vasael.ir

کد خبر: ۱۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ - 23 September 2019

در اندیشه حکومت جهانی واحد

وسائل ـ اراده الهی به این مسأله تعلق گرفته است که آدمی خود برای نجات خویش به پا خیزد، خود بیندیشد و تفکر خویش را به کار گمارد تا تحقق بخش آرمان الهی ـ توحیدی باشد. تنها در سایه تحقق آرمان ناب توحیدی و ظهور حکومت الهی است که به کرامت انسان لطمه ای وارد نمی آید.

به گزارش خبرنگار وسائل، آیا اندیشه حکومت جهانی، معرفی مقاله | در اندیشه حکومت جهانی واحدهمان اندیشه جهانی سازی یا جهانی شدن است؟ بدیهی است تا تعریف روشنی از حکومت جهانی واحد ارائه نشود، نمی توان در زمینه مسائل هستی شناختی و ایدئولوژیک مربوط به آن داوری کرد.

اصطلاح حکومت جهانی واحد بیانگر پدیده حاکمیت سیاسی یگانه و تک محور بر جهان انسانی است. تشکیل و برپایی این نظام یگانه چنانچه به منظور تامین مقاصد عالی معنوی و مادی انسان روی کره زمین باشد، مطلوب و پسندیده است.

قید« جهانی» و « واحد» ایجاب می کند که آحاد انسان ها به صورت یکپارچه، به حاکمیت نظام یگانه ای تن دهند و آن را بپذیرند. آنچه از عنوان « جهانی» به ذهن متبادر می شود، استقرار حکومتی است که از تمامی جهات و در همه ی ساحت های زندگی فردی و اجتماعی شایستگی حاکمیت بر انسان ها را، با خط مشی واحد و اصول و مبانی یکسان، احراز کرده باشد.

 

نقش غرب در ایجاد حکومت جهانی واحد

غرب بر این نکته اصرار می ورزد که سلطه اقتصادی و صنعتی، سرانجام به سلطه فرهنگی و سپس به سلطه سیاسی می انجامد. این یعنی زمینه سازی برای حکومت جهانی واحد.این امر عامل حیات و ثبات سیاسی و فرهنگی غرب محسوب می شود. ناآگاهی و زود باوری جوامع جهان سوم زمینه ساز و پشتوانه بهره برداری غرب از چنین عامل حیاتی است.

برخی از جوامع بر این باورند که حاکمیت جهانی غرب بر جهان امری حتمی خواهد بود.در این باره بیشتر وسائل ارتباط جمعی و نظریه پردازان رشته های جامعه شناسی، روان شناسی و علوم سیاسی برآنند تا خودباوری غربی را در تمام سطوح جوامع غربی ترویج و تثبیت کنند. دامنه ی این خودباوری را به دیگر جوامع بکشانند. تحریک و تحرکات غرب به ویژه در دهه های اخیر برای تامین غریزه سلطه طلبی غرب بوده است.

خوب سلطه طلبانه غرب ایجاب می کرده که همه تجهیزات و امکانات انسانی طبیعی مادی و ماشینی را به کار گمارد تا دایره ی سلطه خود را گسترده تر سازد و سرانجام بر کل جهان حاکم شود.

 

حکومت جهانی واحد در غرب

آمریکا با شعار نظم نوین جهانی خود، به فرضیه هایی تمسک کرده است که‌ گروهی از نظریه پردازان سیاسی و اجتماعی غرب، چارچوب و اصول آن را پردازش کرده اند و به عنوان اندیشه های ناب و سرنوشت ساز به اذهان عمومی مردم جهان تزریق کرده‌اند. از میان این فرضیه های پیش ساخته می توان به چهار فرضیه اشاره کرد که تا حدودی ساختار و شکل نظریه به خود گرفته و راهنمای عمل نظام سیاسی حاکم بر آمریکا شده است. نقاط مشترکی که این چهار دیدگاه را با وجود همه ی وجوه متمایزی که دارند به یکدیگر ربط می دهد، به قرار زیر است:

۱-هر چهار نظریه به نام آزادی و برابری در اندیشه تبیین و توجیه سیطره دموکراسی- لیبرال در جهان است.

۲-همه ی آنها به نوعی حرکت غرب، به ویژه آمریکا را به منظور زمینه سازی برای سلطه لیبرالیسم جهانی می شناسند و آمریکا را شایسته این منزلت در جهان می شناسند.

۳-هر چهار دیدگاه نارسایی های حاکمیت لیبرالیسم در غرب و تجربه های تلخ و ناکارآمد ناشی از لیبرالیسم و دموکراسی را نادیده می انگارند.

۴- این نظریه ها، سرنوشت جهان را به سرنوشت غرب به فرماندهی آمریکا، به عنوان ژاندارم جهانی متصل می کنند.

 

این دیدگاه‌ها عبارتند از:

۱- نظریه آخرالزمان از فرانسیس فوکویاما که مبتنی بر اندیشه هگلی کمال مادی و معنوی تاریخ است.

۲- نظریه «دهکده جهانی» از مارشال مک لوهان که مبتنی بر پدیده انقلاب در اطلاعات است. بر اساس اندیشه مک لوهان، جهان به سوی یکسانی و یکنواختی فرهنگی به پیش می رود.

۳- نظریه «برترین ها» که بافته و پرداخته ذهن نظریه پرداز مشهور، آلوین تافلر است به باور تافلر، امروز عصر ارتباطات و اطلاعات است. بر این اساس، سرچشمه قدرت را در این زمان باید قدرت علمی دانست.

۴- نظریه« برخورد تمدن ها و فرهنگ ها» ساموئل هانتینگتون براساس این نظریه با سپری شدن دوره جنگ های ایدئولوژیک و اقتصادی نوبت به جنگ بین فرهنگ ها و تمدن ها رسیده است.

 

حکومت جهانی واحد در اندیشه جهانی اسلام

نظام لیبرال دموکراسی خواسته و آزادی معنوی اکثریتی نسبی را هر چیز به بهای پایمال کردن خواسته ها و آزادی خواهی عده ای دیگر از شهروندان محق تامین می کند.

هنگامی که به اصطلاح این برترین شیوه حاکمیت در اندیشه غرب حتی در میان خود جوامع غربی نتوانست موقعیت لازم را به دست آورد، باید سراغ راه دیگری رفت و آن را به محک تجربه گذاشت. ما مدعی هستیم که سیستم و شیوه ای به جز آنچه که نظام سیاسی اسلام ارائه می دهد، نمی تواند جانشین نظام های سیاسی حاکم بر غرب و جهان باشد.

ممکن است گفته شود که اسلام نیز طی قرون متمادی نتوانسته است پاسخگوی بسیاری از نیازهای جوامع بشری از جمله نیاز انسان ها به عدالت و رفع تبعیض باشد همانگونه که نظام لیبرال دموکراسی از عهده این مهم بر نمی آید.

بحران فرهنگی در جهان که خود به بحران سیاسی، اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی انجامیده است، بشر را بر آن می دارد تا به راهکارها و راهبردهای سازنده و کارآمد متوسل شود. به هر حال مسلم است که انسان در تکاپوی رسیدن به راه حل بحران های جاری، راهی جز فرهنگ و تعالیم اسلام پیش روی خود نمی یابد.

اقامه عدالت اجتماعی در گستره جهان از شاخص ترین اهداف الهی ظهور آن شخصیت برجسته (عج) و والا به شمار می رود. تجدید حیات اسلام و گسترش آن در جهان و در نتیجه، ایجاد دگرگونی در زندگی مادی و معنوی انسان و تامین رفاه عمومی جوامع بشری، از برکات این ظهور الهی است.

 

عناصر کلیدی حکومت جهانی واحد با الهام از فرهنگ اسلام

۱- توحید

۲- ولایت

 

لازمه حکومت جهانی امام مهدی (عج)

۱- نیل به برترین مرحله عقل و شعور- کمال عقلانی

۲- دستیابی به برترین مرحله از رشد علم

۳- جریان یابی برترین شکل از عدالت اجتماعی

۴- پیش به سوی برترین و صالح ترین منزلت و قدرت اقتصادی و رفاهی

۵- برخورداری از برترین قدرت و توان سیاسی

۶- بهره مندی از کارآمدترین فنون و تجهیزات نظامی تسلیحاتی

مقاله «در اندیشه حکومت جهانی واحد» نوشته دکتر سید احمد رهنمایی است که در فصلنامه معرفت، شماره نود و چهارم منتشر شده است.

علاقه مندان به منظور دریافت فایل PDF این مقاله می توانید اینجا کلیک کنید./204/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹