vasael.ir

کد خبر: ۱۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳ - 28 September 2019
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی در گفت‌و‌گو با وسائل:

پولطلا راه حل نیست / بانک مرکزی تبدیل به قلّک شخصی رؤسای جمهور شده است

وسائل ـ مدیر علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی ضمن بیان مزایای استفاده از طلا برای حفظ ارزش پول، به ناکارآمدی پولطلا در مهار تحریم و تورم اشاره کرد و گفت: با ابزارهایی که بانک مرکزی جهت کنترل حجم نقدینگی در اختیار دارد می‌توان ارزش پول را حفظ کرد و تورم را کاهش داد اما متاسفانه این نهاد تبدیل به صندوق شخصی رؤسای جمهور شده که در جهت مقاصد سیاسی ایشان سوءاستفاده می‌شود.

پولطلا راه حل نیست؛ بانک مرکزی تبدیل به قلّک شخصی رؤسای جمهور شده استبه گزارش خبرنگار وسائل، پول موضوع برخی از احکام فقهی و حقوقی است که فقیه بدون شناخت ماهیت امروزی آن نمی‌تواند درباره اش حکمی صائب صادر کند؛ فقیه برای دستیابی به حکم صحیح هر پدیده‌ای، نخست باید موضوع آن حکم را به طور کامل بشناسد.

از آنجا که پول طی چهارده قرن، دچار تغییرات بسیاری شده و ماهیت پول امروز اساساً متفاوت از ماهیت پول چهارده قرن پیش است، بالتبع احکام و آثار آن نیز دچار تحول بنیادین گردیده است.

موضوع تورم، تحریم پذیری، کاهش ارزش پول و لزوم یا عدم لزوم جبران کاهش ارزش پول در دهه‌های اخیر، از مباحث بسیار مبتلا‌به و چالش‌بر‌انگیز محافل اقتصادی و فقهی بوده است که آحاد جامعه را به انحاء مختلف با این موضوعات درگیر کرده، به همین خاطر برخی صاحب نظران برای برون رفت از این معضلات ایده به کارگیری پولطلا به جای پول اعتباری را مطرح کردند.

از این رو برای بررسی بیشتر این موضوع با حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه به گفت‌وگو نشستیم که مشروح این مصاحبه را در ادامه از نظر می گذرانید:

 

وسائل ـ ایده پولطلا و جایگزینی این نوع پول با پول اعتباری را چطور ارزیابی می کنید؟

به لحاظ فقهی اگر منع شرعی برای یک نوع پول نباشد، شارع آن را امضاء می کند همانطور که درهم و دینار در صدر اسلام از کشورهای غیر اسلامی مانند روم و ایران وارد جزیرة العرب شد و رسول گرامی اسلام(ص) آنها را به کار گرفت و یا به تعبیری آنها را امضاء فرمود.

بنابراین روش شارع در امور معاملات امضایی است و اینکه شارع پول اعتباری را قبول نداشته باشد و صرفا پول طلا را بپذیرد، به لحاظ فقهی مطلب روشنی نیست. تمامی مراجع معظم تقلید هم استفاده از انواع پول‌های اعتباری اعم از کاغذی و الکترونیکی و حتی رمز ارزها را جایز می دانند چراکه دلیلی برای ممنوعیت استفاده از پول و ارزهای اعتباری نداریم.

 

وسائل ـ با توجه به اینکه همراه با چاپ اسکناس و افزایش پول اعتباری، ارزش واقعی آن که باید معادل میزان مشخصی از طلا باشد از بین می رود، آیا استفاده از این نوع پول عامل تورم نیست؟

خیر، در بسیاری از کشورها مثل ژاپن با وجود اینکه از پول اعتباری استفاده می کنند تورم منفی است و این نشان می دهد که ابزارهای کنترل وجود دارد و خیلی از کشورها از این ابزارها استفاده می کنند و تورم شان هم صفر می شود.

خیلی از کشورها هم حجم نقدینگی را به نحوی کنترل می کنند تا تورم مورد نیاز اقتصادشان مثل تورم نیم درصد، یک درصد و یا دو درصدی را ثابت نگاه دارند چراکه برخی کارشناسان معتقدند این میزان تورم برای اقتصاد مفید است. به هرحال مسئله تورم قابل کنترل است و پول اعتباری عامل تورم نیست بلکه عدم استفاده صحیح از ابزارهای کنترل حجم نقدینگی سبب ایجاد تورم است. 

 

نوسان قیمت طلا و نقره در صدر اسلام

این ادعا قابل پذیرش نیست که اگر پول، طلا باشد دیگر تورم نداریم، روایات زیادی داریم که در صدر اسلام تورم بوده و به پیامبر اکرم(ص) شکایت می کردند و می گفتند: (ان الاسعار تزید و تنقص، لو سعّرت لنا)، یعنی قیمت پول ها مدام بالا و پایین می روند ای کاش شما قیمت آنها را مشخص می فرمودید، آن موقع که پول اعتباری نبود و همین طلا و نقره پول رایج بود هم مردم از نوسانات قیمت طلا و نقره شکایت می کردند.

نبی اکرم(ص) در پاسخ ایشان قیمت گذاری طلا و نقره را بدعت می دانند و می فرمایند خداوند متعال فرشتگانی را موکّل کرده تا قیمت گذاری کنند و من هرگز حاضر نیستم با خدای متعال در حال بدعت در دین به واسطه قیمت گذاری مواجه شوم.

به خصوص اینکه این گله و شکایت مردم مربوط به زمان خاصی نبوده زیرا