی پویا زندگی می کنند. همچنین سلامت اجتماعی با شواهد زیادی از این دست مرتبط است که نشان می دهد افرادی که تعامل بهتر و ارتباط موثرتری با نهاد‌های اجتماعی دارند طول عمر بیشتری دارند و پس از بیمار شدن زودتر بهبودی خود را باز می یابند در مقابل نیز شواهد اذعان دارند که انزوای اجتماعی، خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

مولفه های سلامت اجتماعی جامعه را می توان، فرصت برابر برای همه برای استفاده از امکانات، امکان دسترسی همگان به کالاها و خدمات ضروری برای ایفای کامل نقش شهروندی، وجود قوانین و مقررات لازم و نبود خلأهای قانونی، برابری و عدالت در توزیع ثروت، دسترسی همگانی به فرآیندهای تصمیم گیری و در نهایت برقراری سطح مطلوبی از سرمایه اجتماعی دانست.

سلامت اجتماعی فرد عبارت است از: ۱-شامل ابعادی از سلامت شخصی است که مربوط به نحوه تعامل و رفتار فرد با افراد دیگر جامعه و واکنش سایر مردم جامعه به او می شود؛ ۲- اینکه او چه رفتاری با مردم دارد و مردم چه عکس العملی به رفتار او نشان می دهند؛ ۳- چگونگی تعامل فرد با نهادها، رسوم و هنجارهای اجتماعی.

در نهایت می توان گفت این تعریف از سلامت اجتماعی شامل مولفه های شخصیتی و مهارت های اجتماعی به طور توامان می باشد که نمایانگر هنجارهای اجتماعی بوده و رابطه نزدیکی بین مفاهیم سلامت و سازگاری و رفتار برقرار می سازد.

 

ارتباطات سلامت و سلامت اجتماعی

به طور کلی می توان گفت ارتباطات ‌سلامت نقش دیده بان، راهنما و تسهیل گر برای مردم دارد، دیده بانی برای شناسایی نیازهای اطلاعاتی سلامت محور مردم و شناسایی بهترین راهها و روش های درمان و راهنمایی به سوی آنها که از سوی متخصصان پزشکی صورت می گیرد.که در نهایت ارزیابی و ارائه بازخوردها از طریق ایجاد تعامل بین مخاطبان و بیماران. اما نقشی که ارتباطات سلامت در تحقق سلامت اجتماعی دارد استفاده موثر از ارتباطات برای رسیدن به آگاهی، تسهیل دسترسی مخاطبان به اطلاعات و افزایش تعامل بین آنها می باشد.

 

چند ویژگی رسانه‌های اجتماعی در حوزه سلامت

در زمینه رسانه های اجتماعی در حوزه سلامت چندین نظریه وجود دارد که عبارت اند از: نظریه مقایسه اجتماعی، نظریه قدرت گره های ضعیف، کاهش اثر ننگ، نظریه پردازی اجتماعی اطلاعات، مدل فرا شخصی ارتباطات.

نظریه مقایسه اجتماعی می گوید کاربرانی که به دنبال سلامت اجتماعی هستند بر اساس میزان مشابهت درک شده توسط اعضای یک گروه در یک رسانه اجتماعی بر میزان خودباوری و درک آنها از اعتبار راههای درمانی تاثیر گذار است که از دو طریق انجام می شود، افراد در موقعیت های استرس زا از مقایسه رو به بالا یا رو به پایین کنترل و مدیریت استرس خود استفاده می کنند.

مقایسه روبه بالا بدین معنی است که فرد در جست‌وجوی ارتباط، کسب اطلاعات از افرادی که در موقعیت بهتری قرار دارند مانند مقایسه با بیماران سرطانی بهبود یافته و مقایسه رو به پایین، ارزیابی در مقایسه با کسانی که در موقعیت بدی قرار دارند.

بیشتر اطلاعات سلامت محور کسب شده توسط کاربران رسانه های اجتماعی خصوصا در مورد وضعیت سلامت خود از طریق مقایسه های شکل گرفته انجام می شود که در تعامل با سایر افراد در رسانه های اجتماعی به دست می آید. فرایند مقایسه لزوما نیازمند حضور، مشارکت و تعامل فعال کاربر در این رسانه ها نیست بلکه ممکن است کاربر، حضوری منفعلانه داشته باشد و به خواندن بحث ها و تجربیات و پست های دیگران بسنده کند یعنی تنها به خواندن نظرات بقیه توجه کند و خودش نظری نداشته باشد.

 

نظریه قدرت گره‌های ضعیف

معمولا رسانه های اجتماعی به عنوان شبکه ای از پیوندهای ارتباطی با اتصالات ضعیف در نظر گرفته می شوند. یکی از مهمترین نقاط ضعف این شبکه ها عدم کنترل در کیفیت محتوای آنها و اعتبار اطلاعات ارائه شده است.

از نقاط قوت شبکه‌های اجتماعی بزرگ با پیوندهای ارتباطی ضعیف می توان گفت افراد، این شبکه‌ها را به دلیل توانایی اعضا برای فهم و درک تجربیات یکدیگر و فاصله عاطفی و احساسی ایجاد شده در ارتباطات آنلاین انتخاب می کنند. از دیگر مزیت های آنها این است که این گره ها برخلاف شبکه‌هایی با گره های محکم، تمایل به تکثر و تمایل به متفاوت بودن با فرستنده و همدیگر دارند.

 

کاهش اثر ننگ

گروه‌های اجتماعی به افراد کمک می کنند تا بر ننگی که طرف از فرهنگ حاکم بر جامعه بر برخی بیماری ها و وضعیت های سلامت الصاق می شود، غلبه کند. موضوعات سلامت دارای برچسب ننگ، موجب افزایش استرس، افسردگی، مصرف مواد مخدر، مصرف مشروبات الکلی، اضطراب و مشکلات جسمی بیشتر در بیماران مبتلا می شود. همچنین وجود ننگ سلامت محور، با عزت نفس کاهش یافته و خودکارآمدی پایین فرد ارتباط دارد.

علت رغبت افراد دارای موضوعات سلامت دارای برچسب ننگ به رسانه های اجتماعی، کمک این گروه به افراد باعث می شود ننگ خود را مدیریت کنند، شرکت در تعاملات آنلاین، احساس انزوای کمتری به آنها می دهد و در نهایت فرد احساس می کند در این شبکه ها کمتر توسط دیگران مورد قضاوت قرار می گیرد.

 

نظریه پردازش اجتماعی اطلاعات

طبق این نظریه افراد به طور آزادانه می توانند در گروه‌های مختلف رسانه های اجتماعی عضو شوند، با هر عضوی که دوست دارند تعامل ایجاد کنند و در مورد هر موضوع سلامت محوری بحث کنند.

این نظریه می گوید بسیاری از اشارات و دلالت های اجتماعی موجود در رابطه چهره به چهره مانند تماس مستقیم چشمی، اشارات فرازبانی، زبان بدن، لکنت زبان و...در تعاملات رسانه ای در شبکه های اجتماعی کاهش یافته یا اساسا وجود ندارد.

با توجه به کاهش معنادار یا حذف موانع ارتباطی در رسانه های اجتماعی، اطلاعات توسط کاربران به طور حقیقی و واقعی تری پردازش شده و حمایت اجتماعی سلامت محور لازم و مورد نیاز اعضای گروه در جریان این تعاملات شکل می گیرد.

مدل دیگر، مدل فراشخصی ارتباطات که بیانگر فرآیندی است که منجر به ارتباط مطلوب تر از نظر اجتماعی نسبت به ارتباط مورد انتظار در تعامل چهره به چهره می شود و موجب شکل گیری خودکارآمدی بالاتر در بین کاربران می شود.

 

نقش سواد سلامت در رسانه‌های اجتماعی

باورهای هنجاری، نحوه جست‌وجوی کاربران برای کسب اطلاعات و تعاملات خود در رسانه های اجتماعی را شکل می دهند و در مقابل استفاده از این رسانه ها می تواند هنجارهای اجتماعی را تقویت کند. رسانه های اجتماعی با ایجاد دسترسی گسترده به اطلاعات، افزایش فرصت گفت‌وگوی مشارکتی و باورهای همکاری مثبتی که رفتارهای سالم را تقویت می کند، مزایای بالقوه‌ای برای افزایش سلامت کاربران دارد.

همچنین اطلاعات کنترل نشده و هنجارهای اجتماعی ناسالمی که به سادگی در رسانه های اجتماعی در دسترس کاربران قرار دارد، می تواند تهدیدی بالقوه برای سلامت کاربران محسوب شود که راه مقابله با آن تنها افزایش سواد سلامت کاربران است.

در پایان، با پخش دو کلیپ که مطالعات موردی بود که در دانشگاه بیرمنگام با موضوع «محتوای دستکاری شده در رسانه های اجتماعی» انجام شده بود به بحث در این رابطه پرداخته شد و نکات مهم و پرفایده ای در این زمینه بیان شد./501/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲