vasael.ir

کد خبر: ۱۴۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷ - 16 September 2019
از سوی دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی صورت گرفت؛

مقایسه مدیریت شهری محله محور با مدیریت شهری مدرن

وسائل ـ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ضمن انتقاد نسبت به مدیریت شهری مدرن در مقایسه با مدیریت محله محور گفت: در واقع تعریف درستی از محله تا کنون ارائه نشده است و مدیریت شهری از دیدگاه سنتی و نوگرایی شهری بحث می‌شود در عین حال در مدیریت شهری امروز به مسأله روابط انسانی در تعریف محله اشاره‌ای نشده است و باید تعریف محله از محل استقرار خانه و خوابگاه به تأمین نیاز‌های چهارگانه تغییر یابد.
به گزارش خبرنگار وسائل، نشست تخصصی «تبیین مدیریت تبیین مدیریت شهری محله محور/ نظم اختیاری در فقه بدون تربیت و تزکیه امکان پذیر نیست / معیار‌های سنجش شغل در جامعه ما باید براساس فقه شیعه و مکاسب طراحی شودشهری محله محور» با حضور حجت الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی و به همت اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، یکشنبه ۲۴ شهریور در محل سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد.

حجت الاسلام کشوری، در ابتدای این نشست ضمن طرح پرسش درباره فلسفه اداره و مدیریت شهر و حکمت و فلسفه شهری گفت: ما نیاز به یک معیار برای ارزیابی تصمیمات حوزه شهری داریم و از طرفی می‌توان اینگونه ادعا کرد که فلسفه مدیریت شهری از لحاظ اسلام تربیت است و به همین دلیل در طراحی الگوی شهری تربیت باید غایت مدیران باشد.

وی با تأکید بر اهمیت شهر که محل زیست انسان‌ها را ساماندهی می‌کند، اظهار کرد: مهم‌ترین ابزاری که انسان‌ها نیاز دارند تا در جوامع شهری به زیست بپردازند این است که با اختیار خودشان پذیرنده باشند چراکه نمی‌توان اختیار او را سلب کرد.


نظم جبری و اختیاری در فرآیند اداره شهر و تأثیرات آنها

حجت الاسلام کشوری به بررسی دو گزاره نظم جبری و نظم اختیاری در فرآیند اداره شهر و تأثیرات آنها پرداخت، گفت: در این موضوع که جامعه و شهر منظم نیاز است حرفی نیست، اما پیرامون این امر که این نظم حاصل جبر یا اختیار است پرسش هائی وجود دارد.

وی با تأکید بر این مطلب که نظم اختیاری در فقه بدون تربیت و تزکیه امکان پذیر نیست، بیان داشت: تزکیه بر روی درون سازی متمرکز است و فرآیند ایجاد نظم اختیاری و درونی سازی از طریق تزکیه شکل می‌گیرد.


مقایسه مدیریت شهری مدرن و محله محور

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی در مقایسه مدیریت شهری مدرن و مدیریت شهری محله محور گفت: در مدیریت شهری مدرن که با تکنولوژی همراه شده است جامعه با محوریت جبر اداره می‌شود و با توجه به اینکه جبر مذموم است اشکال مختلف جبر را تئوریزه کردند در عین اینکه قانون نیز جبر است.

وی با اشاره به این مطلب که در مقابل مدیریت شهری مدرن، مدیریت شهری محله محور مبتنی بر ابزار تربیت و تزکیه وجود دارد، تصریح کرد: می‌توان اینگونه ادعا کرد که اگر به تربیت فکر نشود ناگزیر باید جبر را پذیرفت و خاصیت نظم جبری به وجود آمدن اصطلاک در مدیریت شهری مدرن است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه اهمیت به نظم اختیاری در مدیریت شهری محله محور باید لحاظ شود، گفت: نظم موجود یک نظم جبری و بر خلاف میل افراد است که برای نهادینه شدن نظم اختیاری نیاز به تربیت و شناسائی و تقویت نهاد‌های متکلف تربیت در کشور است.


خانواده مباشر تربیت است

وی با تأکید بر این مطلب که خانواده نهاد اصلی متکلف تربیت در جامعه است، بیان داشت: در همین راستا حتی نمی‌توان بر روی مسجد و منبر به عنوان متغیر اصلی تربیت تکیه کرد چراکه از طریق آنان باید به تقویت خانواده کمک کرد و خانواده مباشر تربیت است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ادامه داد: در هر جامعه‌ای که خانواده به چالش کشیده شود در واقع تزکیه و تربیت به چالش کشیده می‌شود؛ در صورت تحقق این امر جامعه به اجبار با نظم جبری اداره می‌شود و این درحالی است که در خانواده رفتار‌ها مبتنی بر ایثار جواب می‌دهد و جبر کارساز نیست.

حجت الاسلام کشوری با تأکید بر این مطلب که ایثار اوج تزکیه است، خاطرنشان کرد: اگر ایثار در خانواده نباشد نزاع به وجود می‌آید و از طرفی درون مایه نظم اختیاری رفق و محبت است؛ ابزار اصلی نفوذ درون خانوادگی رفق است که برای برقراری نظم اختیاری توجه به تربیت در نهاد خانواده حائز اهمیت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دو دسته عواملی که بر تقویت نهاد خانواده کمک می‌کند، گفت: از جمله عوامل موثر نهاد خانواده می‌توان به عوامل درونی که توسط اعضای خانواده انجام می‌شود اشاره کرد؛ عوامل بیرونی جزو عواملی هستند که به دست خانواده نیست که از جمله می‌توان به ازدواج به موقع در شرایطی که فرد میل عاطفی و جنسی در او القاء شده است، اشاره کرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه ازدواج به موقع سلامت جسمی ایجاد می‌کند، بیان داشت: در ازدواج به موقع رشد عقلی حاصل می‌شود چراکه وقتی انسان در تعاملات انسانی قرار می‌گیرد به لحاظ فکری و عقلی رشد می‌یابد و در عین حال می‌توان ادعا کرد که یکی از کارد‌های ازدواج این است که افراد را پخته می‌کند از آنجا که محیط دریافت رفق در سن استقلال ازدواج است.


مدل‌های طراحی جدید مشاغل سبب از هم پاشیدگی خانواده‌ها می‌شود

حجت الاسلام کشوری در تبیین عوامل بیرونی بر نهاد خانواده گفت: نوع شغل جزء عوامل بیرونی است که مدل‌های طراحی جدید مشاغل سبب از هم پاشیدگی خانواده‌ها می‌شود و در عین حال مدرنیته به قیمت از بین بردن شئون مختلف زندگی شغل ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان ارزیابی بازار کار ایران را به دست سازمان بین المللی کار سپرد، خاطرنشان کرد: در واقع معیار‌های سنجش شغل در جامعه ما باید بر اساس فقه شیعه و مکاسب طراحی شود چراکه همین عوامل بیرونی بر نهاد خانواده اثر دارد و این نهاد را به چالش می‌کشد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی با طرح این پرسش که مدیریت شهری درباره عوامل بیرونی موثر بر نهاد خانواده چگونه عمل می‌کند که خانواده تضعیف نشود، گفت: در شرایط فعلی محله با تعریف نادرست محل استقرار منزل و استراحت اعضای خانواده فقط تبدیل به خوابگاه شده است و این در شرایطی است که اگر تفریح در خانه نباشد افراد خسته می‌شوند و برای تفریح به خارج از خانه می‌روند.

وی با اشاره به این مطلب که محل تأمین نیاز‌های چهارگانه و روزمره انسان باید محله باشد، تصریح کرد: در واقع این محله و منزل نیاز است تا به گونه‌ای در قالب شهری طراحی شود که برآورده کننده این نیاز‌ها شود و برای تحقق این هدف نیاز به تغییر تعریف محله است.


فواید چند گانه مدیریت محله محور

حجت الاسلام کشوری در بیان فواید چند گانه مدیریت محله محوری برای تقویت خانواده گفت: در راستای این امر ارتباطات بین اعضای خانواده افزایش پیدا می‌کند و از طرفی در محله‌ای که افراد یکدیگر را می‌شناسند افراد از مرز‌های شناخته شده جامعه عبور نمی‌کنند و خودکنترلی صورت می‌گیرد.

وی ضمن انتقاد نسبت به مدیریت شهری مدرن در مقایسه با مدیریت محله محور گفت: در واقع تعریف درستی از محله تا کنون ارائه نشده است؛ در مدیریت شهری از دیدگاه سنتی و نوگرایی شهری بحث می‌شود همچنین در مدیریت شهری امروزی به مسأله روابط انسانی در تعریف محله اشاره‌ای نشده است؛ بنابراین باید تعریف محله از محل استقرار خانه و خوابگاه به تأمین نیاز‌های چهارگانه تغییر یابد./502/241/ح
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
22:13 - 1398/07/07
مدیریت محله محور آرمانی است و نیاز به زیر ساخت دارد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۳:۳۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۲۵
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۱۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۵:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۰۳:۰۴