vasael.ir

کد خبر: ۱۴۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷ - 08 September 2019
حجت الاسلام والمسلمین موسویان:

عملیات بازار باز مورد تأیید شورای فقهی بانک مرکزی است

وسائل ـ عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: در ایران اوراق قرضه نداریم و هرچه هست اوراق بهادار اسلامی است که براساس قراردادهای اسلامی طراحی شده و از نظر شورای فقهی، عملیات بازار باز بر روی اوراق بهادار اسلامی اشکال ندارد.

به گزارش وسائل، بانک مرکزی مدتی است که تأکیدعملیات بازار باز مورد تأیید شورای فقهی بانک مرکزی است زیادی بر اجرای عملیات بازار باز دارد؛ به ویژه از زمان روی کار آمدن عبدالناصر همتی، این موضوع به میزان بیشتری پیگیری می‌شود. همتی در روزهای اخیر نیز ضمن تشریح تأثیرات اجرای عملیات بازار باز، گفت: اجرای این عملیات در نظام بانکی در مراحل نهایی قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، از تأیید عملیات بازار باز از سوی این شورای فقهی و شرعی بودن اجرای این عملیات از سوی بانک مرکزی خبر داد و گفت: این بحث قبلاً در شورای فقهی مطرح شده و مشکلی ندارد. اصطلاحاً در عملیات بازار باز که در زمینه خرید و فروش اوراق بهادار است، آن چیزی که جای بحث دارد ماهیت اوراق بهادار است.

موسویان ادامه داد: اگر آن اوراق از نوع اوراق قرضه باشد، عملیات بازار باز اشکال دارد، اما اگر آن اوراق از نوع اوراق بهادار اسلامی همانند اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت، صکوک اسلامی و از این سنخ باشد، این عملیات روی اوراق بهادار اسلامی اشکالی نخواهد داشت.

نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: از آنجایی‌که در ایران اوراق قرضه نداریم و هرچه هست اوراق بهادار اسلامی است و براساس قراردادهای اسلامی طراحی شده است بنابراین شورای فقهی بانک مرکزی اعلام کرده که عملیات بازار باز بر روی اوراق بهادار اسلامی اشکال ندارد./908/241/ح

 

منبع: ایکنا

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
11:31 - 1398/06/24
به مباحث اقتصاد اسلامی و بانکداری بیشتر بپردازید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲