vasael.ir

کد خبر: ۱۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ - 29 September 2019
در نشست بررسی «ابعاد تمدنی، تربیتی، معنوی و اجتماعی پیاده روی اربعین» بیان شد؛

اربعین؛ بستری مناسب برای اصلاح سبک زندگی

وسائل ـ معاونت بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین ضمن اشاره به ابعاد تمدنی پیاده روی اربعین گفت: اربعین در پی اصلاح سبک زندگی است؛ در این شرایط زمینه آشنایی همه کسانی که در این آئین حضور دارند فراهم می‌شود؛ اربعین تولدی جدید برای سبک زندگی اسلامی است که متفاوت از سبک و شیوه‌ای است که از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به جهان ارائه می‌شود.
به گزارش خبرنگار وسائل، نشست بررسی «ابعاد تمدنی، غرب خلأ تمدنی خود را با مسیحیت تحریف شده پر کرد/ اربعین اصلاح سبک زندگی استتربیتی، معنوی و اجتماعی پیاده روی اربعین» با حضور لاله افتخاری، معاونت بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین به همت واحد مطالعات زن و خانواده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری چهارشنبه سوم مهرماه در سالن شورای دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

افتخاری گفت: در حال حاضر اربعین پیام‌های متفاوتی دارد چراکه دشمن سعی دارد در فضای مجازی چهره‌ای وارونه و دروغین از اسلام معرفی کند و کشور ما را به عنوان مکانی نا امن با مردمانی عقب مانده به جهان بشناساند.
 
 
اربعین به انسانیت هویت داد

وی با اشاره به این مطلب که در این فضای دروغین در واقع غرب می‌خواهد همه کینه‌های تاریخی را در قالب حمله به اسلام و مظاهر آن نشان دهد، اظهارکرد: در چنین شرایطی که در سرتاسر جهان نوک حمله به سمت اسلام است اربعین می‌خواهد انسان‌ها را نجات دهد؛ در واقع اربعین به انسانیت هویت داد همان انسانیتی که در غرب مبتلا به تحریف شده است و در عین حال در فرهنگ وارداتی کشور ما رسوخ پیدا کرده است.

معاونت بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در ادامه ضمن انتقاد نسبت به این مطلب که در شرایط فعلی فرهنگ غرب بر سبک زندگی، فرزندآوری، ازدواج‌ها و طلاق‌ها سایه افکنده است، تصریح کرد: در چنین شرایطی اربعین به پالایش نگرش ما از مظاهر غربی که خود شیفتگی و خود محوری و فردگرائی است کمک می‌کند.


نقش تمدن ساز اربعین

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش تمدن ساز اربعین گفت: در این راستا نیاز است تا دانشگاهیان و حوزویان و صاحبنظران در این عرصه گام‌های بسیاری بردارند تا این امر هویت بخش شود چراکه اربعین بستر هویت سازی است.

وی با طرح این پرسش که اربعین شور است یا مبنای قرآنی دارد، بیان داشت: در واقع اربعین بستری برای انتقال فرا مرزی بین نسلی است که میراثی معنوی است و می‌توان شکاف‌های بین نسلی را از طریق اربعین از بین برد.


مقایسه تمدن غرب و تمدن اسلامی

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش پیاده روی اربعین بر تمدن نوین اسلامی مبنی بر سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: مفهوم تمدن که از همان مدنیت است و بدین معناست که افرادی با یک هدف دور هم جمع شده اند و برای رسیدن به آن هدف تلاش می‌کنند؛ تعریف ویل دورانت درباره تمدن نظام اجتماعی این است که موجب تسریع دستاورد‌های اجتماعی می‌شود؛ تمدن در خدمت تسریع فعالیت‌های اجتماعی است. در تمدن غرب یکسری ازدواج‌ها و ساختار‌های خانوادگی نادرست شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که تمدن غرب به دنبال خود محوری و سودجوئی است، گفت: اما تمدن اسلامی باید در جهت خدمت رسانی به فرهنگ ناب اسلامی باشد؛ مهم‌ترین بعد تمدن، بعد معنوی آن یعنی توان انسان سازی است و انتظار از کارکرد تمدن همین موضوع است.

معاونت بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با بیان اینکه اگر قرار است تمدن انسان ساز مبنا باشد، تصریح کرد: در واقع همانند انسان دارای دو بعد مادی و معنوی است؛ در همین راستا باید الگوی تمدنی در نظر گرفته شود که این دو بعد را شامل شود.


غرب خلأ تمدنی خود را با مسیحیت تحریف شده پر کرد

وی با تأکید بر این مطلب که تمدن غرب ره به جائی نمی‌برد، گفت: در شرایطی که این تمدن احساس خلأ کرد قرار شد که مسیحیت وارد شود و معنویت گم شده غرب را پر کند؛ مسیحیت غربی با ساختار‌های تحریف شده به خدمت آنان درآمد تا جائی که این مسیحیت همجنس گرائی و ازدواج‌های دروغین را تأیید می‌کند. مسیحیت در غرب استحاله شد.

افتخاری با اشاره به رواج فرهنگ برادری، کمک به هم‌نوع، ایثار، از خودگذشتگی و انفاق در اربعین اظهار کرد: در واقع فرهنگ برادری که در دنیا تعریف نشده است در اربعین متبلور می‌شود و این همان فرهنگ اصیل عربی است که هنوز به کشور ما نیامده است.


در سایه اربعین به شیعیان هویت داده شده است

وی با بیان اینکه در سایه اربعین به شیعیان هویت داده شده است، تصریح کرد: پیاده روی اربعین مختص مسلمانان نیست و از هر دین و نژادی و قومیتی در این مراسم حضور دارند؛ بدین معنا که همه انسان‌ها در اربعین به یک تجمیع و قبله و خدای واحد می‌رسند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اربعین تقویت معنویت و مقاومت در مقابل غیرتی است که وجود دارد، اظهارکرد: در همین راستا می‌توان گفت اربعین الگوی جامعه توحیدی، عدالت محور با نفی طبقات اجتماعی است که در این آئین تفاوتی بین انسان‌ها وجود ندارد و در این مراسم جامعه یکرنگ است و زبان و آئین افراد مهم نیست.


 اربعین اصلاح سبک زندگی است

افتخاری در بخش دیگری از سخنان خود درباره ابعاد تمدنی اربعین گفت: در حقیقت اربعین اصلاح سبک زندگی است که در این شرایط زمینه آشنایی همه کسانی که در این آئین حضور دارند فراهم می‌شود؛ اربعین تولدی جدید برای سبک زندگی اسلامی است که متفاوت از سبک و شیوه‌ای است که از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به جهان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به الگوی زن خانه نشین و الگوی پیشرفته زن غربی که در تمدن اسلامی مردود است، بیان داشت: در واقع سبک زندگی که در بستر اربعین فراهم می‌شود به دنبال ارائه زنی کامل و پیشرفته و تاریخ ساز است که متفاوت از الگو‌های سنتی و غربی است./503/241/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹