vasael.ir

کد خبر: ۱۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱ - 16 September 2019

درآمدی بر آینده پژوهی دولت

وسائل ـ مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی درآمدی بر آینده پژوهی دولت را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش وسائل، گروه مطالعات بنیادین حکومتی این مرکز طی درآمدی بر آینده پژوهی دولتگزارشی با عنوان «درآمدی بر آینده‌پژوهی دولت» با بیان اینکه آینده دولت موضوعی سرنوشت‌ساز برای جوامع انسانی است، آورده است، از آنجایی‌ که دولت‌ها در سراسر جهان امکانات و امتیازات خاصی را در شکل دادن به جوامعی دارند که بر آن حکمروایی می‌کنند، پس آینده دولت به نوعی آینده اجتماعات انسانی را تعیین می‌کند که دولت‌ها معمولاً مدعی نمایندگی آن هستند.

این گزارش می‌افزاید آینده‌پژوهی دولت در واقع تلاشی است برای شناخت دولتی که در آینده قرار است ایجاد شود. به همین دلیل تبیین مفهوم دولت آینده، عناصر ایجادکننده آن و عواملی که در دولت آینده نقش‌آفرینی می‌کنند، دارای اهمیت است. به همین دلیل در این گزارش تلاش شده است تا در ابتدا مفهوم دولت آینده به بحث و بررسی گذاشته شود، سپس در بررسی عواملی که در دولت آینده نقش‌آفرینی می‌کنند به هوش مصنوعی و جهانی‌شدن توجه ویژه‌ای شده است.

شایان ذکر است در این گزارش توجه ویژه‌ای به دو عامل فوق شده است که هوش مصنوعی و جهانی‌شدن از عوامل اصلی دگرگونی در ساخت و عملکرد نهاد دولت جدید خواهد بود که از قرن هفدهم و بعد از قرارداد وستفالی به‌ مثابه مدل سیاسی اداره اجتماعات انسانی عمل کرده است.

در خاتمه این گزارش نیز به گفتگوی فلسفی لئو اشتراوس و الکساندر کوژو برسر مفهوم دولت جهان‌شمول و یک‌دست آینده پرداخته است.
 
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید./908/241/ح
 
 
منبع: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲