vasael.ir

کد خبر: ۱۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ - 29 September 2019
پرونده ویژه؛ پولطلا

امکان سنجی پولطلا به عنوان جایگزینی برای پول اعتباری

وسائل ـ موضوع تورم، تحریم پذیری، کاهش ارزش پول و لزوم یا عدم لزوم جبران کاهش ارزش پول در دهه‌های اخیر، از مباحث مورد ابتلا و چالش‌بر‌انگیز محافل اقتصادی و فقهی بوده است که به عقیده برخی کارشناسان بی ارتباط با اعتباری بودن پول رایج کشور نیست. به همین خاطر برخی صاحب نظران برای برون رفت از این معضلات ایده به کارگیری انواع دیگر پول به جای پول اعتباری را مطرح نموده اند.

به گزارش خبرنگار وسائل، ماهیت پول موضوع بسیاری امکان سنجی پولطلا به عنوان جایگزینی برای پول اعتباریاز احکام فقه اقتصادی اسلام است که فقیه بدون درک صحیح آن نمی‌تواند پیرامون آن حکمی صائب صادر کند؛ فقیه برای استنباط حکم هر پدیده ای، نخست باید شناخت جامعی از موضوع آن حکم داشته باشد. از آنجا که پول طی چهارده قرن، دچار تغییرات بسیاری شده و ماهیت امروزی آن، اساساً متفاوت از ماهیت پول چهارده قرن پیش است، بالتبع احکام و آثار آن نیز دچار تحول بنیادین گردیده است.

طبق یافته‌های این پرونده، ماهیت پول اعتباری در فقه اسلامی به لحاظ مثلی یا قیمی بودن، مالیت و لزوم داشتن پشتوانه با نظرات گوناگونی مواجه است؛ امّا مشهور فقهای شیعه در مال بودن آن تردید نکرده اند که از این میان عده‌ای بدون ذکر دلیل به این موضوع تصریح نموده و عده ای نیز دلیل نظر خود را بیان داشته اند. برخی از ایشان پول‌های امروزی را از آن جهت که حکومت به آن‌ها اعتبار بخشیده است، مال می‌دانند و عده‌ای، از آنرو که عرف عام پول را مال می‌دانند، آن را مال دانسته‌اند و برخی هم دولت و هم جامعه را مشترکا در مال بودن پول دخیل می دانند.

موضوع تورم، تحریم پذیری، کاهش ارزش پول و لزوم یا عدم لزوم جبران کاهش ارزش پول در دهه‌های اخیر، از مباحث مورد ابتلا و چالش‌بر‌انگیز محافل اقتصادی و فقهی بوده است که به عقیده برخی کارشناسان بی ارتباط با اعتباری بودن پول رایج کشور نیست. به همین خاطر برخی صاحب نظران برای برون رفت از این معضلات ایده به کارگیری انواع دیگر پول به جای پول اعتباری را مطرح نموده اند. با توجه به نقش مبنایی طلا در بنای ساختارهای اقتصادی به واسطه حفظ ارزش پول، برخی کارشناسان اقتصادی بر اهمیت این فلز به عنوان «مبنای پولی معیشت اسلامی» تاکید می‌کنند و در مقابل ‌شماری از اساتید فقه الاقتصاد با نفی انتساب هر گونه پولی به اسلام، علاج مشکلات اقتصادی پولی و بانکی از قبیل تورم و کاهش ارزش پول و تحریم پذیری را در اصلاح رویه‌ی ناکارآمد بانک مرکزی در مدیریت حجم نقدینگی می دانند.

در همین راستا پایگاه فقه حکومتی وسائل، در پرونده‌ای با عنوان "پولطلا" ضمن گفت‌و‌گو با کارشناسان اقتصادی حوزوی و دانشگاهی به بررسی ابعاد این موضوع می پردازد که مطالب مرتبط را می توانید در ذیل مشاهده کنید:

1- یادداشت___ نقدی بر دوگانه دروغ «مقاومت ـ معیشت» / «نقدینگی ویرانگر» در خزانه‌داری آمریکا چاپ شد یا بانک مرکزی ایران؟

2- مصاحبه____ پولطلا راه حل نیست / بانک مرکزی تبدیل به قلّک شخصی رؤسای جمهور شده است
3- یادداشت تحلیلی___ تحریم‌ناپذیر شدن تجارت ایران با استفاده از پیمان پولی در بستر پیام‌رسان‌های جایگزین سوئیفت
4- مصاحبه____مهار تحریم و تورم با تبدیل ریال به پولطلا
5- مصاحبه____شکل گیری گروه معیشت و اقتصاد متا / «پولطلا» طرحی برای نجات اقتصاد کشور

این پرونده در حال تکمیل است........

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲