vasael.ir

کد خبر: ۱۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴ - 16 September 2019
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم:

نظریه اقتصاد اسلامی کامل است، مشکل در اجراست / اصلاح اقتصاد با میدان دادن به جوانان

وسائل ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با ابراز خرسندی از تدوین و تبیین مبانی اقتصاد اسلامی، مشکل اصلی را در اجرایی نشدن این مؤلفه‌ها دانست و گفت: از جهت نظری کم و کاستی جدی در زمینه اقتصاد اسلامی نداریم. ولی برای کاربرد نیازمند کار هستیم. شاخص‌ها و مؤلفه‌ها را داریم منتها مهم به کارگیری آن‌هاست.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام غلامرضانظریه اقتصاد اسلامی کامل است، مشکل در اجراست/ اصلاح اقتصاد با میدان دادن به جوانان مصباحی مقدم، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگویی، عدالت محوری را نخستین مؤلفه اقتصاد اسلامی دانست و اظهار کرد: این مؤلفه ریشه‌ای‌ترین و اساسی‌ترین مؤلفه اقتصاد اسلامی است.

وی ادامه داد: مؤلفه دیگر حذف ربا از سیستم اقتصادی کشور است. مؤلفه سوم نیز بسترسازی برای اشتغال کامل نیروی انسانی و عوامل است.

این استاد حوزه و دانشگاه، چهارمین مؤلفه را همراهی اقتصاد اسلامی با معنویت دانست و یادآور شد: اقتصاد اسلامی ترکیبی از مادیت و معنویت است.

وی افزود: اقتصاد اسلامی هم نگاه به مال را در وجود انسان تغییر می‌دهد و هم به گونه‌ای انسان را تربیت می‌کند که به صورت خودکار اهدافش را دنبال کرده و به مال و ثروت اصالت ندهد. البته نیازهایش را برطرف کند ولی مال وسیله‌ای برای‌ کسب آخرت، برقراری عدالت، وحدت و انسجام در جامعه باشد.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با بیان این‌که از دیگر مؤلفه‌های اقتصاد اسلامی توازن در توزیع ثروت است، بیان داشت: در جامعه اسلامی درآمدها ممکن است متفاوت باشد و این موضوع به تفاوت انسان‌ها در توانایی کسب درآمد و سرمایه‌گذاری باز می‌گردد ولی برآیند و خروجی دارای یک وضعیت متوازن از نظر برخورداری‌هاست.

وی اضافه کرد: جامعه اسلامی از نظر برخورداری از نعمت‌های الهی به تعبیر علامه طباطبایی متقارب است، یعنی به یک دیگر نزدیک می‌باشد، ولو از نظر درآمدها متفاوت باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ششمین مؤلفه اقتصاد اسلامی را ریشه کن کردن فقر برشمرد و عنوان کرد: ثروت در چنین جامعه‌ای به صورت متوازن تقسیم می‌شود. شهید صدر از آن به عنوان «توازن اجتماعی» یاد می‌کند.

وی اقتصاد اسلامی را اقتصاد پیش رونده برشمرد و گفت: این اقتصاد اجازه نمی‌دهد جامعه اسلامی درجا بزند و با آینده‌نگری، تأمین کننده آینده بهتر برای جامعه اسلامی در مقابل سایر جوامع است.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با ابراز تأسف از بی توجهی اقتصاد ایران به اقتصاد اسلامی‌گفت: متأسفانه بسیاری از مؤلفه‌های بیان شده در کشور مورد غفلت واقع شده است.

وی ادامه داد: در کشور عدالت برقرار نیست بلکه نسبت به سال‌های آغازین پیروزی انقلاب شکاف میان فقر و ثروت افزایش یافته است. اشتغال حل نشده و بیکاری روبه رشد است. جامعه جوان به ویژه تحصیلکرد از بیکاری رنج می‌برد. همچنین ربا به کلی از بین نرفته بلکه به یک معنا بانکداری ما به سمت بانکداری ربوی انحراف پیدا کرد. به طور کلی با آنچه اسلام ترسیم کرده فاصله عمیقی داریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با ابراز خرسندی از تدوین و تبیین مبانی اقتصاد اسلامی، مشکل اصلی را در اجرایی نشدن این مؤلفه‌ها دانست و گفت: خوشبختانه مبانی اقتصاد اسلامی تبیین شده و ما در این زمینه أثر بسیار گرانقدری مانند اقتصادنای شهید صدر را داریم. البته آثار دیگری را نیز افرادی همانند شهید بهشتی، شهید مطهری و امام موسی صدر تألیف کرده‌اند.

وی ادامه داد: به جز این بزرگواران، انصافاً افراد دیگر نیز در این زمینه با انتشار کتاب، رساله، مقاله و… کار کرده‌اند به همین دلیل از جهت نظری کم و کاستی جدی در زمینه اقتصاد اسلامی نداریم. ولی برای کاربرد نیازمند کار هستیم. شاخص‌ها و مؤلفه‌ها را داریم منتها مهم به کارگیری آن‌هاست. اگر اراده لازم در مدیریت کشور وجود داشته باشد به خوبی می‌توان از این دانش شکل گرفته در اقتصاد اسلامی استفاده کرد.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: قانون اساسی براساس اقتصاد اسلامی نوشته شده و سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب تدوین و ابلاغ می‌کنند نیز تماماً در راستای اقتصاد اسلامی است، ولی همین سیاست‌ها که به قانونگذاری و مدیریت کشور جهت می‌دهد در مقام عمل به کار گرفته نمی‌شود.

وی با انتقاد از برخی که می‌گویند اقتصاد اسلامی باید از اقتصادهای دیگر الگوگیری کند، ادامه داد: ما باید الگو برای دیگران باشیم. مگر باید الگویی به کار گرفته شده باشد تا ما از آن تبعیت کنیم.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم عنوان کرد: متأسفانه در طول تاریخ، جهان اسلام از آموزه‌های نبی اکرم(ص) فاصله گرفته و در زمینه اقتصاد نیز نتوانسته‌ایم دانشی را تدوین، آموزش و به کار گیریم که دانش آموخته‌های آن در مصدر کارها قرار گیرند.

وی افزود: البته پس از پیروزی انقلاب کارهای زیادی صورت گرفته و اکنون دانش آموخته‌هایی داریم که اگر به آن‌ها میدان داده شود ما را به این سمت هدایت می‌کنند. ولی تفکر اقتصادی حاکم بر کشور در طی چند دهه گذشته تفکر وارداتی بوده و ما از آثار این تفکر وارداتی آسیب دیده‌ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تأکید کرد: اگر بخواهیم اقتصاد اصلاح شود باید تفکر حاکم اصلاح شود، اصلاح تفکر حاکم بر این است که مدیریت کشور باور کند باید به سمت هدایت‌هایی که رهبری دارند، حرکت کند. رهبر معظم انقلاب به خوبی ما را به سمت اقتصاد اسلامی هدایت می‌کنند./908/241/ح

 

منبع: مفتاح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲