vasael.ir

کد خبر: ۱۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰ - 07 September 2019
در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تبیینی گفتمانی زن و خانواده تبیین شد؛

نقش زنان در فرهنگ اقتصادی و نوآوری اجتماعی

وسائل ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر این مطلب که تنگه احد نظام در خانواده است، گفت: زنان در این عرصه باید فرزندانی کارآفرین با قابلیت نوآوری تربیت کنند؛ این دو امر مستلزم ریسک پذیری است. در حوزه فرهنگ اقتصادی کنش گری اصلی زنان در خانواده محقق می‌شود که منجر به نوآوری اجتماعی شود که نیاز امروز جامعه است.

به گزارش خبرنگار وسائل، پنجمین نشست از سلسله نشست‌هاینقش زنان در فرهنگ اقتصادی و نوآوری اجتماعی تبیینی گفتمانی زن و خانواده با حضور عادل پیغامی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دکترای اقتصاد با موضوع «نقش زن در اقتصاد خانواده» به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای نمایندگی مشهد، ۱۴ شهریور با حضور جمعی از بانوان فرهیخته در سالن مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

پیغامی در این نشست ضمن تأکید بر این مطلب که زن جنس درجه دو نیست چراکه دین جنسیتی نیست، گفت: در واقع دین به عنصر زن نگاه ویژه دارد و اغلب مأموریت‌های انسانی را مرد‌ها دارند و زنان علاوه بر مأموریت‌های انسانی، مأموریت‌های ویژه جنسیتی دارند که در نقش‌های دختری، خواهری، همسری و مادری تعریف می‌شود؛ در عین حال این نقش‌ها بدون خانواده معنا ندارد چراکه ظرف تحقق این نقش‌ها خانواده است.



تفاوت تصور اسلام از خانواده با غرب / غربی‌ها برای زن مسلمانی حقوقی قائل نیستند

وی با اشاره به اینکه خانواده مهم‌ترین سلول اجتماع است، تصریح کرد: تصور اسلام از خانواده متفاوت از غرب است چراکه نگاه غرب به خانواده به عنوان یک شرکت دورهمی است که اصالت و هویت ندارد، اما در نگاه ما خانواده اصالت دارد.

پیغامی با بیان اینکه خانواده برای ما یک هویت اصیل است، بیان داشت: به همین دلیل اقتصاد خانواده برای کشور یک اقتصاد بنیادین است؛ وقتی قرار است که اقتصاد مقاومتی داشته باشیم باید در گام نخست اقتصاد خانواده مقاومتی شود چراکه ویرانی بنیاد خانواده هدف دشمن است.

این دکترای اقتصاد به فعالیت‌های غرب در راستای تخریب بنیاد خانواده اشاره و اظهارکرد: همین غربی‌ها در حقوق و قوانین رعایت سهم زنان را دارند، ولی برای زن مسلمان این حقوق را قائل نمی‌شوند و هجمه همه جانبه به عنصر زن مسلمان صورت می‌گیرد.



در عرصه صیانت از زن و خانواده در کشور کمبود قوانین وجود دارد

وی با تأکید براین مطلب که صیانت از خانواده و زن باید برنامه جدی ما باشد، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی در عرصه صیانت از زن و خانواده در کشور کمبود قوانین وجود دارد چراکه کار خانگی به عنوان یک شغل تشخیص قانونی و هویتی ندارد و در همین راستا صیانت از زن برای ما جدی است.

این دکترای اقتصاد ادامه داد: در حال حاضر نیاز است تا خانواده احیا شود؛ قوانین نباید به گونه‌ای باشد که عنصر زن در آن نادیده گرفته شود چراکه محوریت زن و خانواده در قوانین فعلی نادیده گرفته شده است و اکثر قوانین فردگرا هستند در حالی که توجه به خانواده به عنوان یک ضرورت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در تعریف خانواده در اسلام گفت: خانواده شرکت نیست و یک بنیان انسانی است و آن موضوعی که سبب شده است هنوز نتوانیم درعرصه صیانت از این نهاد، قوانین را پیاده سازی کنیم، کم کاری و غفلت بوده است.

 

نقش زنان در فرهنگ اقتصادی و نوآوری اجتماعی

فمینیستها نمیگذارند که حقوق زن در اسلام به طور کامل گفته شود

وی به خیانت‌های فمینیست‌ها نسبت به جامعه زنان و نهاد خانواده اشاره کرد و بیان داشت: فمینیست‌ها از عنصر زن سوء استفاده کرده اند تا او را برای تحویل و آماده سازی به نظام اقتصادی آماده سازند؛ این موضع مربوط به نظام غرب است که زن را برای تبلیغات و کار ارزان می‌خواهد؛ فمینیست‌ها نمی‌گذارند که حقوق زن در اسلام به طور کامل گفته شود.

پیغامی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مسائل بنیادین اقتصاد خانواده گفت: نقش عنصر زن در این عرصه بیشتر از مرد و گاه منحصر به فرد است یعنی مردان توانایی انجام آن را ندارند؛ ما به حضور زنان در جامعه اعتراض نداریم و نگاه سنتی که نگاه زن محبوس در خانه است، نگاه انقلاب اسلامی نیست.



قرائت انقلاب اسلامی درباره زن، زن کنج نشین نیست

وی با تأکید بر این مطلب که قرائت انقلاب اسلامی درباره زن، کنج نشینی این قشر نیست، ابراز کرد: برای حضور اجتماعی اثرگذار زن باید از او حفاظت و صیانت شود؛ عرصه هائی برای زنان تعیین شود که دیگران توانائی ورود در آن را نداشته باشند، در این راستا زنان ارزش پیدا می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نقش زن در اقتصاد خانواده را ناظر به مصرف در خانواده مطرح کرد و گفت: اگر در این مسیر مصرف کالا‌های ایرانی در خانواده جدی گرفته شود در نتیجه سود حاصل از این مصرف باید صرف هزینه بیمه زنان خانه دار شود.


وی با اشاره به این مطلب که جریان فمینیستی که امروز در ایران است ۲۰۰ سال از غرب عقب‌تر است، تصریح کرد: در واقع فمنیست‌های امروز غربی همان حرف شهید مطهری را بیان می‌کنند که بین زن و مرد باید تساوی باشد، اما تشابه نیست.

پیغامی به مسائل ناظر به تولید در خانواده و مسائل ناظر به تخصیص‌های بین زمانی خانواده اشاره کرد، گفت: اگر انواع نهاد‌های اقتصادی کارآمد در کشور وجود داشته باشد سرمایه‌های ما به صورت فریز شده و انجماد به عنوان طلا‌های زینتی در دست زنان قرار نمی‌گیرد و از سوی خود زنان وارد در چرخه تولید خواهد شد.

 

نقش زنان در فرهنگ اقتصادی و نوآوری اجتماعی



نیاز است تا زن مسلمان احیا شود تا چرخههای اقتصادی بچرخد



وی با تأکید بر این مطلب که نیاز است تا زن مسلمان احیا شود تا چرخه‌های اقتصادی بچرخد، اظهارکرد: عنصر زن هنوز در انقلاب اسلامی احیا نشده است و از طرفی شرط پیشرفت کشور زن با نشاط و سرزنده است و نیاز به کنش گری و نهضت زنان مسلمان است.

این دکترای اقتصاد ضمن انتقاد نسبت به اینکه زنان و مردان ما سواد مالی ندارند، بیان داشت: در همین راستا نیاز است زنان و مردان تجارت را یاد بگیرند؛ دراینجا منظور از تجارت حضور در فضای اجتماعی است. در گذشته با توجه به اینکه زنان تعاملات اجتماعی اندکی داشته اند عقلانیت آنها رشد کمی داشته است، اما در حال حاضر با حضور اجتماعی این عقلانیت پر رنگ‌تر از گذشته در حال رشد است.

پیغامی با تأکید بر آثار فرزندآوری زنان در توسعه اقتصادی، گفت: مسأله جمعیت و فرزند آوری به زنان برمی گردد و خانواده تنها کانون فرزندآوری است و در عین حال نقش زنان در سرمایه‌های سیاسی و مشروعیت جامعه بی بدیل است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: در برخی کشور‌های اروپائی مهد کودک‌ها در حال برچیده شدن است و گفته می‌شود که کودک در خانه باید بزرگ شود؛ مادرانی که شاغل هستند باید فرزند خود را به یک خانواده دیگر بسپارند چراکه کشور با خانواده پیشرفت می‌کند.



الزامات جهاد اقتصادی در شرایط فعلی

وی درباره الزامات جهاد اقتصادی در شرایط فعلی کشور گفت: جهاد اقتصادی مجاهد می‌خواهد و مجاهدان در این مسیر باید در خانواده تربیت شوند و سپس در آموزش و پرورش تکامل یاید، اما در حال حاضر وضعیت این نهاد به گونه‌ای است نقش خانواده را کمرنگ کرده است.

پیغامی با تأکید بر این مطلب که نهاد خانواده تنگه احد نظام است، تصریح کرد: زنان در این عرصه باید فرزندانی کارآفرین با قابلیت نوآوری تربیت کنند که این دو امر مستلزم ریسک پذیری است؛ در حوزه فرهنگ اقتصادی کنش گری اصلی زنان در خانواده محقق می‌شود که منجر به نوآوری اجتماعی شود که نیاز امروز جامعه است./502/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹